A két autó mindig is kirítt a szürke középkategóriából, a Peugeot a sármos külsejével, míg a Volvo a „svéd bájával” hódít. A 406-os hossza (+80 mm) és tengelytávolsága (+140 mm) is nagyobb az S40-esénél, így nem meglepő, hogy belül gyakorlatilag egy méretosztállyal nagyobb helyet kínál. Különösen hátul nagyvonalúbb a férőhely, felnőtteknek sem kell összehúzniuk magukat. A 406-os fotelszerű ülései első blikkre hívogatók, azonban hosszú távon már hiányoljuk a kellő tartást, és kifogásolhatók a rövid ülőlapok, a lábak alátámasztása ugyanis nem megfelelő.

Fabetét és digitális klíma emeli a komfortérzetet Fabetét és digitális klíma emeli a komfortérzetet

Annak dacára, hogy a Volvo kisebb, legalább a raktérversenyben képes előretörni, a Peugeot 430 literjével szemben az S40-es 471-et kínál. A nagyobb csomagtartó elsődleges magyarázata, hogy a Volvo gázteleszkópokra bízza a hátsó ajtó mozgatását, nem pedig helyrabló lengőzsanérokra, ahogy azt a Peugeot teszi. A svéd modell első sora fényévekkel kényelmesebb, az ülések tömése és a tartása megfelelő. Hátul igazából csak két gyerek fér el, a lábtér pindurka, a langalétákat pedig a tető közelsége frusztrálja.

Főleg a lábtér nagyobb a francia limuzinban Főleg a lábtér nagyobb a francia limuzinban

Eladó 406-osból körülbelül 225 darabot találni, a kombik száma 50-re tehető, a dízeleké pedig 110-re. A Peugeot árskálája 350 000 forinttól 1,9 millióig terjed, a legdrágább darabok kivétel nélkül a látványos kupék közül kerülnek ki. Használt Volvo S40-esből 140-re bukkanni, a V40-esek száma további 100-ra tehető. Az árak – akárcsak a 406-osnál – itt is 350 000 és 1 900 000 között ingáznak. Ajánlott Peugeot motorok: az 1,8-as és a 2,0 literes benzinesek és az 1,9-es és a 2,0 literes dízelek. Az S40-esnél a 2,0 literes benzines turbós változatai (165 vagy 200 LE) és a Renault-eredetű 1.9 D kivitelek a legmeggyőzőbbek.

Remekelt az Euro-NCAP törésteszten az S40-es

A két autó biztonsági nívója nem áll egy szinten, a két légzsákkal ellátott 406-os az 1997-ben végzett Euro-NCAP törésteszten csupán két csillagot ért el. Az elöl ülők combja, lábszára és lábfeje súlyos sérülést szenvedhet, oldalütközésnél pedig a mellkast érheti erőteljes csapás. A Peugeot a modellfrissítés során javított az autó biztonságán, a 2001-es teszten már három csillagot kapott az autó. A négy légzsákkal felszerelt kivitel azonban nem brillírozott, még mindig túl nagy a terhelés a lábfejeken, s a fej-mellkas lufik dacára silány az oldalvédelem. A fő gondot az jelentette, hogy a fej lecsúszott a légzsákról, de a mellkast és a bordákat is komoly sérülés fenyegeti. A vezetőoldali és oldallégzsákokkal felszerelt S40-es 1997-ben könnyedén hozta a négycsillagos minősítést. Csupán közepes mértékű erőhatást mutattak ki a mellkason és a lábon. Az utasoldali és/vagy függönylégzsákokkal felszerelt S40-esek biztonsági nívója még magasabb szintet képvisel.

Aprók a kapcsolók, a leolvasás nehézkes Aprók a kapcsolók, a leolvasás nehézkes

Ami a megbízhatóságot illeti, nincs ilyen nagy különbség a két típus között. Az ADAC adatbázisa szerint a Peugeot háromszor is visszahívást rendelt el, az első körben (1999) a tömítésprobléma miatt felkeményedő fékpedált nézték át. Egyes 2000-es példányokat a hibásan rögzített lengőkar miatt rendeltek műhelybe, míg a 2,0 literes és a 2,2-es benzineseket (1999-2003) az üzemanyagrendszer miatt vizsgáltak meg. A leggyakoribb lerobbanáshoz vezető okok között megtalálható a lemerült akkumulátor, a hibás turbó, a motorvezérlés, a széthulló kipufogó és a defektes befecskendezés.

Gyakran kapitulál a ventilátorkapcsoló és a hűtőrendszer is. Gyenge pontok: adagolórendszer, kuplungszerkezet, széthulló váltórudazat, laza kézifékhuzal és a komplett elektronika. A kapcsolók háklisan működnek, a műszerfali kijelzők világítása néha elmegy, a visszajelzők össze-vissza világítanak, a CD-lemez beragadhat, az ülésfűtés pedig sokszor nem működik. A gumitömítések mentén a raktér beázhat, az alapjárat ingadozhat, általában erre vezethetők vissza a menet közbeni hirtelen leállások. Az olajfogyasztásra nem árt ügyelni, ahogy a féltengelyek állapotát is ajánlott az előírtnál sűrűbben ellenőriztetni. Nem feltétlenül manipulálás következménye, hogy a kilométeróra kiakad, ez tipikus 406-os betegség.

Gyenge pont: szűkös a második sor Gyenge pont: szűkös a második sor

Az S40-es izzói gyakran kiégnek, nagyobb tempónál bizonytalanná válik a futómű, az egyenesfutás kifogásolható, a külső visszapillantó tükrök lapjai pedig erősen rezonálnak. A francia eredetű (Renault) manuális váltó eléggé pontatlan, és az élettartama sem túl hosszú. Az 1,6-os benzines a testes kasztnival nehezen birkózik meg, ami nemcsak a dinamikán, hanem a fogyasztáson és a fokozott fékkopáson is meglátszik. A dísztárcsák rögzítő patentjei könnyen eltörnek, a gyári darabok pótlása a borsos ár miatt bosszantó. Az első biztonsági övek egyes példányoknál belevághatnak a műanyag vezetőszerkezetbe. A motoroknál a túlzott olajfogyasztás, a hibás légtömegmérő és az ingadozó alapjárat vezethet kényszerpihenőhöz. A német autóklub országúti segélyszolgálatát általában a lelazuló turbócső, a bedöglő üzemanyagpumpa, a lemerülő akkumulátor és a leváló kipufogó miatt hívják a bajba került S40-esekhez.

Egyik típusra sem jellemzo a rozsdásodási hajlam Egyik típusra sem jellemzo a rozsdásodási hajlam

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!