Fotó: Bús Csaba

Évtizedek óta tartó szenvedély volt, majd szerelemmé vált az oldtimerek gyűjtése a kiskőrösi vállalkozó, Bognár Zsolt számára. Kezdetben egy kőrösi telephelyen tárolta szeretve féltett klasszikus autóit, melyek felújításában, eredeti állapotuk helyreállításában maga is részt vett és vesz a mai napig. Gyűjteményének hat évvel ezelőtt talált méltó formát, amikor egy pályázat segítségével létrehozta Kiskőrösön a kétszintes, hatalmas kiállítóteremmel és több felújító műhellyel rendelkező Old Car Museumot, ahol a nyugdíjaskorú autókat bárki megtekintheti. A múzeumban Bognár Dávid, a tulajdonos napi operatív ügyekért és a marketingért is felelős fia vezetett körbe bennünket.

Az autórajongók paradicsomának kapujában egy Benz Patent-Motorwagen, a világ első robbanómotoros autójának replikája fogadja a látogatókat, melyet Karl Benz eredeti tervei alapján gyártott le a Mercedes 150 példányban, amiből 142 darabot adtak el – a kiállított autó az utolsó eladott darab. Az alsó kiállítótérbe lépve négy sorban fogadják a látogatót a szemet gyönyörködtető klasszikus autócsodák. A tulajdonosok szíve csücske a Porsche, amiből rögtön háromféle van. A 911 Turbó kabrió igazi különlegesség: az 1987-es évjáratú, 300 lóerős sportautó bukólámpás, ami ritkaságnak számít. Robbanásszerű nyomatékleadása és alattomos vezetési tulajdonságai miatt sok súlyos sérülés száradhat a gép lelkén.

A 928-as korabeli utazó sportautó, eredeti rádióval és autótelefonnal, amiért a komoly gyűjtők imádkoznának, és a 968-as is ritka manapság. A német autóipar remekeinek sora ezzel nem ért véget, vannak itt Mercedes SL kabriók, köztük egy 1963-as évjáratú 190-es is, és egy ragyogó állapotban lévő 1979-es 240D W123 típusú Mercedes, a „Zöldséges Merci”, valamint cápaorrú 3-as BMW is. A legújabb szerzemény egy igazi ritkaság, a II. világháború után gyártott háromkerekű mopedautó, egy Messerschmitt.

Van, aki az olasz formától kap szívdobogást, de ő sem csalatkozik: Maseratik, Alfa Romeo, egy Fiat Ritmo Abarth és a sokak számára csak „a sportautónak” tekintett Ferrari 485 lóerős, 12 hengeres, tűzpiros, 550 Maranello típusa erősíti a talján szekciót. Vannak még itt amerikai izomautók, mindjárt három is, különböző mennydörgő hangú, rendkívül nyers vezetési élményt nyújtó V8-as Corvettek a 60-as és a 70-es évekből.

Aki az angol eleganciát érzi közel magához, kedvét lelheti a 12 hengeres, hófehér Jaguar XJS látványában, melyről Bognár Dávid elmondta, hogy hiába nagyon erős, nem olyan az a 12 hengeres motor, mint a Ferrarié. Sokkal inkább, mintha az angol Felsőház agg lordjai számára fabrikálták volna: lassú és ringató, mint egy hintó.

Ennek ellenpólusa egy másik angol versenyző, a mélykék Lotus Esprit, ami vérbeli harapós versenyautó. Ezt az autót hajtotta Roger Moore James Bondként a The spy who loved me című filmben. De ha már a filmeknél járunk, az 1928-as évjáratú Buick Master Six az a példány, ami a Cotton Club című Richard Gere-filmben és Milos Forman Ragtime filmjében is szerepelt, ebből tüzeltek a gengszterek. Ma már nyugdíjba vonult, üléseit a gengsztervér helyett a nagyi csipkéje borítja.

A volt szocialista blokk autógyártása is képviselteti magát a Volgával, a mindössze 400 kilométert futott csillogó Zsigulival, Wartburggal és Trabanttal. Itt lehet nosztalgiázni, mert talán kevesen ismerik a Ferrarik illatát, így a Maranello belterének illata nem sok emléket szakít fel, de a Trabi és a Wartburg illata generációk tudattalanjában ott lappang, és ezek a példányok őrzik ezt az aromát. Elég csak egy szippantás, miközben behajol a látogató és máris a vasfüggöny mögé képzelheti magát.

A múzeumban látható összes autó működőképes és saját tulajdon, melyeket jellemzően külföldi aukciókon vásároltak, változó állapotban és a felújító manufaktúrában hozták őket gyári állapotba. A kiállítás anyaga évente kissé változik, néhány autót eladnak és helyükre újat vásárolnak.
Az oldtimerek értéke függ a márkától, az állapottól, attól, hogy mennyire korhű az adott darab, illetve a legyártott darabszámtól. Ez utóbbi érdekes kérdés, mert régen lehet, hogy azért gyártottak keveset egy adott típusból, mert mérsékelt volt a sikere, de mára beérett a forma és kuriózummá vált. Az oldtimerekért csillagászati árakat is elkérhetnek, a legritkább típusok földi halandók számára elérhetetlenek, milliárdokba kerülhetnek, de az elterjedtebb típusok sem mondhatók pénztárcabarátnak. Ennek is köszönhető, hogy nincs nagy kultúrája hazánkban az oldtimerezésnek.

A kiállítás mellett a manufaktúra műhelyeiben folyamatosan újítanak valamit, most is több autó restaurálásán dolgoznak. Az elmúlt hat évben igyekezetek bekerülni a köztudatba, és ma már egyre többen keresik fel őket. Hozzátette, hogy szeretnének fejleszteni, a felső szinten 3D-s mozitermet nyitottak, és kialakítanak egy interaktív autótörténeti kiállítást is.