Nem is olyan rég írtunk róla, hogy Fehéroroszországban szakítva az évtizedes hagyományokkal nem szovjet, hanem kínai luxusautókkal parádéznak majd a Győzelem Napján. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Moszkvában is változnak az idők, például 2009 óta olyan autókkal parádéznak a katonai vezetők, amelyeket a General Motors small block V8-asa mozgat.

A Lihacsov Autógyár (amikor a Sztálin Autógyár név kellemetlen lett, az egykori igazgató nevét adták az üzemnek) 1999-ben állt le a luxusautók sorozatgyártásával, már ha az évi 25 darabos mennyiséget lehet annak nevezni. Egészen 2007-ig szünetelt a gyártás, ekkor azonban állami megrendelésre újra elkezdtek autókat készíteni, illetve a meglévő autók nagyjavításával foglalkozni. 2009-ben álltak szolgálatba azok a Zil 41041 AMG típusú kabriók, amelyeket kifejezetten a Vörös Téren való parádékra készítettek.

Három autó készült, egy a honvédelmi miniszternek, egy a szárazföldi haderők parancsnokának, a harmadik pedig tartalékautó, amely a parádé idején a Spasskaya Torony aljában lévő kapuban várakozik bevetésre készen – eddig még nem volt rá szükség. Ez egyébként túlzott óvatosságnak is tekinthető, hiszen nincsenek agyonhasználva ezek a kabriók. Csak és kizárólag a Győzelem Napi parádén mozognak, egyébként egy légkondicionált garázsban pihennek egész évben. A bevetés előtt egy héttel veszik elő őket, először is alaposan lemossák, kitakarítják és polírozzák a karosszériát, elvégzik a szükséges javítást (olajcsere, új akkumulátor, abroncsok, satöbbi), majd rövid próbaútra mennek.

Alulfújt kerekekkel használják az autókat, hogy a hátsó üléssor előtt álló ember még a Vörös Tér macskakövén is biztosan álljon a lábán. Szintén ezt a célt szolgálja, hogy a GM-től származó 6,0 literes V8-as (304 LE) és a hozzá csatlakozó 6 fokozatú Hydra-Matic 6L90E automatikus váltóhoz nagyon hosszú végáttételt választottak, hogy finom legyen a gázreakció. Nem csak a motor és a váltó származik egyébként a General Motorstól, a 3,3 méteres tengelytávolságú Zil 41041 AMG kabrió alatt a GM első- hátsó terepjáró/pickup felfüggesztése dolgozik. A felvonulás egyébként 17 km/h-s tempóval halad, ezt a sebességet kell tartania a sofőrnek is. A műszerfal közepén hatalmas méretű analóg óra helyezkedik el, hiszen se késni, se idő előtt megjelenni nem szabad – a repülőgépek másodpercre pontosan érkeznek a Vörös Tér fölé, azokkal kell tartani a lépést.

Egy hagyományos autóhoz képest két olyan extra kapcsoló van, amely a parádék miatt került a kocsiba. Az egyik a külső világítást áramtalanítja beleértve a féklámpákat is, nehogy az erős fény megzavarja a kamerákat, a másik pedig minden olyan elektromos berendezést áramtalanít, amely nem szükséges az autó haladásához, úgymint rádió, légkondicionáló, ablakemelők… Utóbbit az indokolja, hogy az anyósülés előtt helyezték el azokat az iránymikrofonokat, amely a hátul álló vezető beszédét közvetíti, és minden potenciális zavarforrást kiiktatnak ezzel.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!