A múlt század harmincas éveiben a Rapid és Popular típusok tették a Škodát Csehszlovákia legnagyobb autógyártójává, ezeknek a típusoknak a továbbszületésével készítették el az 1101 Tudor-t, amellyel a második világháború végét követően újraindították a termelést.

A munka 1946. május 6-án indult, és már másnap legördült az első autó a szerelőszalagról a maga korában modernnek számító kontrukció: központi csőváz, független felfüggesztés, négy kerékre ható hidraulikus fék, 1089 köbcentis, 32 lóerős négyhengeres motor voltak a legfőbb jellemzői. A név az angol two-door, azaz kétajtós kifejezésből ered, de ugyanezt viselte a négyajtós változat is, amely eleinte a hivatalok körében volt népszerű, 1949-től a gyártás 1952-es befejezéséig pedig ez volt a legkedveltebb karosszéria.

A technikával ellátott járóképes alvázat Mladá Boleslavban készítették, a karosszériákat pedig a Kvasiny és Vrchlabí városokban található gyárakban, ma ezek a gyárak kicsit más felállásban (Mladá Boleslav: végső összeszerelés, Kvasiny és Vrchlabí: alkatrészgyártás), de még mindig részei a termelésnek.

Az 1946 májusában piacra dobott 1101 Tudor alapváltozatának 67 700 korona volt az ára. 1946-1952 között 66 904 civil változat és 4237 katonai kivitel – nyitott Jeep karosszéria – készült, a termelés közel kétharmadát exportálták a világ 76 országába, Lengyelországgal az élen. Az 1948-as Spa-i 24 órás versenyen a kategóriáját (1100 köbcenti alatti motor) három Škoda Tudor nyerte, a gyár később készített 1490 köbcentisre növelt, Roots-kompresszorral szerelt 180 lóerős Supersport modellt is, amelynek 200 km/h volt a végsebessége. Május 19 és augusztus 30 között a Škoda Múzeum külön tárlattal emlékezik meg a 70 éves Tudor típusról.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!