Az üzemanyag szerinti bontásban vizsgált keresési statisztikák szerint a dízelmotorok iránti ellenérzés az év eleje óta látványosan fokozódott: míg a tavalyi év második felében nagyjából egyenlően oszlottak meg a keresések a benzines és a dízeles autók között, az előző hónapban már 57:41 volt a keresések aránya a benzinmotoros személyautók javára (a fennmaradó 2 százalékon az alternatív hajtású autók osztoztak).

„Ennek a jelenségnek három oka is van – mutat rá Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – Egyrészt a 2015-ös dízelbotrány óta folyamatosan egyre több gyártó dízelmotorjáról derül ki, hogy az utcai károsanyag-kibocsátása jelentősen meghaladja a laboratóriumi határértékeket. Ezzel párhuzamosan a média arról is hírt ad, hogy néhány éven belül egyre több városközpontból fogják kitiltani a dízelüzemű járműveket, ezt pedig a vásárlók is kockázatként értékelik. Magyarországon ugyanakkor legalább ennyit nyom a latban az a tapasztalat is, amely az elmúlt években gyűlt össze az ellenőrizhetetlen előélettel behozott, zömmel 8-10 éves dízelautók javításának magas szervizköltségeiről. A korszerű dízelrendszerek felújításának egyes esetekben akár a milliós nagyságrendet közelítő elrettentő történetei igen gyorsan beépültek az autós köztudatba.”

Így térnek el az árak üzemanyag szerint a leggyakoribb modelleknél
Az alsó-középkategóriás autók között az Opel Astra, a Volkswagen Golf és a Ford Focus, míg a felső-középkategóriában a Volkswagen Passat, a BMW 3-as széria, és a Ford Mondeo a leggyakrabban gazdát cserélő modell: együttesen a teljes forgalom 42 százalékát teszik ki. A Használtautó.hu e hat modell esetében vizsgálta a hirdetési árakat üzemanyag szerinti bontásban. Az összehasonlíthatóság érdekében a hatéves korosztály (2011-es forgalomba helyezés) idei évben meghirdetett átlagértékeit hasonlította össze.

A vizsgálat során az derült ki, hogy a dízeles verziók átlagára már 6 éves korban is 8-12 százalékkal marad el a benzinesekétől. A Ford Focus esetében ez a lemaradás nem kevesebb, mint 17 százalékos volt. Egyetlen kivétel a Volkswagen Passat volt: itt a dízeles verzió még meg tudott őrizni egy minimális árelőnyt.

„A jelenlegi alacsony üzemanyagárak mellett a dízelautók egyetlen komoly előnye, a kedvező fogyasztás – főként az alacsonyabb kategóriákban – kevéssé érvényesül. Változatlan piaci helyzet mellett tehát nagyobb esélye van annak, hogy az irántuk táplált kereslet tovább csökken majd. A vásárlók érdeklődése ma még elsősorban a benzines alternatíva irányába tevődik át, ám ahogy a villanyautók egyre megfizethetőbbé válnak, már a következő években is egyre inkább arra kell számítanunk, hogy az elektromos mobilitás mindkét hagyományos üzemanyag tekintetében egyre gyorsuló ütemben szívja majd el a keresletet.” – ad középtávú kitekintést a Használtautó.hu szakértője.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!