Idén ünnepli 20. évfordulóját a Mazda Magyarországon. Az elmúlt húsz év legutóbbi tizenegy évében Együd Tibor tölti be a Mazda Motor Hungary ügyvezető igazgatói posztját, aki az ezen idő alatt összegyűjtött tapasztalatokból óvatosan von le következtetést. Mivel manapság a legtöbb gazdasági és autópiaci nagy igazságnak elég rövid a szavatossági ideje, az ügyvezető inkább egy filozófiai gondolat mentén emlékezik meg az elmúlt két évtizedről. „Csak a változás állandó – bár a magyar autópiac szereplői ennyi változásra aligha számítottak, amennyivel szembe találták magukat az utóbbi húsz évben” – mondja Tibor. ”Persze a változások, mint a ’95-ös gazdaságpolitikai csomag vagy az épp zajló gazdasági válság, gyakran hátráltattak, de akadt köztük olyan is, ami az égig repítette a piacot, mint pl. a kétezres évek változatos és szinte korlátlan hitelpiaci kínálata.”

A Mazda hazai története is a változással jellemezhető legjobban. A Mazda Motor Hungary 1992-ben alakult, és mire partnereivel együtt pár év alatt felépítette magyarországi kereskedői hálózatát, jött az 1995-ös gazdasági kiigazítás szülte új adó- és vámszabályozás, a kiszámíthatóbban gyengülő forint és a 20%-kal csökkenő piac. Az új tényezőkkel való szembesülés közben a Mazda jelentős sikereket ért el E2200 és B2500 kisteherautóival, amelyek akkoriban szegmenseik piacvezetőivé váltak.

Az ezredforduló éveiben a kisteherautók a Mazda magyarországi eladásainak háromnegyedét tették ki, mikor a Mazda Corporation megszűntette az E2200 gyártását, és megalkotta a Millennium Tervet, amely egyúttal a japán márka nagyon sikeres, termékközpontú megújulását, a Zoom-Zoom éra kezdetét hozta magával. A márka visszanyúlt sportos gyökereihez, 2002-től minden személyautójába az MX-5 roadster lelkét építi be, amely a vezetési élményben, a külső-belső dizájnban és a kommunikációban egyaránt tükröződik. 2002-től a Mazda zászlóshajója, a Mazda6 kiemelkedő sikereket ért el: hatszor annyit kelt belőle, mint elődjéből, és a többi új modell sikereivel együtt mindössze 3 év alatt, 2004-re a japán márka megnégyszerezte személyautó eladásait a hazai piacon. A piac eközben szárnyalt, 2004-ben 230 ezer új autó talált itthon gazdára, 2008-ban pedig a japán márka 3.600 Mazda értékesítésével eddigi legjobb évét zárta.

Idén az áprilisban megérkező Mazda CX-5 szabadidő-autó egyben a SKYACTIV modellek bevezetését is jelzi. A SKYACTIV technológia valamennyi üzemanyag-gazdaságos megoldást magában foglalja: a Mazda új start-stop rendszerével (i-stop) ellátott, hatékony hajtásláncokat, a jobb aerodinamikai jellemzőket, a könnyebb, de ugyanakkor erősebb futóművet és karosszériát. A Mazda a már kapható autóinál különleges, 20. évfordulós ajánlatokkal várja a vásárlókat. A részletekről a kereskedésekben lehet érdeklődni.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!