Ragyogó napsütés, és rengeteg néző előtt versenyeztek idén az Érsekkertben a pneumobilok. A 9. Aventics Pneumobil Versenyre 47 csapat nevezett, változatos gépekkel, nem egy közülük pedig nem csak küllemében idézte a versenyautókat, de jó tempót is ment az aszfalton. A köszöntők után a távolsági futam kezdődött, amelyet a BME 13-as rajtszámú, Műszakik Kanóc Team elnevezésű egysége nyert meg, háromnegyed órán keresztül köröztek a pályán, ez idő alatt pedig 21 kört, kishíján 12 kilométert tettek meg. A következő a Pollroth majdnem tíz kilométerig jutott, a Jok-Air pedig 8775 méterig.

A két futamban is győztes Műszakik Kanóc Team nyerte idén a legjobb pneumobilnak járó fődíjat. Fotó: Tóth Balázs A két futamban is győztes Műszakik Kanóc Team nyerte idén a legjobb pneumobilnak járó fődíjat. Fotó: Tóth Balázs

Az ügyességi verseny idén is többkörös volt, hármasával rajtoltak el a kocsik, s két mért kört kellett teljesíteniük, a középdöntőbe 18, a két döntő futamba pedig 3-3 autó jutott, s minden etapban egyre nagyobb távolságot kellett megtenni. Az ügyességi verseny nagy izgalmakat hozott, két futamot is félbe kellett szakítani baleset miatt, de a sofőrök nem sérültek meg komolyan. Nem maradtak el a drámák sem, volt, aki műszaki hiba miatt esett ki vezető helyről, vagy éppen csak bekocogott a célvonalon, mert elfogyott a levegője. Ebben a versenyszámban szintén a Kanóc Team bizonyult a legjobbnak, megelőzve a Jok-Airt, és egy másik műszakis gárdát, a Kvadóc Team-et.

Fotó: Lénárt Márton Fotó: Lénárt Márton

Nagyon élveztem a futamokat, jó ellenfelek voltak, kihozták belőlem is a maximumot. Érdekes, hogy egyébként nem szeretek száguldozni, vezetni is ritkán szoktam – mondta a Jok-Air csapat pilótája, Nagy Nóra, akire egyébként a csapat az egész járgányt szabta.
– A srácok kicsit nagy darabok, s mivel számít a pilóta súlya, ezért választottak engem, ezt a járművet rám is tervezték. Ahogy regisztráltunk, meg is kezdtük a váz tervezését, szimulációját, az alkatrészek beszerzését. Tavaly is voltunk itt, akkor másik járművel. Első csapatként akkor is jól teljesítettünk, de nem fértünk föl a dobogóra, akkor a gyorsulásin ehhez pár század hiányzott csak. A tavalyi tapasztalatok alapján új gépet építettünk, s ez meghozta a gyümölcsét – mesélte Nagy Nóra. Hozzátette, több munka lett volna az átalakítással. Egyébként a régi jármű is ugyanúgy versenyzett az ügyességin, de látszottak is a nagy különbségek. Nóra egyébként gépészmérnök hallgató a Kecskeméti Főiskolán, viccesen azt szokta mondani, azért választotta, mert sok a fodrász és a műkörmös. Édesapjának két lánya van, s mivel ő az idősebb, ezért mindig őt fogta be, ha segíteni kellett. Így más választása nem is volt, minthogy gépészmérnök legyen.

Az utolsó, gyorsasági futamon is egyre fokozódtak az izgalmak, volt, akinek kereke tört, más az utolsó métereken kapott ki (mert például elfogyott a levegő). A legizgalmasabb, döntő összecsapás sajnos elmaradt, mert az egyik esélyes gárda kocsija nem tudott elrajtolni. Ezt a számot a DE Puff-AIR nyerte a Kanóc Team és a Pepp-Air Szeged előtt. A legnagyobb sebességet a Kanóc Team érte el, a mért ponton 51-gyel száguldottak, s 22 másodperc alatti idejük új pályacsúcsot is jelentett. A legeredetibb konstrukció díja az észtországi Technics 2 csapatáé lett, a verseny fődíját a Műszakik Kanóc Team nyerte el.

– Ez a gép a tavalyi versenyre készült, akkor nagyon sokat teszteltük, elég jól sikerült, bár akkor leesett a lánc az ügyességi futamon, s nem tudtunk végigmenni, ezt idén kijavítottuk. Tulajdonképpen a kopó alkatrészeket cseréltük és a futóművet szélesítettük, pár kört mentünk vele, ennyi volt a felkészülés. A csapattagok nagy része dolgozik, ketten be is fejeztük az egyetemet, csak hétvégenként, délutánonként mentünk be az egyetemre a pneumobil miatt – mondta Ihász Dániel, a győztes Műszakik Kanóc Team tagja, aki már Vecsésen, egy automatizálás-technikával foglalkozó kis cégnél dolgozik, köszönhetően annak a tudásnak, amit a jármű építése és tesztelése közben ő és társai magukra szedtek.

– Kezdő mérnökként bekerülve ránk tudnak bízni komplett projekteket, mint a pneumobil megépítése volt. Mivel nem először csinálunk ilyet, sokkal jobban helyt tudunk állni munkahelyünkön. A pneumobil, akárcsak az egyetem melletti munka, jelentősebb fejezet az önéletrajzban – mondta Ihász Dániel. A debreceniek kitettek magukért, nem csupán gyors, de közönségkedvenc gépet hoztak, a VIP-futamon is előszeretettel választották a DE Főnix fekete autóját.

– Újdonsült csapat vagyunk, a tavalyi utódai, egy régi tagunk van, aki egyengeti az utunkat. A tavalyi alapján továbbfejlesztve építettünk új gépet. Első építéshez képest nagyon jól szerepeltünk, további finomítgatással, tesztekkel jobb is lehet még a kocsi. Külön hangsúlyt fektettünk a dizájnra, a többiek is szerettek volna burkolatot rá az előző években, de időhiány miatt ez kimaradt. Idén viszont lett formás burkolatunk, s dicsérik is jópáran – mutatta be a járgányt Veszelszki Krisztián. Elárulta, hogy a másik debreceni gárdával, a PuffAIR-rel jó a kapcsolatuk, segítették egymást, együtt is érkeztek a versenyre. Debrecenben sok cég érdekelt a pneumobilozásban. Menedzserüknek nem is kell szponzorok után szaladni, hanem náluk érdeklődnek, hogy tudnak-e segíteni, ők pedig szívesen fogadják a támogatást. Az előző csapatok nagy hírnevet szereztek az egyetemnek, ezért is nyitnak feléjük a cégek, remélik, ezután is így lesz.

Díjazzák a leginnovatívabb egyetemet

Gödri István, az Aventics Hungary Kft. ügyvezetője nagyon elégedett volt a rendezvénnyel, az égiek is a szervezőkkel voltak, s eljött 47 csapat, amelyből 19 magyar volt. Új rekordok születtek sebességben, távolságban is.
– A diákok örülnek a kihívásnak, újabb megoldásokkal jönnek, látszik a technológiai fejlődés. A verseny azért is jó, mert megismertetjük őket a termékekkel, s jó lehetőség számunkra az egyetemekkel, tanárokkal, professzorokkal való kapcsolatépítésre. A pneumobil építése jó feladat a diákoknak arra, hogy elméleti tudásukat a gyakorlatba átültessék – fejtette ki Gödri István.

Hozzáfűzte, a pneumobil egy verseny az egyetemek között is, hogy melyikük az innovatívabb. Három évre visszamenőleg figyelik az eredményeket, s egymillió forinttal díjjal jutalmazzák őket, ezt idén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem érdemelte ki. Az Aventicsnél már készülnek a jövő évi, tizedik pneumobil versenyre, amely különleges lesz. Az igazgató szerint a pneumobilozó hallgatók hamar elkelnek a munkaerőpiacon. Jók, akarnak, küzdenek, tenni akarnak azért, hogy előre jussanak. Akik bekerültek az Aventics gyakornok programjába, vagy a versenyen keresztül a céghez jók, ügyesek, elégedettek velük. A pneumobil segíti a kiválasztási folyamatokat. Egyébként a vállalat folyamatosan keresi a jó mérnököket.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!