Jellemzően német márkájú, de idősebb autók gyarapítják a használt-import segítségével a hazai autóparkot. Eközben a belföldi utánpótlást biztosító újszerű autók piacán az áttörés továbbra is várat magára, igaz, már ez a szegmens is a lassú élénkülés szakaszába lépett. A regisztrációs adó enyhítésének hatására 2012-ben 71 százalékkal ugrott meg a használtautó-behozatal volumene, miközben az idei évben várhatóan újabb 30 százalékkal több – mintegy 70 ezer – külföldről származó használt autót fognak forgalomba helyezni.

A növekedés lendületét az sem törte meg, hogy a tavalyihoz képest magasabb sávban mozgott az euró árfolyama (több időszakban is átlépve a 300 forintos lélektani határt). Ezzel az import egyre nagyobb mértékben befolyásolja a piacot: míg a behozott személygépkocsik 2011-ben csupán 7 százalékát, 2012-ben 11 százalékát tették ki a hazai használtautó-vásárlások teljes mennyiségének, addig idén ez az arány már eléri a 15 százalékot is.

Az idén importált használt járművek fele alsó- és felső-középkategóriás személyautó volt, a legnépszerűbb hat gyártmány (Volkswagen, BMW, Opel, Ford, Audi és Mercedes) zömmel továbbra is a legnagyobb presztízsnek örvendő német márkákból kerül ki. Tavalyhoz képest annyi változás történt, hogy idén az Audik száma megelőzte a behozott Mercedesek mennyiségét.

„Az átírások adataiból az is kitűnik, hogy a külföldi gépkocsik vásárlásakor fontosabb szempont a vágyott embléma, mint az életkor – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – A rendelkezésre álló anyagi források miatt főként itt kötnek kompromisszumot az autósok, mivel ezeknek a járműveknek az átlagéletkora tíz év körül jár, vagyis jellemzően már több százezer kilométert futottak. Kérdés, hogy a Németországban sem ismeretlen óratekerések miatt később idehaza a vásárlók hány százalékának kell majd kényszerűen ismét a zsebébe nyúlnia, hogy a korral járó meghibásodás vagy az elmaradt karbantartási lépések miatti problémákat orvosolja.”

Eközben az újszerű autók piacán…

Az autópark utánpótlásának belföldi forrása, az új autók piaca eközben szintén kezd felkapaszkodni a gödör aljáról. Az idén várhatóan 56 ezer darab körül alakul az újonnan forgalomba helyezett személyautók száma, ami 5-6 százalékkal haladja meg a tavalyi értéket. Az érdeklődés jelentősen erősödött e korcsoport iránt. a Használtautó.hu oldalain idén 40 százalékkal többen kerestek rá a legfrissebb évjáratú, új vagy újszerű autókra, mint tavaly. Ugyanakkor az anyagi korlátok – a megtakarítások alacsony szintje, illetve a finanszírozás újraindulásának lassúsága – még sokáig a jelentősebb fellendülés komoly gátjai maradnak.

Kedvező jel az is, hogy a Használtautó.hu hirdetői állományának adatai alapján egyes autómárkák esetében (pl.: Dacia, Ford) idén már ismét bővülni kezdett a hazai szalonhálózat, ami márkakereskedői oldalon azt mutatja, hogy pozitív növekedési kilátásokkal tekintenek a következő időszakra.

2014-es kilátások

„Az autóimport szabályozásában a következő év elején sem várható lényegi változás, ezért a jövő évben is tovább özönlenek majd a használt autók az országba – ad kitekintést a Használtautó.hu ügyvezetője. – Akár újabb kétszámjegyű százalékos növekedésre is sor kerülhet, miközben továbbra is zömében idősebb, külső finanszírozás nélkül is megvásárolható személyautók behozatalával számolhatunk.”

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!