Olyan nehezen lehet kategorizálni a Sinclair C5-ös elnevezésű eszközt, hogy azt a kitalálója is csak személyes közlekedési járműnek nevezi. A hatóságoknak is sok fejtörést okozott, végül kerékpárként sorolták be a pedálos-elektromos hajtású háromkerekű szerkezetet Nagy-Britanniában.

Sir Clive Sinclair a C5-ös volánja mögött. Vagy inkább fölött? Sir Clive Sinclair a C5-ös volánja mögött. Vagy inkább fölött?

A számítástechnika területén magának nevet és tőkét szerző, és 1983-ban lovaggá ütött Sir Clive Sinclair (mifelénk leginkább a ZX Spektrum otthoni számítógépe lett ismert) 1985. január 10-én dobta piacra a közlekedést forradalmasító alkotását, a C5-öst. Megjelenését tekintve leginkább egy fekvőbiciklihez hasonlít, csak annál sokkal nehézkesebb a használata, ráadásul semmiféle védelmet nem nyújt az időjárás viszontagságai ellen – Anglia nem épp a napsütéses kánikuláról híres.

Esőben ilyen egyszerűen tudta védeni az ember a ruházatát Esőben ilyen egyszerűen tudta védeni az ember a ruházatát

A feltaláló semmit nem bízott a véletlenre, az ötleteit a Lotus Cars mérnökei segítettek átültetni a gyakorlatba. Az eredmény egy félig fekvő testhelyzetben használható, a pedálozó lábak alatt elhelyezett kormánnyal irányítható elektromos jármű volt, amely egy feltöltéssel mintegy 32 km-t tudott megtenni, lemerülés után pedálozva haladhatott tovább az ember.

Gerincváz, műanyag karosszéria - tisztára Lotus Gerincváz, műanyag karosszéria – tisztára Lotus

A legnagyobb gondot az jelentette, hogy úgy találták ki az áramellátást, hogy a személyautókban is használható akkumulátort a kedves használó magához vette, és otthonában vagy munkahelyén töltötte azt. Apró probléma, hogy ha az ember csak a vasútállomásig ment a Sinclair C5-össel, akkor az egész hátralévő úton cipelhette magával a súlyos akkumulátort. Esőben ehhez hozzájött még a sátorszerű ponyva használata – mivel a kezek is a ponyva alatt markolták a kormányt, nem volt lehetőség mondjuk az arc vagy épp bukósisak megtörlésére. Utóbbi használata egyébként nem kötelező, hiszen a jogszabályok miatt 20 km/h-ban korlátozták az elektromosan elérhető végsebességet, ennél gyorsabban csak pedálozva lehetett haladni.

Mindig fennáll a veszélye annak, hogy eltapossák az embert, mert egyszerűen nem veszik észre Mindig fennáll a veszélye annak, hogy eltapossák az embert, mert egyszerűen nem veszik észre

Az eredeti terv szerint évi 100 000 Sinclair C5-ös eladásával számolt 399 fontos áron, végül októberig, tehát 9 hónap alatt sikerült 9000 példányt értékesíteni. Ekkor ment csődbe a kifejezetten ennek a járműnek a készítésére alapított vállalkozás. Sir Clive Sinclair később is igyekezett megreformálni a személyes közlekedést, és a második alkotása, egy összecsukható kerékpár már sokkal sikeresebbnek bizonyult.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!