Noha a gyárak a maguk részéről jelentős befektetéseket eszközölnek autóik átlagfogyasztásának csökkentésére, a piaci trendek komoly akadályt gördítenek az útjukba az EU által előírt flottafogyasztás elérésében. A TDI-botrányt követően rohamosan csökken a dízel-részarány (2015 végén 52%, 2017 végén 42%), ezen kívül még a nagy méretű és -tömegű szabadidő-autók folyamatos terjedése is a fejlesztések ellen hat. Ezen kívül ott van még a jelenleg előírt laboratóriumi NEDC ciklusról a WLTP valós átlagfogyasztás-mérésre való átállás, ami elemzők szerint 9-17 %-kal növeli a fogyasztásértéket.

Az EU 2021-re 95 g/km-es flottafogyasztást ír elő, és jelentős büntetésekkel fenyegeti azokat, akik nem tartják be a rájuk vonatkozó értéket. Éves gyártási darabszám illetve járműmérettől függően súlyozzák az egyes gyártók számára előírt értéket. A Jaguar/Land Rover számára 132 g/km-es érték lesz kötelező, mivel kevesebb, mint 300 ezer autót értékesít és az átlagosnál nagyobb méretű autókat kínál. A Fiat Chrysler Automobiles számára viszont 91,1 g/km a súlyozott határérték.

A PA Consulting Group előrejelzése szerint a 11 nagy konszern közül csak 4 tudja majd teljesíteni az EU flottafogyasztási-előírását, ami sokkal pesszimistább helyzetet jelent annál, amit maguk a gyártók kommunikálnak, akik a semmiből hirtelen jelentős mennyiségű elektromos-autó eladással számolnak. Sokan a 48V-os hibrid rendszerekben bíznak, ami egy benzines kompaktnál akár 20%-os fogyasztáscsökkenést eredményezhet, a megfelelő darabszámok esetén a dízel-felárnál olcsóbb költségek mellett. Független elemzők szerint az EU piacán 2021-re csak az autók 10%-a lesz 48V-os hibrid, és 2022-re csak 4%-os elektromos részaránnyal számolnak. Ha nem sikerül elérni az EU-előírást, akkor a VW konszern 1,36 milliárd eurós, a Ford 307 millió eurós, a Daimler 126 millió eurós büntetéssel néz szembe.