Az év első két hónapjában 13 818 használt autót hoztak be Magyarországra, ami 52 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszakban mért mennyiséget. Úgy tűnik tehát, hogy dacára az év elején erre a kategóriára is kiterjesztett vagyonszerzési illetéknek, valamint a gyakran a 310 forintos szint felett tartózkodó euró árfolyamnak, semmi sem akadályozza meg, hogy az idei évben ismét rekordot döntsön a használtautó-import volumene.

Januártól itt az újabb sarc

A fellendülés annak ellenére következett be, hogy idén januártól változott az illetéktörvény, amelynek értelmében január 1-jétől a külföldön vásárolt használt járművek (személyautók, motorkerékpárok, haszonjárművek) forgalomba helyezése után is kell már vagyonszerzési illetéket fizetni. Mindez a jellemzően százezres nagyságrendű tételt jelentő regisztrációs adón, az együttesen több mint 60 ezer forintot kitevő speciális műszaki vizsgán és okmányirodai kiadásokon túl átlagosan további 40-50 ezer forintos pluszterhet ró az autójukat külföldről vásárlókra. Az illeték mértéke az autó teljesítménye és életkora szerint így alakul:


„A piaci várakozásokkal szemben tehát a vagyonszerzési illeték egyáltalán nem fogta vissza a használtautó-behozatali kedvet – mutat rá Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője. – A belföldi kínálat általános árszintjét azonban növelheti, ahogyan az lenni szokott, ha megdrágul az alternatív beszerzés lehetősége. További probléma az illeték meghatározásával, hogy az idősebb autóknak megszabott alacsonyabb illetékszinttel tovább erősítheti azt a tendenciát, hogy a behozott autók többsége jóval idősebb 8 évnél.”

Nem korlát a drága euró sem

Míg egy-másfél éve még azt találgatta a piac, hogy vajon a 290 forintos euró mennyire fogja majd vissza a használtautó-importot, a legújabb adatok azt mutatják, hogy a bőven 300 forint feletti árfolyamszint sem visszatartó tényező. Míg tavaly a január-februári időszakban 293 forint volt az átlagos euró árfolyam, idén ugyanebben a két hónapban már meghaladta a 306 forintot, gyakran 310 forint feletti szintre is emelkedve. (Ráadásul az euróhoz a vásárlók többsége a középárfolyamot meghaladó szint felett tud csak hozzájutni.)

„Az illeték, illetve az árfolyam miatt szűkülő anyagi lehetőségek egyelőre nem a behozatali kedv csökkenésében, vagy a kisebb áron elérhető márkák felé történő elmozdulásban mutatkoznak meg – teszi hozzá a Használtautó.hu ügyvezetője. – Továbbra is a felső-középkategóriás presztízsmárkákat regisztrálják a legnagyobb számban, ugyanakkor, ha nincs további tartalékuk, a vásárlók inkább a korábban tervezettnél egy-két évvel idősebb autóval térnek haza.”

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!