Egy autónak kétféleképpen árthatunk: ha nagyon sokat használjuk, vagy ha nagyon keveset. Itthon gyakran előfordul, hogy a családnak szüksége van autóra, de az életmódjuk miatt egy évben alig mennek többet néhány ezer kilométernél. A „pihentetés” látszólag a hosszú élet titka, ez azonban csak akkor igaz, ha féltett kedvencünk felbakolva, egy száraz, pormentes garázsban tölti az idejét.

Rongy vagy szivacs helyett bő vízzel mossuk le a ragacsokat. Fotó: Balogh Bence
Rongy vagy szivacs helyett bő vízzel mossuk le a ragacsokat. Fotó: Balogh Bence

Hogy egy kis futásteljesítményű autó épségét minél tovább megőrizzük, nem hanyagolhatjuk el a törődést. Ha utcán parkolunk, igyekezzünk árnyékos helyet keresni, mert az UV-sugárzás nem csak a fényezést, a műanyag alkatrészeket, sőt a beltér anyagait is károsítja, utóbbit napvédővel mérsékelhetjük. Aki fa alatt parkol, számíthat rá, hogy a vízelvezető résekben megülő levelek mellett ragacsos gyanta vagy termés hullik a fényezésre, mely a fokozatosan rárakodó porréteggel és madárürülékkel együtt a lakkozás számára maró-karcoló elegyet képez. Ponyvával ugyan elkerülhető mindez, de a „takaró” kiválasztásakor is vigyázni kell: a helytelenül rögzített, kemény felületű anyag is megkarcolhatja a fényezést, rosszabb esetben dunsztolja a karosszériát, felgyorsítva a korróziót. Ez elsősorban akkor fordulhat elő, ha nem aszfalton, hanem füvön vesztegel az autó.

A koszolódás mellett érdemes figyelni a gumiél elöregedésére is. A vastag porrétegtől karcolódhat az oldalüveg is
A koszolódás mellett érdemes figyelni a gumiél elöregedésére is. A vastag porrétegtől karcolódhat az oldalüveg is

Használat előtt szánjunk időt a takarításra. Mindig töröljük át vizes ronggyal az ablaktörlőket, mert hiába használunk sok ablakmosó folyadékot, a gumiél peremén összegyűlő por karistolhatja a szélvédőt. Ugyanez történik az oldalüvegekkel, ha a rájuk rakódott por feltorlódik a szigetelő gumiszegélyen. Gépi mosó helyett érdemes nagynyomású kézi mosóval folytatni az ápolást, így van módunk eltávolítani a porréteget és egyenként feloldani a ragacsokat, ürülékeket. Nem csak kíméletesebbek, hatékonyabbak is leszünk, megfelelő programok választásával és gyors kézzel költséghatékonyak is maradhatunk.

A vízelvezetést is gátolhatják a felhalmozódó levelek
A vízelvezetést is gátolhatják a felhalmozódó levelek

Különleges bánásmódot érdemel maga a technika is, hiszen a régóta álló motorban leülepedő olajnak át kell járnia az egész blokkot és be is kell melegednie, amiről úgy győződhetünk meg, ha a hűtővíz bemelegedési idejénél legalább kétszer tovább működtetjük, mindezt mozgásban, kis terhelésen. Ezt érdemes legfeljebb kéthetente megismételni még akkor is, ha nem akartuk beindítani az autót, mert a mechanikának szüksége van járatásra. Hosszabb idő alatt a fékek is „beállnak”, a féktárcsákon felületi rozsda alakul ki, az első néhány lassításnál súrlódó hangot ad.

Sok rövid út közé iktassunk be hosszabb etapokat is, hogy a kipufogórendszer is „kiéghessen”
Sok rövid út közé iktassunk be hosszabb etapokat is, hogy a kipufogórendszer is „kiéghessen”

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!