Noha az új autók piaca is éledezik, egyre inkább a használtautó-import jelenti az utánpótlási forrását a hazai autóparknak, amely ezen a csatornán keresztül továbbra is jellemzően német márkájú, idősebb, középkategóriájú autókkal gyarapodik. Újabb lendületet kapott a használtautó-behozatal, melynek növekedési üteme a tavalyi 32 százalék után idén 40 százalék körüli szintet érhet el. Ennek eredményeként 2014-ben 97-98 ezer külföldről származó használt személyautó hazai forgalomba helyezésére lehet számítani.

„A belföldi autópark utánpótlását az új autók eladása és a használtautó-import biztosítja, közülük az utóbbinak rohamosan növekszik a részaránya – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu marketingvezetője. – Míg a használt import négy éve az utánpótlásnak csupán mintegy 30 százalékát biztosította, 2012-ben már éppen elérte az újautó-eladások szintjét, idén pedig már várhatóan közel 60 százalékban járul hozzá a személyautó-állomány bővüléséhez. Valójában ez az arány akár a kétharmadot is elérheti már, mivel az eladott új autók egy része re-export révén gyorsan kikerül a hazai autóparkból.”

Az idén importált használt autók közel fele a felső-, illetve alsó-középkategóriába tartozott. A legnépszerűbb hat gyártmány között (Volkswagen, Ford, BMW, Opel, Audi, Mercedes) főként a legnagyobb presztízzsel rendelkező német márkákat találjuk. A kedvezőtlen árfolyam-alakulás hatására ugyanakkor ezek aránya évről évre lassan csökken. Ennek egyik jele, hogy a behozott Focusok és a Mondeók számának növekedése hatására a Ford a tavalyi negyedik helyről a második helyre ugrott fel.

A behozott autók átlagéletkora továbbra is tíz év körül jár: a fenti adatok is azt mutatják, hogy a külföldön vásárlók jelentős része az árfolyam miatt szűkebbé vált anyagi forrásaikat továbbra is a vágyott embléma megszerzésére kívánják költeni – akár a tervezettnél idősebb jármű megvásárlása árán is. Amivel azonban kevesen számolnak, hogy az idősebb autók megvásárlásával a későbbi szervizelések költségeivel gyorsan elveszíthetik az így nyert árelőnyt. Főként, ha olyan járművet vásárolnak, amelyik a kilométeróra által jelzettnél lényegesen többet futott.

Kilátások 2015-re

„Bár az import kedvezőtlen korösszetételét látva a közelmúltban többször is felmerült a behozatal szabályozásának szigorítása, erre uniós tagságunk nem ad lehetőséget, hiszen az áruk szabad mozgásának elvéből fakadóan Magyarország nem támaszthat adminisztratív vagy műszaki akadályokat egy másik uniós országban közlekedésre alkalmasnak minősített idősebb járművel szemben. Így jövőre várhatóan jóval 100 ezer fölé kerül majd a behozott személyautók száma. A növekedés üteme azonban jó eséllyel lassulni fog. Erre utal az a tény is, hogy míg az év első hónapjaiban még rendre 50 százalék körüli volt a növekedés üteme az egy évvel korábbi azonos időszakokhoz képest, az év második felében már csupán 25-30 százalék körüli értékek voltak jellemzők” – ad kitekintést a Használtautó.hu szakembere.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!