Forró vízbe mártott törülközővel áztathatjuk le a régi matricákat. Fotó: Lővei Gergely
Forró vízbe mártott törülközővel áztathatjuk le a régi matricákat. Fotó: Lővei Gergely

A folyamatos használat során nem is veszi észre az ember, hogy belakja az autóját. Időnként jön egy állapotfenntartó külső csutakolás valami gépi mosóban, és ha már ragad a belső, akkor egy full takarítás egy kézi mosóban. Utóbbi ajánlott használtautó-eladás előtt is, mert tiszta autóval nem csak a vásárlót, de az értékbecslőt is le tudjuk venni a lábáról. Ehhez azonban alaposan kiglancolt autóra lesz szükségünk.

Óvatosan, kézzel takarítsuk ki a tanksapka környékét, még véletlenül se mossuk nagynyomású tisztítóval
Óvatosan, kézzel takarítsuk ki a tanksapka környékét, még véletlenül se mossuk nagynyomású tisztítóval

A karosszériára ragasztott matricák eltávolításához a profik hőlégfúvót használnak, de hasonló hatást érhetünk el forró vízbe mártott törülközővel, rövid várakozást követően mi is le tudjuk húzni a matricát, mert a ragasztója a hő hatására újra rugalmas lesz. Ezt mindenképpen a karosszéria polírozása előtt kell elvégezni, mert a peremnél évek alatt összegyűlt piszok nyomot hagy. A szélvédőn lévő sztrádamatricák eltávolításához általában borotvapenge használatos, ezt tűzhelytisztító pengeként is árulják jól megfogható tartóban. A motorházfedél belső pereménél és a csomagtérfedél takarásában gyűlik össze a legtöbb falevél- és ág-bog törmelék. Ez az „avar” gyakran átázik, így amellett, hogy ide bepillantva ronda, gondozatlan hatást kelt az autó, a korróziónak is szépen megágyaz.

Vannak olyan helyek az ajtó mögött, amelyeket még a kézi mosóban se érnek el - vigyázzunk a darázsfészkekre! Borotvapengével lehet a legegyszerűbben eltávolítani a szélvédő belső feléről a matricákat
Vannak olyan helyek az ajtó mögött, amelyeket még a kézi mosóban se érnek el – vigyázzunk a darázsfészkekre! Borotvapengével lehet a legegyszerűbben eltávolítani a szélvédő belső feléről a matricákat

A belső takarítás során általában különféle ecsetekkel nekimennek a szellőzőnyílások rostélyainak és a műszerfal illesztési hézagainak is a takarítók, és az ajtók mögötti réseket is áttörlik, de itt – különösen az első ajtóknál – vannak olyan nehezen hozzáférhető részek, amelyet nekünk kell majd kisuvickolni. Nehéz a hozzáférés, a legjobban használt fogkefével férünk oda a kényes részekhez – a zsanérok és ajtóhatároló kenőanyagát ne mossuk le, illetve pótoljuk. A fogkefe jól jöhet még a felni apró sarkainak tisztításánál is, de itt a jobb hozzáférés miatt körömkefével is eredményesek lehetünk. Ki szokott maradni az autómosásból a dísztárcsa levétele, és mögötte a felni tisztítása. Az üzemanyag-betöltő nyílás takarítása is a tulajdonosra marad, itt is jól jön a fogkefe – még véletlenül se irányítsuk ide a nagynyomású mosó sugarát, mert a víz bejuthat az üzemanyagtartályba és problémát okozhat.

Mossunk a dísztárcsa mögött is, vastagon fékporos lehet a felni
Mossunk a dísztárcsa mögött is, vastagon fékporos lehet a felni

Ha van egy tiszta autónk, már csak egy őszinte hirdetés hiányzik. Ne hallgassuk el a hibákat, ha tisztában van velük a vevőjelölt, nem jelentenek neki alkupozíciót. Fontos, hogy készüljünk a teljes dokumentumcsomaggal, a forgalmi mellett legyen nálunk a törzskönyv, a műszaki vizsga adatlapja és az előző – amikor a nevünkre került – eredetiségvizsga állapotlapja. A dokumentumok átadására csak a szerződés aláírása és a vételár kifizetése után kerüljön sor.

Legyünk felkészültek, szedjük össze az autó papírjait, hogy meg tudjuk azokat mutatni a vevőnek
Legyünk felkészültek, szedjük össze az autó papírjait, hogy meg tudjuk azokat mutatni a vevőnek

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!