A használt autót vásárlóknak érdemes óvatosnak lenniük mind a csalók és a „szimpla”, úgynevezett „lehúzós” nepperek, mind pedig a gyors pénzkeresetre hajtó kereskedők miatt. Ezek mindegyikéből bőven akad akár az internetes kibertérben, akár a ténylegesen létező értékesítő helyeken. Az eredetileg autónepperként Egerben ténykedő fiatalember, László ma már külföldön él. Ő úgy mondja, hogy nehézzé vált itthon az élet, ne firtassuk hát, hogy nem az általa (is) lehúzott vevők miatt keresett-e átmenetileg ilyen megoldást, vagy valóban a megnevezett ok vitte a határon túlra. Mindenesetre a létező trükkök legtöbbjét ismeri.

Szerinte külön kell választani a kérdést: vannak, akik valóban adják-veszik a kocsit, csak közben megvezetik a gyanútlan és tapasztalatlan vevőt, a másik csoport viszont csak a pénzre hajt, és a jármű olykor csak fényképen létezik. Elmondása szerint a külföldön már évekkel ezelőtt lefutott trükk viszonylag egyszerű: a csalók piacon keresett autókat kínálnak jó áron, külföldről, magyar rendszámmal, s miután kicsalták rájuk az előleget, egyszerűen felszívódnak. Elsősorban 2-3 éves modelleket bocsátanak áruba kecsegtető áron, ráadásul ügyesen megkonstruált háttértörténettel teremtenek valósnak tűnő sztorit az eladás köré: például külföldre költözés miatt feleslegessé vált a kocsi…, netán azért, mert Magyarországon csak egy ideig dolgozott-tanult az eladó, stb.

Jellemzően külföldi elkövetőkről van szó, akik – rendszerint a földrajzi távolságra hivatkozva – a vételár egészének vagy egy részének letétbe helyezését kérik az adásvétel biztosítására, a lebonyolítást pedig egy megbízhatónak mondott szállítmányozó vállalatra bíznák. Ám ahogyan az eladó, úgy a közvetítő vállalkozás is kitalált, és az e-email címekkel, telefonszámokkal, weboldalakkal, valamint az előleghez megadott bankszámlaszámmal együtt néhány napig létezik csupán. Annak ellenére, hogy könnyen kiszűrhető a trükközés – hiszen általában tévesek a telefonszámok, a hirdetőkkel személyesen beszélni nem lehet, csak elektronikus levélben kommunikálnak –, vannak, akik bedőlnek a hirdetőnek. Mivel nehezen érthető, mi viszi rá a vevőt, hogy egy átlátszó trükknek bedőljön, megkérdeztük Nagy Erika pszichológust. Nos, szerinte egy rendkívül egyszerű, ám annál erősebb motívum rejlik a háttérben: a kapzsiság. Az emberi elme leleményes, és ha a vágy eluralkodik egy pillanatra, rögtön elkezd magyarázatokat, kibúvókat gyártani, amivel meggyőzi önmagát arról, hogy őt egyszerűen nem csaphatják be.

László szerint a valós adás-vételek leggyakoribb trükkje még mindig a kilométeróra átállítása. Különösen igaz ez, ha nem komoly telephelyről, egy, a hírnevére adó kereskedésből vesszük a kocsit. De nem csupán ezt az adatot „kozmetikázzák” a kereskedők, hanem a többit is… Fontos azonban, hogy különbséget tegyünk a szándékos és durva félrevezetés, valamint az információk fogyaszthatóbbá tételét szolgáló, kisebb „simítások” között. Az első esetben a vásárló félrevezetése a cél. Itt csakis olyan információk kerülhetnek az érdeklődő tudomására, amelyek az autó előnyös tulajdonságait mutatják…, még akkor is, ha ilyenek nincsenek is.

– A második változat abban különbözik a becsapóstól, hogy nem állítanak valótlant, legfeljebb nem tárnak fel minden apró részletet. Ennek oka egyébként a vevőkben is keresendő, hiszen nagyon sok, használt autót vásárló irreális elvárásokkal indul neki a keresésnek – mondja a jelenleg Ausztriában élő fiatalember, aki beszél még egy másik trükkről, az „öltöztetett autóról” is. Ez a kifejezés lényegében annyit jelent, hogy a tulajdonosnak a biztosítók már vagyonokat fizettek ki a kocsira: vesznek egy új autót, szereznek az adott típushoz illő, könnyen felszerelhető törött alkatrészeket. Betétlapot „intéznek”, és lehet menni a biztosító kasszájához – állítja a volt nepper.  Adódik viszont a kérdés, miért gond, ha hívogató áron, egyébként karamboltól valóban mentes autót veszünk? Nos, azért, mert ha legközelebb „valódi” helyzet adódik, azaz kár keletkezik az autónkban, könnyen lehet, hogy a biztosító csak a töredékét fizeti meg valós költségeinknek, mert a kocsi már többszörösen amortizált eszközként fut a rendszerükben.

A sokat futott, ám szervizelt autó jó vétel

Használt autó vásárlásakor a legfontosabb, hogy követhető előéletű kocsit válasszunk. Ideális esetben legyen hozzá végigpecsételt és különböző színű tollal vezetett szervizkönyv. Fontos leszögezni, hogy sokat futott, de folyamatosan szervizelt, jól karbantartott autót kimondottan érdemes venni. Nincs baj az évi 40-70 ezer kilométeres futásteljesítménnyel sem, csak tudjon róla a vevő. Mert a manipulált óraállás időzített bombaként ketyeg. Bizonyos szervizmunkák elmulasztása pusztító következményekkel járhat: például a vezérmű-szett cseréjének kihagyása sok százezres, akár milliós motorhibához vezethet, ha a szíj elszakad.

Azért hazánkban is bőven vannak jó példák

Pozitív tendencia, hogy kialakulófélben van a használtautó-kereskedőknek egy olyan rétege, amely kulturált környezetben, udvarias kiszolgálással és korrekt ajánlatokkal várják a vásárlókat. Az ő hirdetéseiket könnyű azonosítani, esetükben ugyanis  általában szerepel a kereskedés neve, teljes elérhetősége és olykor rövid bemutatkozó anyag is. És bár az információk itt is kozmetikázottak, a „csúsztatás” szinte mindig az autókereskedő szakma morálján belül marad, ezért a vevők joggal reménykedhetnek abban, hogy nem csinálnak majd rossz boltot.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!