„Íme a Traffipax, amellyel belga példa nyomában újabban a francia rendőrség autóit is felszerelték!” – ilyen szöveggel kísért szenzációs foto járta be nemrégiben a világsajtót. A képen egy komplex radarberendezéssel felszerelt Jaguar kocsit mutattak be. A készülék két fotokamerával, gyors mérőberendezéssel és egyéb olyan speciális műszerrel is fel volt szerelve, amelyek révén a gépjárművek sebessége, szabálytalan előzése és a gépjárművezetők egyéb, szabályos vagy szabálytalan magatartása akár több kilométer távolságból is ellenőrizhető. A Traffipax magyar fordításban közlekedési békét jelent. És valójában nincs is okunk megütközni e különös szó jelentésén, hiszen – mint ismeretes – az angol szigetország védelmi rendszerének döntő és kitűnően bevált elhárító fegyvere volt a radar a II. világháborúban.

Néhány héttel ezelőtt hazánk útjain-tájain szorgoskodó rendőrcsoport végzett próbaméréseket a lengyelektől átvett radar sebességmérővel. Az első nyilvános bemutatóra november 18-án került sor a sajtó képviselői előtt. Ekkor a 7. sz. főközlekedési út mentén, a Panoráma vendéglő előtt állította fel a rendőrség a jellegzetes formájú radar sebességmérő készüléket. Itt ugyanis viszonylag éles és nehezen belátható útkanyarulat veszélyére egy 40 km-es sebességkorlátozó tábla figyelmezteti a Budapest felé tartó gépjárművezetőket. Az alig félórányi vizsgálat alatt 13 gépjárművezető lépte túl, és méghozzá jelentősen az előírt sebességet!…

A sebességmérés a következőképpen zajlott. Az állványra szerelt mérőműszer ernyőjét a mérési zóna felé irányították. A készüléktől néhány száz méternyire, egy adott pontra járőrt küldtek, aki rövidhullámú adó-vevő készüléken kapta a mérési pont ellenőrző közegétől az utasításokat a szabálysértők leállítására, amennyiben a mérési zónába befutó jármű vezetője túllépte az előírt sebességet. A készülék hátoldalán levő sebességmérő műszer mutatója hűen követte az úton haladó jármű sebességének alakulását. És minthogy a műszer skálája kilométer-értékre van beosztva, a sebességtúllépést egyszerűen, átszámítás nélkül azonnal érzékelni lehet. A radarkészülék sebességmérő-mutatója ugyanis ideális esetben szinkronban mozog a megfigyelés alatt álló autó kilométerórájának mutatójával. Ez persze csak ritkán fordul elő, hiszen közismert, hogy az autók kilométerszámlálója különböző sebességeknél a pontos értéktől bizonyos eltérést mutat. És persze akad olyan kilométeróra is, amelyik egyszerűen rossz. Ezeket viszont most már sürgősen meg kell javíttatni, mivel ez a körülmény egy ilyen ellenőrzésnél nem mentesíthet a szabálysértés következménye alól.

„Kérem, a kilométerórám elromlott”… „Nem vettem észre a sebességkorlátozó táblát”…”Nem mentem gyorsabban”… – próbálják menteni magukat a leállított gépjárművezetők. De a rádióvevőn át a radar bizonyít. Itt már a zsebbe kell nyúlni…

Egyébként a radar sebességmérő is mutathat bizonyos esetben eltérést, de mint mondották, minden esetben a szabálysértő javára. A készülék ugyanis a mérési pont kiválasztásától függően bizonyos százalékkal mindig kisebbnek mutatja az úton haladó járművek sebességét. Teljesen azonos érték gyakorlatilag csak akkor mérhető, ha a radarernyő geometriailag is pontosan az úttal, illetve a mozgó járművekkel szembe néz.

A műszer érzékenységére jellemző, hogy a sebességmérő skálájáról pontosan érzékelhető az is, amikor az úton haladó gépjármű vezetője sebességet vált, intenzíven fékez, vagy fokozatosan lassít. Sebességváltásnál – előrekapcsolás közben – ugyanis a huzatásnak megfelelően egyenletesen halad a mutató felfelé, a kapcsolás közben visszaesik, majd az újabb, s immár intenzívebb huzatásnak megfelelően gyorsabban kúszik a magasabb értékek felé. Bizonyos rutinnal csupán a skálamutató változásait figyelve is meg lehet állapítani, hogy a mérési zónában haladó jármű vezetője előre- vagy visszakapcsolást végez-e?

A kísérleti megfigyelések során egyik alkalommal arra figyeltek fel az ellenőrző közegek, hogy nagy sebességgel egy személyautó közeledik, majd amikor látótávolságba kerül – látszólag minden különösebb akadályoztatás nélkül – erőteljesen fékez és utána tartósan lassít. (Mindezt pontosan szemmel kísérhették a radar sebességmérő skálájáról!) Amikor csaknem lépésben elhaladt mellettünk az autó, vezetője – olasz turista – sokat sejtő mosollyal barátságosan kiintegetett. Nyilván felismerte a műszer rendeltetését, Olaszországban ugyanis már jól ismerik az autósok a radar sebességmérőt, s tudják, ha azzal állítják le őket, vita nem lehet. A gyorshajtókat ott roppant szigorúan megbüntetik.

Ennek a Volgának a vezetője túllépte a lakott területen belül engedélyezett 60 kilométeres sebességet. A rendszám, típus és sebesség-érték megjelölésével az ellenőrző pont ügyeletese rövidhullámú adó-vevőn utasítást ad a rendőrjárőrnek a kocsi megállítására

A hazai gépjárművezetők viszont érdekesen reagáltak ezekre a szúrópróbaszerű mérésekre. Minthogy a mérési zónán áthaladva a radart rendszerint észre sem vették, s ha igen, még nem ismerték fel annak rendeltetését, a több száz méterrel arrébb álló rendőr jelentését általában vitatkozással próbálták áthidalni: – „Honnan tudja Ön, hogy én több száz méterrel arrébb milyen sebességgel jöttem?” És ilyenkor döntő érvként az ellenőrző ügyeletesétől a kocsi típusának, sebességének, esetleg rendszámának is megjelölésével a válasz rövidhullámú adó-vevőn, azonnyomban megérkezett. Ezután már akarva-akaratlanul a zsebbe kellett nyúlni… A rendőrség az elkövetkező hónapokban még több ilyen radar sebességmérőt állít a „közlekedési béke” szolgálatába.

Almássy Tibor
Ruttkay Pál és Wormser Antal felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!