Különleges adózási státuszt élveznek japánban az ún. kei-kategóriás minik, az aktuális szabályozás szerint ezek 3,4 méter hosszú, 1,4 méter széles, legfeljebb 0,66 literes, 100 LE/liter teljesítményű motorral hajtott járműveket jelent. A problémát az jelenti, hogy ezek túlságosan is népszerűek.

Egykor azért hozták létre ezt a járműkategóriát, hogy a szigetországban drága, importból származó nyersanyagból kevesebbet használjanak a gyártás során, illetve a szintén importból származó üzemanyagból is kevesebbet fogyasztottak ezek a kocsik. Mára annyit változott a helyzet, hogy a normál karosszériával rendelkező hibridek is olyan takarékosak, mint a benzines kei-autók, amelyek tavaly a japán újautó-piac 40 százalékát jelentették.

Ezt egyszerűen nem hagyhatják figyelmen kívül a konszernek, hatalmas erőforrásokat fordítanak ennek a kategóriának a meghódítására, azonban ez nem kifizetődő. Japánon kívül lényegében nincs kereslet az ilyen kicsi járművekre, talán még India említhető, ahol egyedül a Suzuki van jelen ilyen autóval a japán gyártók közül. A kei autók fejlesztésére fordított összeggel nemzetközi összehasonlításban nem javul a japán gyártók versenyképessége, a hibridek ellenben külföldön is jól fogynak, jelentős bevételt teremtve a nemzetgazdaságnak. Épp ezért a japán kormányzat célja aktuálisan az, hogy értelmetlenné tegye a kei-kategóriát. Első körben felemelték az eladáskor esedékes adót, a gépjárműadót egyenesen 50 százalékkal drágították, így a fenntartás már nem olcsóbb jelentősen a normál autóknál. Ehhez jön az emelkedő nyersanyagárak miatt dráguló benzinár.

Suzuki Osamu szerint a kei-autók adójának emelése „a szegények zaklatása” – itt érdemes megjegyezni hogy a piacnak ebben a szegmensében a Suzuki autógyár a listavezető. Egy tavaly végzett felmérés szerint a kei-autók használóinak 26 százaléka nagyobb és drágább autóról váltott minire. A kei-sofőrök mintegy kétharmada nő, sok esetben második autónak tartják az ilyet, egy második normál méretű és adózású autót nem tudnának fenntartani. A megkérdezettek mintegy 20 százaléka egyszerűen megszabadul kei-autójától, és semmivel nem pótolja majd azt, csak 10 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy normál autóra váltanak. A Daihatsu úgy becsüli, a tavalyi pénzügyi évben eladott 2,23 millió kei autó után a 2015-ös pénzügyi évben mindössze 1,7 milliós lesz a piac, és ez a mintegy félmillió vásárló egyszerűen eltűnik, jelentősen csökkentve az állami adóbevételeket, és a hirtelen felszabaduló szabad kapacitásokat a versenyképesség érdekében le kell majd építeni.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!