Magyarországon többségében nem helyi forrásból oldja meg a piac a használtautó-utánpótlást, ráadásul mivel erősen árérzékenyek vagyunk – sokan ezért fordulnak az új autók helyett inkább a másod-, harmadkézből származó példányok felé –, a kereskedők is igyekeznek a lehető legolcsóbb autókat importálni. Külföldön a problémás autókat lehet jó áron megkapni, a magas szervizóradíjak miatt sok esetben nem éri meg egy öregebb autónál a kuplung kicserélése, vagy mondjuk a hengerfej felújítása. Olykor a bontók elől mentik meg ezeket az autókat, amelyeket aztán itthon már utángyártott, esetleg bontott alkatrészekkel megjavítva árulnak tovább. Karambolos autóknál elvileg még többet lehetne nyerni, de a befektetett tőke és munka is nagyobb, összességében tehát nem jelent sokkal nagyobb hasznot.

Osztrák eredetű, illetve az éveken át tengerparton használt autóknál jellemző a fokozott korrózió. Fotó: Intcar és Lővei Gergely

Idegen országbeli importkereskedők újabban rászoktak a futásteljesítmény-csalásra, így a magyar nyilvántartásba már visszatekert óraállással kerül be az autó, és mivel nincs átjárás a különböző országok adatbázisai között, a lebukás veszélye minimális. A magyar kereskedő pedig lobogtathatja a papírt, hogy már őt is átverték, a pórul járt vevő lesz szíves a külföldi – ha még egyáltalán létezik – céggel szemben jogi eljárást indítani. Mivel külföldön nem szoktak a karbantartáson spórolni, és a jobb útminőség miatt a technika (felfüggesztés) sem használódik el olyan erősen, mint mifelénk, az itteni autók ismeretében sokszor még a hozzáértő sem tudja leleplezni a km-számláló manipulálását.

Kis sérüléseket Magyarországon olcsóbban javítanak, mint külföldön – ha gond van, csak évek múlva derül ki

Ami a kocsiszekrényt illeti, az Ausztriából származó autóknál erős korrózióra lehet számítani a téli síkosságmentesítés miatt – nyugati szomszédunknál agresszív anyagokat használnak, amelyek a többi alpesi országhoz képest jobban támadják a karosszériát. Mindemellett a mediterrán térségből származó autóknál figyelhető meg, hogy a karosszériájuk tele van sérülésekkel, egy apró koccanással nem törődnek, aztán gyorsan jön a többi is. Mivel ez arrafelé megszokott, a piac már így árazta be ezeket, az olcsó javítás után pár évvel jöhetnek elő újabb problémák. A francia nagyvárosokban megszokott az érintős parkolás, de ennek nyomait a lökhárító újrafényezésével el lehet tüntetni.

Egy alapos takarítást követően ebből is „megkímélt, nemdohányzó” autó lehet

Használt autó vásárlásakor – akár import, akár belföldi – mindenképpen végeztessünk állapotfelmérést, ne szédítsen el minket a szépen kiglancolt autó látványa. Az igazán súlyos, drága javítást igénylő hibák többnyire a lemezek alatt vannak, a fékrendszer/kormánymű bizonyítványa például viszonylag gyorsan kiállítható, s nem igényel komolyabb megbontást. A hajtáslánccal kapcsolatos svindlik aligha derülnek ki egy-egy állapotfelmérés alkalmával, ahogy a pecsétes szervizkönyv megléte sem szentírás. Az már alapból gyanús, ha az eladó nem járul hozzá a vásárlást megelőző műszaki szemléhez.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!