Kaposvári olvasónk szeretett volna használt személyautót vásárolni a napokban. Konkrét márkát, konkrét típust és évjáratot keresett a legnépszerűbb ilyen jellegű portálon. A szűk keresztmetszeten egy autó azonnal fennakadt, a hirdetés alapos átvizsgálása, majd a telefonos egyeztetés után jöhetett a személyes megtekintés, komoly vásárlási szándékkal. A foglalót még kifizette ugyan, de az ügylet megtorpant egy nem éppen elhanyagolható apróságon: 80 ezer kilométerrel visszatekerték az autó kilométeróráját. A reményekkel teli, s elmondása alapján hinni akaró ügyfél jó kapcsolatinak köszönheti, hogy a Btk. paragrafusainak emlegetése elég lett ahhoz, hogy a nyilvánvaló csalás után – néhány nap elteltével – visszakapja pénzét, ugyanis az autó adatai alapján egy „baráti” márkaszervizben megmondták neki a legutolsó, a nemzetközi rendszerben látható valós kilométeróra-állást. A Franciaországban használt, a budapesti kereskedőnél 57 ezer kilométerrel eladásra kínált három éves autó legutolsó nyári szervizekor, még franciahonban már 139 ezret teljesített.

A kereskedőnél fellelhető volt egy eredetinek tűnő, de nyilvánvalóan hamisított szervizkönyv, hitelesítve a januári dátumig az 57 ezres futásteljesítményt. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy az autó belseje nem tükrözte a motor képességeit, azaz biztosan átbőrözött volt a kormány, és egy másik autó belseje kápráztatta el kaposvári olvasónkat, amihez az állapotfelmérés mindössze 20 százalékos első fékeket adtak volna például.

A kilométeróra „visszatekerése” külön bűncselekménynek számít 2013 júliusa óta. Bár az ilyen bűnesetekben Somogyban indított nyomozati cselekmények számát nem sikerült megtudnunk, azt magunktól is sejthettük, hogy a korábban csalásként nyilvántartott „óratekerés” külön kategóriát szerezve sem lett a leggyakoribb szakkifejezés a vádiratokban. – A büntethetőség hatályba lépése óta egyetlen egy ügyben sem emeletek vádat Somogyban használtautó-adásvétellel kapcsolatban felmerülő bűncselekmény gyanúja miatt – közölte Fekete Róbert, a Somogy Megyei Főügyészség sajtószóvivője megkeresésünkre, ugyanakkor hozzátette, zajlanak, zajlottak ilyen nyomozások, de vádemelés eddig nem történt.

Sok hasonló ügyet ismerhetünk hallomásból, de konkrétabbat aligha, hiába bűncselekmény már az kilométeróra visszaállítása.
– Nem az a baj, hogy nem lehet bizonyítani, hiszen egy felkért szakértő pontosan meg tudja mondani, hogy visszatekerték-e kilométerórát, s azt is, hogy mennyivel, hanem szinte majdnem lehetetlen az azonosítás – mondta Boda Róbert kaposvári ügyvéd, akinek több nyomozással is találkozott már hasonló esetben, hasonló végkifejlettel. – Pontosan szinte nem lehet megállapítani, hogy ki tekerte vissza az órát, mert annyi közbe eső emberen, cégen megy át egy-egy autó, míg a kárt elszenvedő vásárlóhoz kerül, ami ellehetetleníti a tényleges felelős megnevezését.

Mint ahogy a felderítés, úgy a kártérítés kicsikarása is a lehetetlen kategóriába tartozik egy-egy láncba szerveződő autókereskedő-hálózatnál, ahol az „anyacég” évekig, évtizedekig prosperál, a hozzájuk tartozó kisebbek meg elviszik a balhét, ha muszáj. A lapunkat másfél évvel ezelőtt megkereső Csóriné Szili Mónika anyagi tragédiával záródó autós átverése iskolapéldája hűen mutatja, milyen nívón is áll a használtautó-kereskedelem. Emlékeztetőül: a siófoki hölgy Kaposváron vett egy Renault Megane Grandtour-t 2011 őszén, ami aztán 2012 januárjában megállt, melynek oka – a polgári peres eljárásban kimondott ítélet szerint – a többször visszatekert kilométerórával rendelkező autó motorhibája. A bíróság ugyan kötelezte az eladó M-Car Plusz Kft.-t a vételár és az egyéb járulékos költségek megtérítésével az eredeti állapot visszaállítására, de a pénzből nem lett semmi, mert mire az ügy lezárult, a végrehajtást el sem lehetett kezdeni. A cég csődbe ment, addigra az adószámát is visszavonták. Ez persze nem gátolta meg a cég képviselőjét, hogy kissé más néven, M-Car Plusz 2012 Kft-ként ne folytassa tovább tevékenységét. Az ügyvezető Mészáros Gergő Illés végig tagadta az óra visszatekerését, amit a rendőrség nem is tudott végül senkire sem rábizonyítani. A Renault jó darabig demonstrálta a Kanizsai utcai kereskedés előtt az átvert Csóriné felé a tartozás tényét, de hiába. A francia családi kombi végül kétszázezer forint értékű ócskavasként végezte. – Így is még mindig van rajta 300 ezer forintnyi hitel – meséli a szomorú véget Csóriné Szili Mónika.

– Egy forintot sem láttunk a nekünk megítélt pénzből, ami már körülbelül közel három millió forint lehet. Se pénz, se autó, csak a szörnyű emlék és a tartozásunk maradt.
A gyakorlatilag kifosztott autóvásárló még elmondta, hogy panasszal élt a felfüggesztett büntetőeljárás miatt, mert szerinte nem tett meg mindent például a rendőrség, hogy bizonyítsák, ki a felelős a károkozás tényéért, az ügyészség elutasította kifogásait. Hasonlóképpen járt az alapvetőjogok biztosának hivatalával is, akik egy sajnálkozó válaszlevelet küldtek csupán. – Gondolhatja, hogy ezek után, mennyire csalódtunk az igazságszolgáltatásban – kommentált beletörődötten és lemondóan közel négy évvel ezelőtti autóvásárlását.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!