Magyarország gyorsforgalmi útjain átlagosan hetente sérül meg dolgozójuk munkaterületen – derül ki a Magyar Közút Zrt. friss összefoglalójából. Mint írják, a legtöbb ilyen baleset Fejér és Pest megyében érte a közutas dolgozókat. Tolna megye a középmezőnybe tartozik: 2012-ben egy, 2013-ban két személyi sérüléssel járó baleset történt megyénk útjain, munkaterületen. Halálos eset az elmúlt évben szerencsére nem fordult elő Tolnában, 2000-től napjainkig azonban tizenhét mérnökségi szakember hunyt el hazánkban munkaterületen, figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt.

A legtöbb baleseti helyzet a gyorsforgalmi hálózaton alakulhat ki, hiszen a járművek nagyobb sebességgel haladnak, de a fő- és mellékutakon is gyakoriak a balesetek. Az elmúlt évben a gyorsforgalmi utakon nyolcvanhárom baleset történt olyan szakaszon, ahol munkavégzés folyt. A legtöbb eset a munkaterület kezdeténél történik. Az okok között szerepel, hogy vagy nem engedik be az elfogyó sávból az autósok egymást, vagy figyelmen kívül hagyják az előjelzéseket, miszerint hamarosan munkaterület következik, ezért becsapódnak a munkavégzők közé.

Az elmúlt évben harminchét esetben terelőelemeknek, eszközöknek vagy járműveknek ütköztek a figyelmetlen közlekedők, tizenkét esetben pedig közutas autónak. Sajnos nemcsak az eszközök, hanem a munkavégzők is gyakran megsérülnek, ha egy jármű a lassabban közlekedő útellenőri autóba, a leállósávon vagy a padkán dolgozó munkagépekbe, vagy az út szélén várakozó brigádszállító autóba csapódik bele. Az elmúlt öt évben csaknem harminc ilyen eset történt.
Arra kérik az autósokat, hogy az aktív és passzív biztonsági intézkedések mellett minden esetben fokozott figyelemmel, a munkaterületek sebességkorlátozási szabályait betartva haladjanak el a közutakon munkát végzők mellett a saját testi épségük érdekében is.

Kampányolnak a biztonságukért
„Biztonságunk az Ön kezében van!” címmel tavaly indított kampányt a Magyar Közút Zrt. A figyelemfelhívás idén is folytatódik, annak érdekében hogy tudatosítsák: a munkaterületen dolgozók azért végzik a munkájukat, hogy később az arra közlekedők biztonsággal haladhassanak. Ezek az emberek nem útakadályok, hanem olyan szakemberek, akik veszélyes helyen dolgoznak, és nagyrészt a közlekedőkön múlik, hogy mindkét fél sértetlenül hazaérjen. A társaságnál létrehoztak egy munkacsoportot, aminek az a feladata, hogy olyan munkaszervezési folyamatokat állítsanak össze, melynek köszönhetően az utakon dolgozó szakemberek még nagyobb biztonságban lehetnek. A terelések kiépítésének módját újratervezték. Az előjelzéseket meghosszabbították a munkaterületeknél úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják a kollektív és egyéni védőeszközöket.