Az európai piacon az utóbbi évtizedekben végbement minőségi forradalomnak köszönhetően manapság nagyon nehezen lehet lebuktatni a sokat futott autókat. A motorblokkban alkalmazott felületkezelési eljárásoknak köszönhetően nem jellemző a hengerek kopása, esetenként a gyár 1 l/1000 km-es olajfogyasztást is természetesnek tart, ezért ez sem lehet támpont.

A nagy futásteljesítménnyel együtt járó elhasználódás a kipufogógáz-tisztasági rendszer állapotán érhető tetten. A sokat futott motoroknál a lambda szondák, a katalizátor és a kipufogógáz-visszavezető szelep is elkoszolódik, vagy dízelnél a részecskeszűrő – ezek cseréje drága mulatság, nem szoktak vele foglalkozni. A „kikormolás”, azaz hosszabb autópályás haladás is megvan a külföldről keréken történő hazahozatal során, aztán pár tízezer km-rel később újra jelentkeznek a problémák, ilyenkor az eladó cégnek már nincs garanciális kötelezettsége.

Nagy futásnál eltömődik a katalizátor, ami hibajelhez vezet. Fotó: Lővei Gergely Nagy futásnál eltömődik a katalizátor, ami hibajelhez vezet. Fotó: Lővei Gergely

Az autók szerviztörténetének lekérdezése segíthet, persze csak ha végig márkakereskedésben tartották karban a gépkocsit. Több gyártónál is egységes, elektronikus európai nyilvántartást vezetnek, ahol a magyar kereskedésben is le tudják kérdezni az autó külföldi előéletét. De sok esetben maga az autó is képes árulkodni. Az elektronikus futásteljesítmény-kijelzők átírásánál általában csak a vezető előtt megjelenített értéket írják át elektronikusan, márpedig sok esetben több helyen is tárolja a rendszer a megtett kilométerek számát. A blokkolásgátló, vagy épp a menetstabilizáló számítógépe is tárolni szokta ezt az értéket, a kiolvasáshoz az internetről akár 10 ezer Ft-ért rendelhető, ODB-II portra (1996 utáni autók szabványosított szervizcsatlakozója) csatlakozó kábel szükséges, meg egy notebook. Ennek használata némi rutint is igényel, a csatlakozó eléréséhez gyakran belső burkolati elemet kell lepattintani – jobb, ha szervizre bízzuk ezt a műveletet.

Megkímélt autó ugyanúgy lehet kopott, mint egy sokat futott Megkímélt autó ugyanúgy lehet kopott, mint egy sokat futott

Az utastérben jelentkező kopások se adnak mindig megfelelő támpontot, a pedálgumi filléres alkatrész, a kormány újrabőrözése is megvan pár tízezerből, és a műanyag kormány állagában sem szabad bízni. Rengeteg hazánkban a forgalomba nem helyezhető külföldi autó, amiből megkímélt belsőt lehet egy az egyben, pár tízezer forintért átpakolni a sokat futott autóba. A hazai futásteljesítmény-nyilvántartás is csak akkor megbízható, ha egy autó az egész életét már ebben töltötte – senki nem garantálja, hogy az első, bejegyzett érték megfelel a valóságnak.

Sok autóban nem csak egy helyen tárolja a km-értéket a számítógép, de általában csak egy helyen „írják át” azt Sok autóban nem csak egy helyen tárolja a km-értéket a számítógép, de általában csak egy helyen „írják át” azt

Aki megpróbál biztosra menni, visz magával egy olyan ismerős autószerelőt, aki tényleg napi szinten javítja a különféle autókat. Ő legalább annyit meg tud állapítani egy alaposabb átnézés után, hogy a műhelyébe járó autókhoz képest reális-e az adott használt gépkocsi állapota, azaz jó eséllyel annyit futott, amennyit a műszeregységben is leolvashatunk.

Tudta-e?

A nagy futásteljesítményű autók tulajdonosai általában nem spórolnak a karbantartáson, és jellemzően hosszú távon, tehát autópályán – egy fordulaton, az idő túlnyomó részét üzemmeleg állapotban – használják autóikat. Ezzel szemben aki csak hétvégén veszi elő autóját, vagy csak rövid távon használja azt, annál a gyakoribb hidegindítás miatt a motorolaj nagyobb terhelést kap, ami idő előtti elhasználódást jelenthet.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!