Fotó: Hegedűs Márk

– Gyermekkoromban sokat olvastam útleírásokat, a gőzmozdonyok érdekeltek nagyon, de azok felújítása elég bonyodalmas, így maradtam az autóknál – kezdi a történetet Földi Balázs, aki arról is beszámolt: – Elsősorban a II. világháború előtti autók mozgatják meg a fantáziámat. Abban az időben még minden egyes elemét kézzel készítették a közlekedési eszközöknek. Azokba még felfedezhető az emberek munkája, ötleteik és gondolataik. Szinte alkotások voltak, ma már csak termékeket gyárt az autóipar.

Földi Balázs (balra) munkatársa, Reviczki Róbert társaságában autóalkatrészt készít műhelyében
Fotó: H. M. / NMH

A diákévek alatt nagyon szeretett múzeumba járni, természetesen a Közlekedési Múzeum volt az abszolút kedvenc. Emlékszik rá, hogy már akkor megcsodálta az ott kiállított Nesselsdorfer márkájú gépkocsit. Ezt a típust az Osztrák–Magyar Monarchiában működő, egyik legrégebbi autógyár állította elő. A sors úgy hozta, hogy az elmúlt években a kisterenyei műhelyben, Földi Balázs kezei alatt született újjá az az autó, amire gyerekként rácsodálkozott.

– Ez volt az egyik legnagyobb kihívás és az egyik legjelentősebb munka, amire felkértek azóta, hogy veterán autók felújításával foglalkozok – mondta el a szakember.
Az út azonban nem vezetett egyenesen a matuzsálemek iránti rajongástól a pénzkeresetig. Földrajz szakos középiskolai tanári oklevél is lapul Földi Balázs zsebében, a diákok fejébe majd másfél évtizeden keresztül töltögette az ismereteket. Egy évig volt a bátonyterenyei Fáy András iskola igazgatója, majd a sziráki intézményt igazgatta négy évig. A politikába is belekóstolt, két ciklusban városi képviselő volt.

– Kezdetben munka mellett, hobbiként gyakoroltam azt, ami mára szerencsére már a hivatásom. Az első motorkerékpáromat még 1992-ben vásároltam meg, potom 300 forintért – emlékszik vissza a szakember, aki ezt követően több kétkerekűt, majd személyautókat is beszerzett. A jellemzően leromlott állapotban lévő járműveket felújítva adta tovább. A háború előtti autókról – és úgy az autókról általában – mindent tud. Az évszámokat, a típusokat, az azokhoz tartozó történeteket természetesen fejből fújja.

– Jelenleg Reviczki Róberttel ketten dolgozunk a műhelyben, vele már 18 éve osztozunk a renoválás örömében. Volt olyan időszak, amikor öten is tevékenykedtünk az autók újításán, de sajnos nagyon nehéz jó szakembert találni – fogalmaz Földi Balázs.

Egy Jaguar XJ6-os 1970-ből. A fél évszázados autó olyan lesz, mint új korában
Fotó: H. M. / NMH

– Ide nem elég jó szerelőnek lenni, szerteágazó tudással kell rendelkeznie annak, aki régi autók restaurálásába fog. Itt nem az a lényeg, hogy gyorsan és minél olcsóbban végezzünk egy-egy munkával! Van olyan jármű, ami még nincs kész, de már 3000 órát dolgoztunk rajta. Én sem tanultam ezt a szakmát, mindent autodidakta módon sajátítottam el! Nem csodálkozunk ezen akkor, amikor megtudjuk, hogy a legtöbb esetben minden alkatrészt saját maguknak kell legyártaniuk, a csavaroktól a kárpitozásig. Egyedül a fényezést végzik egy balassagyarmati műhelyben. Mindez azért van, mert többnyire már nem lehet alkatrészt kapni az autórégiségekhez, ha mégis, akkor csillagászati áron.

– Jó lenne, ha a fiam továbbvinné a műhelyt és átadhatnám neki a tudásomat – mondta Földi Balázs. – Talán van erre esély, hiszen szívesen tölti az idejét múzeumokban, ő is érdeklődik a régiségek iránt!

Számos díjat bezsebeltek már a muzeális értékű járműcsodák
– A legszebb és legérdekesebb munka eddigi pályafutásom alatt egy 1902-ben gyártott Nesselsdorfer volt. Ebből a típusból összesen 36 darabot készítettek annak idején – hangsúlyozta a szakember. – A műhelyben jelenleg egy 1953-as, ritka évjáratú Volkswagen Bogár Cabrión és egy 1931-es Tatra 54-en dolgozunk. Utóbbiból ez az egyetlen példány van Magyarországon. A legtöbb tapasztalattal mi rendelkezünk hazánkban a Volkswagen Karmann Ghia típusok tekintetében, hiszen ebből újítottuk fel a legtöbbet.
Egy év alatt legfeljebb két járművet tudnak újjávarázsolni, de a garázsban álló, gyári állapotúra feljavított járgány két esztendeig készült, jelenleg 40 ezer eurót kóstál. A szakember által restaurált autócsodák már több díjat is bezsebeltek. Egyébként senki ne csodálkozzon, ha megyénk útjain megpillant egy-egy ilyen matuzsálemi korú gépkocsit közlekedni. Amint elkészül egy mű, azt be is kell járatni. Ötszáz kilométer megtétele után – a szükséges beállításokat követően – már a tulajdonos furikázhat azzal tovább.