Az utóbbi években rohamosan terjedő segédek és az önvezető funkciók biztonságosabbá teszik az autózást, a Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirthschaft (GDV) most azt vizsgálta, milyen hatása is van pontosan az új technológiáknak. Eszerint a 2015-ös szinthez képest 2035-re 7-15 százalékkal mérséklődhetnek a biztosítók kiadásai – a rendszerek lassú és gyors terjedésével számoltak, ezért a kettős eredmény. Németországban 2015-ben 22 milliárd euró kártérítést fizettek a biztosítók, ennek az összegnek a 90 százaléka ment személyautókra.

Lassan terjednek a modern rendszerek, ráadásul a kezdeti időben csak növelik a biztosítók kiadásait azzal, hogy a drága érzékelőket sokszor csak drágán lehet cserélni, javításukra (részelemeik cseréjére) nincs mód. A GDV szakértői hat rendszer (sávtartó, sávváltó, vészfékező, parkoló, autópályapilóta, városi/közúti pilóta) hatását vizsgálták a kárkifizetésekre, ezek közül a legnagyobb hatása a vészféksegédeknek, illetve a parkolósegédeknek van, amelyek 5-10 százalékkal csökkentik a kiadásokat. Utóbbival kapcsolatban azonban csak akkor lehetséges ez a megtakarítás, ha olyan rendszereket terjesztenek el, ahol magától fékez majd a rendszer még akkor is, ha a hús-vér sofőr parkol.

A technológia fejlődése egyébként csak részben javít a helyzeten, hiszen az autótolvajok elleni védelem terén már évek óta nincs nagy újdonság, és a kőfelverődés, jégverés és nyestkár ellen se védenek. A gyakorlatban egyébként kevesebb káresetet (sérülést) akadályoznak meg az új rendszerek annál, ahogy azt a fejlesztőik hangoztatják, és a sofőrök se mindig használják azokat. A vezetési segédek miatt egyébként jellemzően harmadával drágább a szélvédőcsere kőfelverődést követően, mert nem elég csak az üveget cserélni, azt követően a mögötte lévő kamerás érzékelőt is újra kell kalibrálni, ami komoly befektetést kíván a javítóüzem részéről.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!