A magyar ember leleménye, ha az átlagon felüli kézügyességgel párosul, remek eredményekre képes. Ennek voltunk tanúi a minap, amikor Molnár János autószerelő kisiparos majosházai portáján jártunk. Amit ott láttunk, az minden képzeletet felülmúlt. A műhelyekben roncsautókból varázsolnak újjá kocsikat, olyanná, mintha az most hagyta volna el a gyárat. Pozdorjává tört Porschék kerülnek ki ragyogó állapotban az itt dolgozó szakemberek kezéből. E munkálatoknak azonban van némi előzménye.

Erről beszélgettünk Molnár Jánossal.

– Hogyan kezdődött az a javítási folyamat, amely ma a műhelyére jellemző?
– Van már vagy tíz éve is annak, hogy külföldi utam során betévedtem egy roncstelepre. Ott láttam olyan jó állapotban levő roncsokat, hogy azok felújítása gazdaságosnak mutatkozott. Hazajövet járkálni kezdtem az ügyben, hogy miként lehetne nyélbe ütni az üzletet. A sok és kitartó kilincselés után az Intercoop közreműködésével kezdtünk hozzá Alfa Romeo Giulietta 2000-esek rendbehozatalához. Ez volt a kezdet, majd következtek a Ford Escortok, Orionok és Sierrák. Ezek az autók totálkáros állapotban kerültek hozzánk, majd újjávarázsolva mentek vissza a kereskedőkhöz.

Ilyen és ehhez hasonló állapotban érkeznek meg a 911-esek Majosházára Ilyen és ehhez hasonló állapotban érkeznek meg a 911-esek Majosházára

– Mióta tart a Porschék javítása, honnan jönnek a roncsok és hány új autó készül el belőlük évente?
– Öt éve kezdtük meg Porschék rendbehozatalát. A roncsok Amerikából érkeznek, egy ottani autókereskedőtől. Ő megvásárolja a 911-es típusokat, – csak ezeket javítjuk -, hajóra rakja, azután vagy Rijekába, vagy Göteborgba kell értük menni. Évente öt-hat roncsot varázsolunk újjá.

A teljes szétszerelést követi a hibafelvételezés, majd a javítás A teljes szétszerelést követi a hibafelvételezés, majd a javítás

– Honnan szerzik be az alkatrészeket? Milyen felszereltségük van?
– Azok a legkisebb csavarig az NSZK-ból érkeznek. Sőt,  festék, a cink, és más egyéb is külföldi. A roncsot először teljesen szétszedjük, majd összeírjuk, hogy mi kell hozzá. A lista alapján érkezik be az összes alkatrész és kezdődhet az összerakás. Van egy saját készítésű nyomó-, húzópadunk, azon a karosszériát állítjuk vissza eredeti állapotába. Van a műhelyünkben amerikai gyártmányú motor-vízfékpad, valamint olasz kerékfékpad. Javítás közben pedig segítséget nyújt az írásvetítő és természetesen hozzá az összes gyári adat.

A húzó-, nyomópad egy része a Celette cég gyártmánya, a többi berendezést saját kezűleg készítették A húzó-, nyomópad egy része a Celette cég gyártmánya, a többi berendezést saját kezűleg készítették

– Önök az eredeti állapotot állítják vissza, vagy van külön kívánsága is az amerikai kereskedőnek?
– Mint már említettem, csak 911-es típusokkal foglalkozunk, ezek nagyrészéből kabriolet lesz. Köztudott, hogy a zárt tetejű kocsikat nem könnyű feladat nyitottá alakítani. A karosszériánál maradva elmondhatom, hogy különös gonddal kell az ónozott lemezeket összehegeszteni, majd a varratokat elsimítani és korrodálásmentessé tenni. A karosszérián egyetlen gramm gitt nincs, minden egyenetlenséget cinkkel kell eltüntetni. Az eredeti állólámpák helyett például süllyesztetteket készítünk, az ajtókba elektromos ablakemelőket szerelünk be. De az ülések is villanymotor segítségével állíthatók, amelyet szintén mi szerelünk be. Ami a fényezést illeti, az amerikai ügyfél igen magas követelményt támaszt a festéssel szemben. Mi igyekszünk ennek eleget tenni. Először két réteg kétkomponensű alapozó kerül a karosszériára. Ezt csiszolás követi, majd – ahol szükséges – a töltőalapozás. Ennek csiszolása után két réteg bázisfesték, majd végül két rétegben a lakk. A karosszéria aljára négy rétegben fújunk gumikaucsukot, amit fedőlakkal takarunk. Egy autóra 5-6 kiló osztrák festék kerül, holott a gyárban 3-3,5 kilót használnak fel. Mindent motort turbóval szerelünk fel, de sokszor kerül ABS blokkolásgátló, valamint légkondicionáló berendezés is a kocsikba.

Kezd már összeállni a Porsche karosszériája Kezd már összeállni a Porsche karosszériája

– Amikor elkészül az autó, miként kerül el innen és hova?
-  kész kocsit az amerikai kereskedő megbízottja veszi át. Igen szigorú minőségellenőr. Ha mindent rendben talál, engedélyt ad az elszállításra. Megint vagy Rijeka, vagy Göteborg az úticél, ahonnan a Porsche Amerikába hajózik. De eközben mi már a következő kocsin folytatjuk a munkálatokat, és várjuk az újabb roncsokat.

A kész autó belseje alig különbözik a gyári újtól A kész autó belseje alig különbözik a gyári újtól

L.K.
Bojár Sándor felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!