A KGST-érában a nyugati piacra szánt autók az egyszerű halandók számára elérhetetlenek voltak, egyszerűen azért, mert nem kerültek kereskedelmi forgalomba. Legalábbis nálunk nem. Lada Nova, Volga dízel és egyéb csemegék, amelyekre a korszak autósai leginkább vágyakozva gondoltak. E sort gyarapítja a Skoda 120 GLS is, amelyet a nyugati exportpiacokon kívül csak Csehszlovákiában lehetett megvásárolni.

Konstrukciós irányelvek a pártházból

A Skoda három autógeneráción át gyártotta a farmotoros modelleket. A sort az 1964-ben bemutatott 1000 MB nyitotta, amelyet 1969-ben váltott az S100-110-es modellsorozat. A műszaki tartalom lényegében azonos, a karosszéria kapott naprakészebb vonalakat. A 70-es évek elején a fejlesztések folytatásaként elkezdték a váltómodell tervezését. Akkoriban az autógyártók a farmotoros konstrukciókról sorra átálltak az orrmotoros járművek építésére, a Skoda is ezt szerette volna, viszont a pártvezetőség nagyon drága mulatságnak találta egy teljesen új konstrukció kialakítását. Így költségtakarékossági okokból a műszaki alapok ismét megmaradtak, bár jelentős módosításokkal, például a vízhűtőnek az autó farából az orrába való áttelepítésével.

A szóbeszéd szerint még olyan utasítások is megkötötték a konstruktőrök kezét, miszerint az új modell nem lehetett súlyosabb az elődnél, hogy a gyártásához ne kelljen több anyagot felhasználni. A súlymegtakarítás érdekében nem volt ablakemelő az új bázismodell hátsó ajtóiban, és az oldalüvegek is vékonyabbak voltak az összes új Skodánál.

Makulátlan beltér: fejtámlás ülések, szőnyegpadló és spéci kárpitanyag Makulátlan beltér: fejtámlás ülések, szőnyegpadló és spéci kárpitanyag

Az ismét modernizált karosszériájú Skoda-sorozat 1976 őszén mutatkozott be a Brnói Vásáron, és 1977-ben a Merkur közreműködésével már meg is érkezett hazánkba. Előbb az S 105 S (Standard) alapmodellre lehetett befizetni, majd az erősebb és jobban felszerelt S 105 L (de Lux), S 120 L és S 120 LS (de Lux Super) is szolgálatba állt. Csak a csúcsmodellt, az S 120 GLS-t (Grand de Lux Super) nem importáltuk… De vajon mit veszített ezzel a Skoda-vásárló?

Sok-sok króm és jobb hangszigetelés

Az S 105 S-hez képest az S 105 L hátsó ablakai is nyithatók voltak, az ajtókon a behúzófülek helyett modern könyöklőket találtunk, s az első üléstámlákat fekvőhelyzetig hátra lehetett dönteni. Az S 120 L ehhez képest nagyobb hengerűrtartalmú (1046 helyett 1174 cm3) motort kapott 52 lóerő teljesítménnyel (a kisebb motor 46 lóerőt tudott), a műszerfalán kör alakú órák jelentek meg, s kívülről is felismerhető volt a kerek helyett kocka alakú lámpáiról. Az S 120 LS még erősebb, módosított égésterű, 58 lóerős motorral és fordulatszámmérős műszerfallal készült, látványra a sportos, kerek ikerfényszórók tették egyedivé. Nehéz mindezt überelni. Mégis megtették az S 120 GLS modellel.

Mintha most gördült volna le a gyártósorról, olyan a motortér Mintha most gördült volna le a gyártósorról, olyan a motortér

A kocsi műszakilag azonos az S 120 LS-sel. Szintúgy 150 km/h a végsebessége (S 105 S: 130 km/h), a százas gyorsulás 17 másodpercet igényelt (S 105 S: 23 s), a fogyasztása 8,6 liter. Az autót kívülről krómkiegészítők sora díszítette: lámpakeret és hűtőmaszk, a kerekeken a dísztárcsakarimák, az ajtókeretek krómlécezése, illetve a krómkilincsek. A faron egy álrács csillog krómosan. Mindezen pompa folytatódik az utastérben. A műszerfal óráit krómkarikák szegélyezik, az utastér szőnyegpadlós és a hangszigetelés is jobb. Az ülések szövete kellemes tapintású, az első ülések állítható magasságú, párnázott-kárpitozott fejtámlákat kaptak, és a hátsó ülésekhez is jutott hamutartó.

Hátul is krómdíszek emelik a presztízst. A rendszámkeret már mai extra, de illik a stílushoz Hátul is krómdíszek emelik a presztízst. A rendszámkeret már mai extra, de illik a stílushoz

Tehát ezt tudta az extra Skoda. Ma már nem tűnik soknak, akkoriban mégis számított. A fotókon szereplő autót sem Magyarországon állították forgalomba, a közelmúltig Szlovákia volt a hazája, onnan hozták be alkatrésznek. A tulajdonosa mégsem szedte szét, hanem eladta. Így élhet ma is négy keréken, hajdani „elérhetetlen” pompájában.

Láthatók az extra hangszigetelő lemezek, amelyek az alapváltozatból hiányoztak Láthatók az extra hangszigetelő lemezek, amelyek az alapváltozatból hiányoztak

Az eredetiség érdekében is

A Szlovákiában vásárolt Skoda S 120 GLS hiába nem futott még 50 000 km-t sem, bizony több hiányosságot mutatott. Elsősorban a korrózió dolgozott a kocsiban, no meg az anyagok elöregedése okozott gondokat. Minthogy a masina egy autószerelő műhely tulajdonába vándorolt, a javítása nem okozott gondot. Darabokra szedték, mindenét megtisztították, a rozsdás lemezeket kilakatolták, majd ahol szükséges volt, ott a gyári színnel újrafényezték. Összeszereléskor is csak eredeti alkatrészeket használtak, de szerencsére nem kellett sok, veterán kora ellenére az autó részleteiben is igen jó állapotú.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!