„…Az idén tovább folytatódik a kooperáció a lengyel autógyárak és Magyarország között. A hazai alkatrészekért és műszerekért 3168 Polsi Fiat 126p szállítására vállalt kötelezettséget a lengyel fél.” (újsághír)

A Fiatok, Polonézek és más, Lengyelországban gyártott gépkocsik tüzelőanyag-fogyasztása egyértelműen azt bizonyítja, hogy azok túlzott mértékben „benzinfalók”. A hetvenes évek elején, mikor Tychyben és Bielsko-Bialában megkezdődött a Fiat 126p típusú személygépkocsik gyártása, a 100 kilométerenkénti 5-6 literes fogyasztást kielégítőnek tartották. S valóban így is volt, mert akkoriban a benzin még olcsó volt és korlátlan mennyiségben lehetett vásárolni. Ma már azonban a középkategóriájú gépkocsik fogyasztanak ennyit. Sőt, mi több, közben a benzin is megdrágult, s tekintettel a lengyelországi jegyrendszerre, ma már nem lehet korlátlan mennyiségben vásárolni. Épp ezért mindinkább nő az érdeklődés mindennemű tüzelőanyag-fogyasztást csökkentő újítás és találmány iránt.
extra2
A bielsko-bialai kisautógyár azonban egyelőre nem sokat tett ezért. Nem mondható ez el sok kisiparosról, tudományos intézményről, szövetkezetről, mindenekelőtt pedig a műszaki hozzáértéssel rendelkező autóvezetőkről, akik a legkülönbözőbb módokon és módszerekkel próbálják csökkenti autójuk benzinfogyasztását. A piacon már egész sor különféle berendezés kapható, így például a szívócsőben elhelyezett nyomáshiány-érzékelő, a tirisztoros-tranzisztoros gyújtási rendszer, az ún. vákuumméter tüzelőanyag-fogyasztás-érzékelő és mások, amelyek elősegítik a szerény mennyiségű benzinnel való ésszerűbb gazdálkodást. De akad még számos benzinfogyasztást csökkentő konstrukció.

Ezek közé tartozik például az is, amelyet dr. Stefan Szczecinski professzor, mérnök-ezredes vezetésével a Varsói Katonai Műszaki Akadémia tudományos dolgozóinak és konstruktőreinek egy csoportja dolgozott ki. Ennek a lényege, hogy megjavítja a levegőáramlást a karburátor bevezetőnyílásától, a hengereken át egészen a kipufogócsőig, aminek köszönhetően jelentősen javul a motor üzemképessége, és számottevően csökken a kipufogó gázok toxicitása. Az említett megoldás egyaránt alkalmazható: a Fiat 126p, a Fiat 125p és a Polonez személygépkocsikban.
Ezek az egyszerű megoldások lehetővé teszik a tüzelőanyag-fogyasztás 10 %-os csökkentését. A fenti megoldással tökéletesített Fiat 126p személygépkocsi a tesztvizsga során 90 km/h átlagsebesség mellett 4,7-4,8 litert, 70 km/h átlagsebességnél 4,3 litert, 60 km/h esetén pedig csak 4 liter benzint fogyaszt 100 kilométerenként.
A vajon ez már számottevő megtakarítás? Válasz helyett hadd említsem meg, hogy Lengyelországban jelenleg mintegy 600 ezer Fiat 126p és ugyanennyi Fiat 125p személygépkocsi üzemel.
extra3
A Lengyel Autóklub (PZM) szervizállomásain, ahol az említett Varsói Katonai Műszaki Akadémián kidolgozott módosítási dokumentációk alapján megkezdték a konstrukciós átalakítások elvégzését, sohasem panaszkodtak munkahiányra. Az egész művelet mindössze néhány órát vesz igénybe és nem egészen 4 ezer złotyba kerül. Az ilyen jellegű átalakításokat már vállalják egyes kisiparosok is.

A Wroclawi Műszaki Egyetem Gépkonstrukció- és Üzemeléstani Intézetének tudományos dolgozói egy „csoda” szívóköpenyt szerkesztettek, amelyet feltalálói a motor „bevezető csatornájának” neveztek el, s aminek köszönhetően a Fiat 126p gépkocsik fogyasztása 100 kilométerenként 5 literre csökkent városi közlekedésben. Rövidesen erről a témáról már többet is fogunk tudni közölni, mivel már megkezdődtek a tárgyalások a gépkocsigyárral a fenti berendezés sorozatgyártása és beszerelése ügyében.
extra4
A wroclawi tudományos dolgozók és konstruktőrök „csoda” találmányának előzménye a Wroclawi Műszaki Egyetem kezdeményezésére a Wroclaw mellett Sobótkában 1975-ben megrendezett „Egy csepp benzin” nevű gazdaságos autóvezetési túraverseny volt. Ezen a túraversenyen – a más hasonló versenyektől eltérően – nem a „takarékos gázpedálhasználatot”, hanem a műszaki gondolatot részesítik előnyben. A szóban forgó versenyen Zbigniew Krupcala mérnök, a Wroclawi Műszaki Egyetem Gépkonstrukció- és Üzemeléstani Intézet mellett működő Alsó-sziléziai Autóklub versenyzője végzett az első helyen kis Fiatjával 100 km-en mindössze 1,957 liter benzint használt el. A második helyen a Lengyelország-szerte ismert kielcei ezermester, Zdislaw Kaluza végzett, a harmadik pedig Eugeniusz Stolarek, Krupcala mérnök klubtársa lett.

Egy másik jellegű üzemanyag-fogyasztást csökkentő megoldást készített elő a varsói Tewa gyár. A gyár konstruktőrei a tüzelőanyag-beáramlást vették vizsgálat alá akkor, amikor a motor fordulatszáma magasabb az üresjáratbelinél, s a vezető nem érinti a gázpedált. A gyárban kidolgozott elektronikus benzinmegtakarító berendezés a hírek szerint elsősorban városi közlekedésben és hegyi utakon teszi lehetővé az üzemanyag tíz-egynéhány százalékkal való csökkentését.
extra5
Befejezésül hadd szóljak még a lódzi Autófelszerelések Gyárában – amely a porlasztók és tüzelőanyag-tápszivattyúk gyártásában egyeduralkodónak számít Lengyelországban – és a Tychy Kisautógyárban folyó kezdeményezésről. A łódźi gyárban az elmúlt két évben folytak a kutató-konstrukciós munkák a Fiat 126p-650-es és a Polonézek karburátorai új nemzedékének kidolgozására. A kutatómunka eredményeként megszületett új karburátorokat különféle körülmények között már bevizsgálták a Fiat 126p-650-es típusnál. Ezzel az új karburátorral a tüzelőanyag-fogyasztás a korábbinál 9 %-kal kisebb, aminek köszönhetően a városi közlekedésben 100 km-enként mintegy 0,5 l benzinmegtakarítást teszt lehetővé. Ugyancsak elkészült, és már ki is próbálták a Polonez új karburátorát. Ezzel a benzinfogyasztás a korábbinál 10 %-kal alacsonyabb. Mindkét új karburátornak már meg is kezdődött a gyártása.
extra6
Ugyancsak kutatják a benzinfogyasztás csökkentésének lehetőségeit a Kisautógyárban, ahol az elmúlt évben 156 ezer kis Fiatot gyártottak. A hároméves terv szerint a termelés rendszeresen emelkedni fog, s 1985-ben már 215 ezer külföldön is népszerű Fiat 126p személygépkocsi gördül majd le a szerelőszalagról. A gyárban tervbe vették a kis Fiatok egyes alegységeinek és alkatrészeinek a korszerűsítését, és a későbbi években a karosszéria megváltoztatását is. A korszerűsítés keretében a gyár szándéka többek között a 650-es motorral ellátott Fiat 126p típusú személygépkocsik benzinfogyasztásának 1983-ban 10 %-os és jövőre újabb 10 %-os csökkentése.

A. Manecki
(Interpress)

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!