Az akkor frissen beszerzett szovjet dízelmozdony gyermekbetegségekkel küzdött és lépten-nyomon lerobbant az állomáson. Valaki megelégelte, és mérgében bemondta az utazóközönségnek kissé furcsán hangzó, de a vasutasoknak érthető szöveget.

De mi is volt ez a két mozdonytípus, melynek fél évszázada nagyon elterjedtek a magyar vasút vonalain? A Truman gőzmozdony fejlesztését és megépítését a második világháború tette szükségessé. Amerikában S 160 típusjellel gyártották, tervezőjének Marsch nevű mérnök őrnagyot említik. A mozdony négy kapcsolt meghajtó és egy futó kerékpárral készült. Egy szerkocsit is kapcsoltak utána, ahol jelentős mennyiségű szenet tároltak.
Mind teher, mind személyvonatok továbbítására alkalmas volt. A háború alatt szolgált Angliában, de még Észak-Afrikában is! Az 1944 nyarán végrehajtott normandiai partraszállást követően jelent meg az európai kontinensen. Sőt, még a Szovjetunióba is szállítottak 1943-tól legalább kétszáz darabot!

Magyarországon a vontatójármű-állomány a háborút követően enyhén szólva borzalmas állapotban volt. Mozdonyokat kellett beszerezni! Honnan? Ez még kezdetben nem dőlt el. A Szovjetunió felajánlotta a nála lévő hadizsákmány mozdonyok egy részét.
Még kedvezőbb ajánlatot adott azonban az UNRRA nevű segélyszervezet az S 160 jelű mozdonyokkal kapcsolatban. A MÁV 1947-ben ezekből a gépekből ötszáztíz darabot vásárolt meg, amint azt Csiba József a nemrég Debrecenben lezajlott Országos Vasúttörténeti Konferencián elmondta.

A Truman becenevű S 160 jelű gőzmozdony Beküldött fotó

A közhiedelemmel ellentétben nem ócskavasnak, hanem szabályszerű szerződéssel vontatójárműnek vettük meg ezeket a gépeket. Érkezésük után a vontatójárművek a 411-es sorozatszámot kapták, de becenevet is kaptak a magyar vasutasoktól azonnal. Trumannak nevezték őket, Harry S. Truman amerikai elnökre célozva.
Az alkatrészek pótlásával azonban gondok adódtak, ezért huszonhat mozdonyt eleve alkatrész-utánpótlásnak használtak. A magyar viszonyok között problémás volt a kazán is. Nálunk gyengébb minőségű szenet használtak, amely hosszabb égési idejével, kéntartalmával tönkretette a kazán csöveit. Ezeket vastagabb falú szerkezetekre cserélték. Azt már Szolnok egyik ismert helytörténésze mesélte nekem, hogy gondok voltak a csapágyakkal is.

Ezeknek megbízhatóbb, hosszabb futamidejű változatát éppen a szolnoki Járműjavítóban építették a Trumanokba. Egy mozdonyt pedig szétszedtek, és lerajzolták minden alkatrészét, majd hazai gyártmányokkal pótolták a meghibásodott részeket. 1965-ben kezdték el fokozatos leselejtezésüket, egy példány azonban még látható a Magyar Vasúttörténeti Parkban.
Történetünk másik szereplője a Szergej elnevezésű M 62 típusjelű dízel-villamos mozdony. (A Szergej egy népszerű orosz férfinév.) Történetéhez tartozik, hogy az 1960-as évek elején a MÁV „megtévedt”, ugyanis a svéd NOHAB gyártól rendelt húsz darabot a dízel mozdonytípusból.
A szovjet elvtársak „rosszallásukat” fejezték ki! De a svéd típus korlátozott beszerzéséhez az is hozzájárult, hogy ezekért a gépekért abban az időben kemény nyugati valutát kellett fizetni. Így a MÁV „megrendelésére” kifejlesztették a Vorosilovgrádi Mozdonygyárban az M 62 típusú dízelmozdonyt. A típussal azonban kezdettől fogva baj volt…
Minden úton produkált valami problémát. Szolnokon a régi állomásépület előtt rendszeresen lerobbant a „Szergej”. Elég ironikus jelenet volt, amikor a gőzmozdony kihúzta a fejlődést képviselő dízelvontatót. Ennek ellenére a mai napig szolgálatban állnak.

Ezek voltak a szovjet „szörny” titkai
A dízelmotorral szerelt, de generátort és annak segítségével villanymotorokat hajtó két forgózsámolyos, hat kerékpárral rendelkező vontatójárművet eredetileg tehervonatok továbbítására tervezték, de használták a személyforgalomban is. Csakhogy ennek a mozdonynak nem volt fűtőgenerátora! Így kiegészítésként a szerelvénybe soroztak egy fűtőkocsit is. A mozdonyban egy borzalmasan hangos, tizenkét hengeres, V elrendezésű motor üzemelt. Ezt a dohogást kellett elviselnie a személyzetnek és a mellette álló utasoknak is.

Fotó: Fortepan/UVATERV

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!