Mind riasztóbbak az előjelek: a gépkocsiállomány növekedése egyre akutabb parkolóhelyhiányt okoz. Pesszimistább autósok és közlekedési szakemberek emiatt már egész városrészek „autómentesítésének” gondolatával foglalkoznak. De valóban olyan kevés a parkolóhely? Ennek néztünk utána a fővárosban – az eredmény meglepő. A kép a parkolóhelyet kereső autósok előtt, ugye, ismerős: végighajtunk egy parkolásra alkalmas utcarészen, ahol elférne egymás mögött, mondjuk, 25 autó – ha 40-50 centire állnának egymástól. Ehelyett 12 kocsi áll ott, közöttük egy-, két-, háromméteres, fél-háromnegyed autónyi helyek…

A téma ismerős, már korábban is volt szó róla, de sokszor „meg is magyarázták”: áll két nagy autó egymás mögött, aztán elmennek, a helyükre két kicsi áll, és máris ott a „parlagon hagyott hely”. Vagy: áll egy kocsi, látszólag önző módon két autónak való hely közepén, mégsem ennek a vezetője a hibás, hiszen amikor ő érkezett, fölzárkózott az előtte várakozó mögé, de előle, mögüle elmentek, és a később jöttek álltak be túlzottan „levegősen”. A magyarázatok szépek. Csak van egy hibájuk: többnyire utólagos mentegetőzések. Mindenesetre néhány jellemző példával igazolni lehet: korántsem ilyen az esetek többsége. Íme, néhány ezek közül:

Este 7 óra. Kertész utca, a Fészek előtt (igencsak parkolóhely-szűkében levő környék). Piros Fiat 850-es áll be két kocsinak való hely kellős közepére. Udvarias érdeklődés: „Miért áll így be, másokra nem gondol?” A válasz: „Elnézést, észre se vettem. Különben is, sietek, két perc múlva megyek tovább.” És marad. Egy óra múlva már valóban nincs ott. Áll viszont a helyén egy piros Wartburg – ugyanúgy. A „jó példa”, úgy látszik, ragadós.

Ugyanilyen eset az Osvát utcában, ahol az autósok sokszor csak a hatodik kör után találnak maguknak egy kis helyet. A két kocsinak is elegendő helyre úgy áll be egy fehér Zastava, hogy előtte, mögötte háromnegyed Ladának elegendő hely marad. Megkérdezzük a kiszálló vezetőt: miért teszi ezt? „Sietek, és így kell megállnom, mert különben elém, mögém beállnak, aztán hogy megy ki?” (2. kép) (Nos, kár, hogy az utóbbi kérdést nem a vezetői vizsgán tették fel neki, mi csak megemlítjük: nem tanult meg a parkolóhelyre be- és onnan kiállni…) Azután, ha az ilyen siető autósnak tartósabb dolga akad, és nem jön vissza a kocsijához, az egész hely lefoglalva marad órákig – fölöslegesen. A zastavás ugyan valóban távozott néhány perc múlva, de addig is számoltunk: három kocsi araszolt végig az Osvát utcán, helyet keresve – hiába. Mellesleg a Zastava fiatal vezetője is beismerte: otthon nem állna így be. (Miért? Mert ott ismerik, és rászólnak érte?Talán máshol szabad?) És a példa itt is hatott: alig két perc múlva egy új Lada állt be – ugyanúgy. Ennek is siethetett a gazdája, mert utol sem tudtuk érni…

Hasonlóan „szép” a hosszabb távra leállított autók esete. Szintén az Osvát utcában hármat is találtunk belőlük. Az alátéglázott, rozsdás Moszkvics mögött, ponyva alatt Trabant Combi, amögött pedig egy nylonfóliával becsomagolt Zastava állt. És köztük összesen annyi hely, hogy egy Trabant bőségesen elférne. Pedig ezeknek a kocsiknak igazán nem lehet gondjuk a gyakori ki- és beállással… (1. kép)

A Kertész utcában láttuk a fehér Polski Fiatot. (3. kép) Látszólag szépen áll, orra a „Várakozni tilos” táblánál. Mögötte vagy kétméternyi hely, majd egy Renault. Vajon a Renault állt be ilyen csúnyán? Nem valószínű, hiszen a „kibelezett” elektromos berendezés hosszabb ácsorgásról tanúskodik.

Amit megállapítottunk, egy mondatban összefoglalható: Nem elég csak szabályosan parkolni, másokra is gondolni kell! Önzés, sietség, nemtörődömség. És az eredmény: ha a város belső részének minden méterét végigjárnánk, bizony előfordulhat, hogy a „foglalt” parkolóhelyek egynegyedén nem találnánk autót. Tételes közlekedési szabály megsértéséről – sajnos – nincs szó. Mert talán úgy jobban odafigyelnénk, és nemcsak akkor kárhoztatnák a „levegősen” parkolókat, amikor magunknak keresünk helyet…

Szatmári J. István
Székely Iván felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!