Nagy utat tett meg a hazai járműgyártás a rendszerváltás óta, hiszen a 90-es évek elején épült összeszerelőüzemek az elmúlt két évtizedben kulcsfontosságúak lettek, a győri például az Audi legnagyobb motorgyára a világon, a TT kupé és kabrió, valamint a lépcsős hátú RS3-as pedig kizárólag nálunk készül. Utóbbi gyártásának folyamatába leshettünk be, részben végigjárva a munkafázisokat, melyek során naponta 660 autó gördül ki a kapun.

Megemelik és leeresztik az Audikat egyes munkaállomások között. Fotó: Audi és Balogh Bence

A kezdeti évekhez képest a legfontosabb különbség, hogy már nem „hozott anyagból” dolgozik a gyár, hanem maga állít elő minden szükséges alkatrészt. A rétegmodellekre szakosodott győri üzemben szigorúan veszik a minőségbiztosítást, a prémiumkategória valóban prémium hozzáállást jelent. Minden egyes állomás a kifogástalan kivitelezés igényével dolgozik, többszintű ellenőrzési és korrigálási lehetőséggel. A precíziós gyártásból a robotok mellett szakemberek is kiveszik a részüket, a „lakkozóban” látványosan koordinált mozgásra képes gépek végzik el a munkát, melyet többlépcsős eljárás során tökéletesítenek. A karosszéria és a többi hozzávaló a „járműszereldében” válik eggyé, az összeállításnak megfelelő alkatrészek a beszállítók felelősségére jutnak el minden egyes munkahelyhez, ahol lépésről lépésre beépítik őket az egymást véletlenszerűen követő, különböző típusokba. Akár tévedés is előfordulhat, a túravezetés során hallott szélsőséges esetben még piros lökhárító is kerülhet egy ezüstszínű autóra, ebbe azonban a szalagon dolgozónak nincs beleszólása, ezt csak a későbbi ellenőrzés során lehet korrigálni, ilyesmi azonban fél éven belül nem fordult elő.

Másodpercek alatt képesek átállni a robotok egyik színről a másikra

Ami a szalagon dolgozók munkáját illeti, szó szerint a szalagon történik, így haladhat a sor, miközben bekerülnek a fényszórók, az ülések, vagy a kormány. Miután felkerülnek a korábban leszerelt ajtók, indul a hézagok ellenőrzése, ez az Audi egyik legfontosabb védjegye. Nem hiába végzik két robottal, kézi eszközökkel és szemrevételezéssel, hiszen ebben nem ismernek tréfát. Nem szégyenlősködnek, ha eltérést találnak, csaknem minden autón bejelölnek igazítani valót. Mire összeáll egy RS 3-as, önerőből hagyja el a sort és vezetik át az utolsó, gyáron belüli ellenőrzési pontra, ahol elsősorban a női szépérzékre és hibafelismerési képességre építenek. Ha itt nem találnak hibát, a tesztpilóták minden egyes példányt kipróbálnak a gyár tesztpályáján, ahol az erre a célra épített, többféle minőségű útburkolatot szimuláló felületeken derítik ki, minden úgy működik és reagál-e az igénybevételre, ahogy megtervezték. A tapasztalt szakemberek saját érzékeikre hagyatkoznak, majd ha jelzik, műszeresen is felmérik az eltéréseket. Innen is sok RS3-as és más típus kerül vissza a csarnokba korrekcióra. Ez a győriek titka, még a németek sem veszik ennyire szigorúan a protokollt, nem véletlen, hogy az Audi Hungária produkálja a legmagasabb minőségi rátát.

Monitorok és hangszórók is tájékoztatnak a beépítendő alkatrészekről

A pilóták bőrébe is bebújhattunk, természetesen nem egy frissen gyártott RS3-ast, hanem egy előszériás próbapéldányt hajthattunk meg. A gyorsító szakaszon, éles kanyaron és a sok-sok buckán át vezető, rövid tesztútvonal is elég volt, hogy megfogjon a jelenlegi legerősebb magyar Audi, hangja, gyorsulása és kifinomult kezelhetősége példás, még kevésbé gyakorlott vezetőknek sem ijesztő, viszont annál nagyobb élményt nyújt. Minőségéről pedig a látottak alapján többszörösen is meggyőződhettünk.

Ádám és Éva az illesztéseket ellenőrzi, az eltérést kézzel jelölik

30 millió motor
Az 1993-ban alapított gyárban 1994-ben indult el a termelés. Kezdetben motorokat gyártottak, melyből jelenleg is széles a paletta, négy-, öt-, hat-, nyolc és tízhengeres benzinesek, valamint négy-, hat- és nyolchengeres dízelmotorok készülnek itt, pontosan 8800 darab naponta, tavaly már a 30 milliomodikat ünnepelték! Elsőként az Audi TT Coupé és Roadster gyártását kezdték meg, jelenleg a sportautó harmadik generációja mellett az A3-as kabrió és négyajtós kivitele is teljes egészében itt készül. Bár a gyárban szabadon fotózhattunk, a fényezőüzemben elvették a gépeinket, mert megkezdték a bemutatás előtt álló Q3- as SUV próbagyártását, és várhatóan a TT off-road tanulmány szériaváltozata, a Q4-es is Győrben készül majd.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!