Levi Európa északi határmezsgyéjén található, nem messze a Barents-tenger partjától, az északi szélesség 68. fokán, ahol leginkább a sífutásnak és az 531 méter magas hegyvonulat miatt az alpesi síelésnek hódolnak legtöbben. Finnország legnagyobb síközpontjába 2013 óta azonban valami egészen másfajta látványosság is érkezett, na persze nem a lejtőkre, hanem a nem messze található mocsárvidék kellős közepére. Ekkor döntött úgy a Porsche, hogy a Hermann Tilke vezette Tilke GmbH segítségével a világ legnagyobb téli vezetéstechnikai központjtát hozza létre az elhagyatott, lápos területen. A modernkori Formula–1-es pályák legtöbbjét megépítő Tilke nem csak a komplexum teljes megálmodásáért volt felelős, de a szokásostól eltérő körülmények miatt a pályaépítési technológiát is nulláról kellett kidolgozni. Az olykor -30-40°C-os hidegek és a 6-8 hónapig uralkodó tél ellenére nyáron bizony néhány hónapra felenged a talaj, és a ragacsos, vizenyős massza minden jégbe vájt kanyarulatot elpusztít. Így nem marad más megoldás, mint minden egyes téli szezon elején újra és újra felépíteni a 18 focipályányi területen elnyúló pályarendszert, miközben a rönkfából készült hatalmas kiszolgáló épületek (éttermek, garázsok, szerelő- és mosóállások) csendben várják a mínuszok beköszöntét.

Még a világ egyik legexkluzívabb sportautója, a 887 lóerős 918 Spyder is szolgálatban áll Leviben. Fotó: Porsche, Donkó Péter

A traktorokkal bejárt nyomvonalak lényeges pontjait 2 méteres karókkal jelölték meg legelső alkalommal, majd október második felétől, amikor tartósan fagypont alá süllyed a hőmérséklet, elkezdik hatalmas vízágyúkkal locsolni. 25 cm vastag jégréteget képeznek, majd megvárják, amíg a természet ugyanennyi hóval borítja be (ez itt pusztán néhány nap kérdése), utána tömörítést követően újabb 25 cm jégréteg következik, aztán megint a hó, és így tovább. A terület nagysága miatt az egész művelet nagyjából másfél hónapot vesz igénybe, így december közepére készre hízik a „kopóréteg”, onnantól már csak a Porsche időközben megérkező instruktorai és a gyárból kamionokkal kiszállított 160 autós flotta elrendezése és a pályák beautózását követő utolsó finomítások vannak hátra. Január legelejétől aztán a kuncsaftok három hónapon át megállás nélkül nyúzzák a Porsche Driving Centre jégmezőit, amit minden éjjel felfrissítenek a másnapi kezdésig: itt egy kis hófaligazítás, ott egy kis extra jég, vagy éppen a nagyobb havazások alatt hókotrás.

Levi az a hely, ahol gyakorlatilag a Porsche teljes aktuális palettája megtalálható, még az egyedi hibrid szupersportautóból, a 918 Spyderből is jut a jégre – habár kizárólag élményautóztatásra fenntartva. Itt senkinek sem furcsa, hogy minden autó orrában ott kandikál a betekert vonószem, hogy Macant és Cayenne-t szinte kizárólag beavatkozó autónak, vagy shuttle busznak használnak. S itt nem az a kérdés, hogy van-e téli gumid, hanem hogy milyen típusú és hány darab szög van a futófelületén! Ezek nélkül ugyanis mozdulni sem lehetne a hatalmas kiterjedésű jégpáncél pályákon, velük viszont olyan élménnyé válik a hófalak közti autótáncoltatás, amit csak részben lehet szavakkal visszaadni.

Utcán szokatlan látvány lenne: a szöges gumis Caymanok előtt az instruktori autó, a sort pedig a hófalból mentésre szakosított Cayenne zárja

S valóban van itt minden, mi szem-szájnak ingere: 718 Cayman S, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, 911 Turbo, Panamera Turbo, 911 GT3 RS, GT3 Cup, de tulajdonképpen nincs olyan verzió, amiből ne hoztak volna legalább néhány példányt. Mivel a leggyengébb változat is 350 lóerős és szinte mindenkinek szokatlan terepen zajlanak az egy-, két- és háromnapos kurzusok, így elméleti oktatással indul a reggel. Mindenféle felesleges sallang és ijesztgetés nélkül, lényegretörően próbálják felvázolni az instruktorok a szöges gumik, a négykerékhajtás és úgy általában az extrém csúszós vezetés alapvető tudnivalóit, azonban egész nap a saját csoportjukat kísérve úgyis folyamatos finomhangolást végeznek az autócserék és az állandóan változó feladatok miatt akár már a nap közepére elveszettnek tűnő delikvenseken. A tükörjég ellenére a gyorsabb kialakítású szakaszokon akár 100-110 km/órás tempó is elérhető, ám a sűrű havazásnak köszönhető puha hófalak közelsége miatt viszonylag bolondbiztosak a pályák. Legrosszabb esetben egy-egy lökhárító vész oda (a GT3-as karbon lökhárítójának azért 25 ezer euró darabja), de az esetek 95%-ában a hófalra felakadó autót a walkie-talkie-n felhangzó „Cayenne please” utasítást követően minden gond és sérülés nélkül kiszabadítják, és folytatódhat tovább a fagyos keringő. A megfelelő tapadást persze a már említett szögesgumik garantálják, amelyek nélkül nem lenne túl nagy a sikerélmény, ám használatukkal egy teljesen új dimenzió tárul fel a jégen.

A téli Porsche Driving Experience programjában háromféle szöges köpeny is rendelkezésre áll, és mindegyikkel kicsit másképp viselkedik az autó: guminként 200 darab 1,5, vagy 4 mm-es Nokian Hakkapeliitta, illetve abroncsonként 500 db 2 mm-es szöggel ellátott Lappi Winter Tyres van a kínálatban. A száraz úton használhatatlan és nálunk tiltott szögesek ezen a terepen brillíroznak és meglepően jól irányíthatóvá teszik az autókat a trükkös felületen. Olyannyira, hogy rendszeresek a balesetek az autóból kiszálló vendégeknél, akik a tapadási viszonyokat az autóból túlbecsülve bizony sokszor hatalmasat perecelnek a jégen közvetlenül az autó mellett, olykor az orvosi szobában végezve a kalandot.

Az instruktorok közt számomra ismerős arcra leltem: Georg „Goa” Bellof, az 1985-ben Spában elhunyt Stefan Bellof testvérére, aki talán schumacheri nagyságokba emelkedhetett volna a tragikus baleset nélkül. A Nürburgring-Nordschleife abszolút körrekordja még ma is az övé (6’11,13″)

A szlalommal és drift körpályával indító technikai részek tökéletesek bemelegítésnek, akár egy műkorcsolyázó kötelező gyakorlatai a kűr előtt, a vezető is úgy hangolódhat rá az egyre összetettebbé és nehezebbé váló későbbi pályavariációkra. A különböző modellek mozgásának vagy a Porsche elektronikus vezérlésű négykerékhajtásának (PTM) kiismerése, a súlypontáthelyezés, a kanyarbejárati tempó és a gázpedálállás pontos megválasztása mind-mind lényeges elemei a tökéletes egyensúly megtalálásának, ám a megtett körök számának növekedésével együtt automatikusan épül be az izommemóriába a helyes megoldás. A PDC-ben különösen igaz a mondás, miszerint gyakorlat teszi a mestert.

Lappföldön csak lapjával: itt szinte minden a harmonikus driftelésről szól, amihez még a sima Carrera S-ben is bőven elegendő erő lakozik

Itt büntetlenül lehet végigdriftelni egy egyre szélesedő ívű kanyart kettes fokozatból kezdve a végén negyedikben 120-szal érkezve a hófal széléhez, legfeljebb csak dicséret jár érte a rádión, de ugyanúgy büntetlenül lehet megforogni egy elrontott gázadás végén, mert az instruktorok minden szituációban résen vannak. A PDC úgy ad elképesztő vezetési élményt kezdő, haladó, vagy profi sofőröknek is, hogy közben szinte tökéletes biztonságot garantál, ami egyetlen aszfaltos pályanapról sem mondható el semelyik versenypályáján sem. A kurzusok igencsak borsos 3000-6000 eurós (kb. 930 000-1 860 000 Ft) ára ellenére a világ minden tájáról érkeznek a Porsche-tulajdonosok, vagy a vezetéstechnikai tréningek megszállottjai. Levi valószínűleg a tökéletes hely a téli vezetés szerelmeseinek!

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!