Van miért nosztalgiával gondolni a 70-es évekre. Bár a jómódú családok is csak fekete-fehér tévén nézhették az esti krimit, egy olyan sorozatot láthattak, melynek éles eszű és aranyszívű főszereplőjét örökre megkedvelték, annyira, hogy Budapesten még szobrot is állítottak neki. A siker elsősorban Peter Falk érdeme, akinek játékát Szabó Gyula tolmácsolásában 69 epizódon át élvezhették a nézők, és 13 évvel a sorozat befejezése után is lehetetlen megunni. Életszagú és emberi történetek kerültek a képernyőre, melyekben többnyire a Los Angelesi-i felső tízezer tagjai követtek el tökéletesnek vélt gyilkosságokat. Az már a hadnagy feladata volt, hogy apró, elsőre jelentéktelennek tűnő bizonyítékokat gyűjtve lebuktassa a tettest.

Fotó: Peugeot, Universal Pictures, web Fotó: Peugeot, Universal Pictures, web

A koncepció részeként az olasz származású nyomozó igazi kisemberként száll szembe az érinthetetlen és általában köztiszteletben álló elkövetővel. Columbo karakterét olyan állandó elemekkel építették fel, mint a gyűrött ballonkabát, a szivar, az egyszerűen Kutya névre hallgató basset hound és a szürke, rozzant Peugeot kabrió. Bár a horpadások vagy éppen az újrafutózott gumik az ellenkezőjéről árulkodnak, a hadnagy öreg autóját nagy becsben tartja, sosem felejti el megemlíteni, hogy az egy különleges, európai kocsi, akárcsak a rendszeresen feltűnő, státusszimbólumnak számító, legújabb Mercedes és Jaguar típusok. A Peugeot-t maga Peter Falk választotta ki a Universal stúdió raktárából. Kicsi volt és kopottas, vászonteteje a drapp ballonkabátra hasonlított, mintha Columbo négykerekű megfelelője lenne. A forgatás során több 403-as Cabriolet is megfordult a kamerák előtt, az 1971 és 2003 között készült részeket időrendi sorrendben nézve könnyen beazonosíthatók a sérülések és ismertetőjegyek, melyek a cseréről árulkodnak. A 70-es években készült, NBC-n vetített sorozatban az autó metálszürke – bár a tető színe többször is változik – rendszáma mindig 044 APD.

Kulisszatitok: a Universal parkolójában kettő is áll a gondosan behorpasztott Peugeot-ból Kulisszatitok: a Universal parkolójában kettő is áll a gondosan behorpasztott Peugeot-ból

Peter Falk (1927-2011)

Az anyai nagyapja révén magyar származású, amerikai színész először 1968-ban játszotta el a szerepet, amely világhírűvé tette. Az itthon még moziban vetített A recept: gyilkosság című epizód eredetileg tévéfilmnek készült, elsöprő sikerét követően lett belőle sorozat, melynek első részét az USA-ban 1971. március 1-jén vetítették. Falk alakításáért Emmy-díjat kapott, miközben több emlékezetes mozifilmben is feltűnt, kétszer is jelölték Oscar-díjra. Az 1989-es újrakezdéskor producerként is felkerült a neve a stáblistára, az utolsó, 70. Columbo epizódot azonban betegsége miatt már nem forgathatta le.

1978-ban véget ért egy korszak, az autókat eladták, így amikor 1989-ben az ABC csatornán folytatódott a sztori, újabb 403-asra volt szükség, amely azután kimattult világosszürke színben tűnt fel, régi, kék kaliforniai rendszáma pedig 448 DBZ lett. A készítőknek nem volt könnyű dolga vele, mert a ritka, nyitható tetejű kivitelt az Egyesült Államokban nem forgalmazták. Az évjárat is változik, egyszer ‘59-es, máskor ‘60-as, ráadásul előfordul, hogy Columbo olyan vehemensen közlekedik vele, hogy közben újabb horpadásokat szerez. A furcsa, ismeretlen kisautó rendszeresen gúny tárgyává, ezzel együtt humorforrássá is válik, miközben a néző boldog, hogy még mindig a durrogó kipufogójú veteránnal gördül be kedvenc nyomozója, aki úgy szereti hűséges Peugeot-ját, mint a képkockákon soha fel nem bukkanó feleségét.

Peugeot 403 Cabriolet (1956-1960)

A francia márka egyik legsikeresebb modelljeként tartják számon az 1955-ös 403-ast. Ez volt az első nagy mennyiségben eladott dízel személyautó, ezt a típust exportálta a Peugeot addig a világ legtöbb országába, és ezzel lépte túl először az egymilliós példányszámot. Formaterve a Pininfarina munkája, tartóssága viszont a gyár érdeme, olyan masszív autó volt, hogy annak idején a francia Mercedesként emlegették. Létezett szedán, kombi, furgon és platós kivitelben is. Kabrióváltozatát csak négy évig gyártották, másfélszer annyiba került, mint a négyajtós, és összesen 2043 darab készült belőle. Újkorában is értékes autó volt, veteránként pedig híres szerepe miatt számít drága darabnak.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!