Aston Martin DB4 GT Zagato

Vannak fogalmak, melyek talán sosem kopnak ki az autóiparból. Ilyen az olasz formatervezés, ami a villanyautókkal elképzelt jövőben is hatással lehet a szépérzékre, és olyan tehetségeket adhat a világnak, mint az 1937-ben, Milánó közelében született Ercole Spada.

Alfa Romeo Giulia TZ
A meg nem valósult Ford GT70

Az iparosodott, észak-olaszországi régióban felnőtt autórajongót egy apró Auto Union modellautó ösztönözte, hogy ipari formatervezőnek tanuljon. A kétéves sorkatonai szolgálat után, 1960-ban az Abarth és az Alfa mellett a Zagatóhoz is jelentkezett, ahol az alapító fia, Elio Zagato fogadta és egy rövid beszélgetés után alkalmazta. Még abban az évben elkészült első munkájával, egy Aston Martin átalakítással, a DB4 GT Zagatóval. A versenyváltozat karosszériáját és tengelytávját is lerövidítette, az acélt alumíniumra cserélte, és megszabadította olyan felesleges alkatrészektől, mint a lökhárítók. 1960-ban két további modell, az Osca 1600 GTZ és az Alfa Romeo Giulietta SZ is a nagyközönség elé került és akkora sikert aratott, hogy egymás után következtek olyan klasszikusok, mint az Alfa Romeo Giulia TZ és a Lancia Fulvia Sport. Spada számára ez az időszak volt a legkedvesebb, hiszen minden lehetséges volt, nem szabtak gátat a fantáziának az előírások és a költségek.

Év Autójának választották a Fiat Tipót

1970-ben nagy lehetőséget kapott, amikor a Ford megvásárolta a Ghia dizájnstúdiót, őt pedig vezető tervezőként alkalmazták. Itt megtervezte a Ford GT70-est, melynek sorozatgyártását az utolsó pillanatban fújták le, majd egy évet töltött az Audinál, végül 1976-ban – szintén vezető tervezőként – a BMW-hez került, ahol jó feltételek mellett, felkészült csapatban dolgozhatott. Kollégája Claus Luthe volt, együtt álmodták meg a bajor márka 80-as évekbeli arculatának két meghatározó típusát, az E32-es 7-es és az E34-es 5-ös sorozatot. A német kitérő után az olasz I.De.A. csapatában folytatta. Korábbi munkáival ellentétben itt már szélesebb vevőkör számára elérhető autókat öntött formába, mint a Fiat Tipo, az Alfa Romeo 155-ös és a Lancia Delta. Utolsó, nagy szériában gyártott autója az 1994-es Lancia Kappa volt, de nyomdokaiba lépett fiával, Paolóval együtt 80 évesen is aktívan dolgozik a két családi vállalkozás, a Spada Concept és a Spada Vetture Sport tervezőasztalánál.

Fiat-alapra épült az Alfa Romeo 155-ös
Az E32-es BMW 7-es sorozat Spada egyik legkedvesebb munkája
Egyszerű vonalakból rajzolt elegáns autót a Lanciának. A Kappa kombi változatát már a Pininfarina tervezte és gyártotta