A két német gyártó a teljes behozatali kontingens 23%-át lefedi, míg a fennmaradó 77%-on további 122 (!) márka osztozik. Az abszolút listára pillantva megállapítható, hogy a VW pozíciója az elmúlt három esztendőben csupán minimális mértékben változott (-0,6%), az Opel azonban „hullmávasutazik”, hiszen míg 2015-ben 11,83, majd 2016-ban 10,13, addig tavaly 10,74% volt a piaci részesedése. Egyébként a stagnálás jellemző, mindössze a BMW és a Toyota jegyez komolyabb változást: a bajor gyártó 1,04%-os (-567 db) piacrészvesztést volt kénytelen elkönyvelni, a japán márka ezzel szemben 1,09%-os növekedést (+2348 db) regisztrált. A német prémiumgyártók közül mindezek dacára még így is a BMW áll a legjobban, ráadásul az Audinál (-0,21%) és a Mercedesnél (-0,15%) is hasonló tendencia rajzolódik ki.

A szegmensek viaskodásában egyelőre az alsó-középkategória felé billen a mérleg nyelve, a 2016-os 25,06%-kal szemben tavaly már 26,24% volt a kompaktok (listavezető a Ford Focus) térnyerése, a középkategória kereslete (VW Passat) ellenben 21,94-ről 19,68%-ra esett. A családi egyterűek (pl. Opel Zafira) piaca helyben topog (17,83 kontra 17,69%), a használt kisautók (Opel Corsa) és a szabadidő-autók (Mercedes-Benz ML-osztály) népszerűsége azonban hízott valamelyest (+0,87, illetve +0,88%), a részarány 14,20 és 8,22%. A felső-középkategória képviselői közül (Audi A6) is kevesebb autó kapott magyar rendszámot (-0,50%/4,63%), míg a sportautóknál (Opel Astra Coupé) 3,53%-on „bebetonozott” a piac. A városi minik (Fiat 500) (+0,06%/2,99%), a buszlimuzinok és modul egyterűek (-0,02%/2,21%) és a luxusautók (-0,05%/0,61%) iránti igény változása alig érzékelhető.

Belföldi piac: Családias drágulás

Újabb rekord dőlt a hazai használtautó-piacon a harmadik negyedévben: az időszak során mintegy 180 ezer autó adásvétele zajlott, szemben az előző negyedévi 173 ezerrel. Eközben az átlagárak is 3,2%-kal kúsztak feljebb. A tavalyi első kilenc hónap során itthon értékesített használt autók mintegy fele (49%) öt márka valamelyikét képviseli. 14%-os részarányával továbbra is az Opel vezet, a második legjobban forgó márka a Suzuki, 10%-os részesedésével. Őket sorrendben a Volkswagen, a Ford és a Renault követi. Ami az egyes járműkategóriák belföldi árváltozásait illeti, a családi egyterű modellek közel 4%-kal lettek drágábbak, ugyanakkor a szabadidő-autók szegmensének képviselői még viszonylag „nyugodt“ ármozgást tanúsítanak.

Adatforrás: BM NYHÁT, www.használtautó.hu