Egyértelmű, hogy az európai szabvány szerint mért fogyasztási adatok köszönőviszonyban sincsenek az autók valós fogyasztásával, de az olasz Altroconsumo nevű fogyasztóvédelmi szervezet szerint még ezen a mérésen is csalnak az autógyárak. Igazukat azzal bizonyították, hogy ők is elvégezték a maguk független NEDC-ciklus szerinti fogyasztásmérésüket két autóval.

Teljesen szériaállapotú Fiat Panda 1.2 és Volkswagen Golf 1.6 TDI volt az alany, és még bizony még a szakemberek is megdöbbentek a tapasztalt eltérésen. A Fiat 5,21 l/100 km-es átlagot ad meg NEDC-ciklus szerinti fogyasztásnak, ehhez képest a saját mérés 6,11 l/100 km-t eredményezett – ez 17,3 százalékos eltérés. A Volkswagen még erre is rátesz egy lapáttal, nem is kicsivel, a gyár által reklámozott 3,8 l/100 km-es fogyasztáshoz képest 5,83 l/100 km lett az átlag – ez 53,4 százalékos eltérés! Fontos megjegyezni, hogy itt most nem arról van szó, hogy a hamarosan várhatóan bevezetésre kerülő új ciklus alapján mértek, hanem a jelenleg is érvényben lévőt követték, ennél jöttek ki ezek az egyáltalán nem elhanyagolható eltérések. Az Altroconsumo természetesen megfelelően dokumentálta a méréseket, és ezzel a bizonyítékkal a kezében be is perelte a Fiatot és a Volkswagen a fogyasztók megkárosítása miatt. Átlagos, évi 15 000 km-es futásteljesítmény mellett ugyanis a Fiat Panda tulajdonosa 247 euró, a VW Golf 1.6 TDI tulajdonosa 509 euró többlet üzemanyag-számlával számolhat.

Az érintett autógyárak nem nyilatkoznak az ügyben, folyamatban lévő jogi eljárásról van szó. Nem biztos, hogy elítélik őket, hiszen semmi olyan dolgot nem tesznek a fogyasztásmérés manipulálásakor, ami tilos lenne, épp csak minden olyan dolgot végrehajtanak a mérésen résztvevő autón, amit nem tilt – a követelményrendszer megfogalmazásakor nem gondoltak rá – a NEDC mérési előírás. Leragasztják a karosszéria illesztési hézagait a légellenállás mérséklésére, a gördülési ellenállást túlfújt abronccsal csökkentik, minden felesleges dolgot és tartozékot kiszednek az autóból a tömeg csökkentése miatt, speciális olajokat használnak a motorban-erőátvitelben.

A gondot az jelenti, hogy a NEDC mérést az autók városi nitrogén-dioxid kibocsájtásának mérésére találták ki a hetvenes években, később pedig valamiért ezt kezdték el használni a CO2-kibocsájtását (és az ezzel egyenes arányban álló fogyasztás) mérésére.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!