Puli és Leo – törzskönyv után tenyészet

2012. június 29. (péntek)

A magyar mikroautókról szóló írás először az Autó-Motor 1988/9-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Némi kárörömmel írom le a következőeket: Puli nemhogy lesz, de már van is! Az ellendrukkereknek, a hitetlenkedőknek nagy ok ez a szomorúságra. Képzelem, mit éreztek, amit a tv híradójában meglátták a Genfi Autószalon csillogó csodái között a Hódgép-Tecoplan közös szülöttjét, a Leót. Ami, mint tudjuk, Puli-félvér. Hogy ezen az „oroszlános” mellékágon milyen lesz a szaporulat, az még a jövő zenéje. Genfben mindössze az volt a dolga, hogy a közvéleményt „megszondáztassa”: mi lenne, ha ez a félautó – volna?

 

Tavaly márciusi (5-ös) számunkban részletesen bemutattuk a Hódgép minijét. Amiért ismét szóba hozzuk, arra a Puli törzskönyvezése és sorozatgyártásának beindítása ad okot. Vagyis az a tény, hogy – sokak jóslatával ellenkezően – mégsem tűnt el a süllyesztőben ez a kicsi jármű. Horváth Árpád műszaki vezérigazgató-helyettes a Puli gazdája Hódgépnél – vele beszélgettünk.

- Ezt a témát az élet sodorta elénk – mondja -, mi csak megragadtuk a kínálkozó lehetőséget. A Puli a Hódgépnek nem az egyetlen, csak az egyik terméke. Sem lebecsülni, sem túlbecsülni nem szerencsés. Sikere nem juttat bennünket a mennybe, kudarca sem a tönk szélére. Franciaországban keresik és veszik az ehhez hasonló, úgynevezett kiegészítő kiskocsikat. Nem versenyeztetik őket a személykocsikkal, hiszen nem azok. És mert nem azok, éppen ezért van rájuk szükség, mi pedig emiatt fejlesztettük ki és gyártjuk a mi modellünket.

- Nálunk autóként vonult be a köztudatba. Ebben persze a vágyaink is megnyilvánulnak. Hiszen annyira szeretnénk, ha valamilyen előrelépés lenne már a gépkocsik hazai „piacán”. Mire való pontosan a Hódgép Pulija?

- Semmiképpen sem arra, hogy a sztrádán autózzon vele a család. Franciaországban nem kell jogosítvány a vezetéséhez. A 14 éves gyermek is beleülhet és az is, akinek valamiért elvették a vezetői engedélyét. Ezzel azért közlekedhetnek, mert a jármű „tudományát” maximálták. Például: sebessége nem lehet több 45 km/óránál, a hosszúsága 2500 mm-nél, a tömege 350 kg-nál, a motor teljesítménye 4 kW-nál – és így tovább. Ezek a francia közlekedésrendészet előírásai, amelyek 1987-ben lettek ilyen szigorúak.

- A Hódgép szempontjából nézve még időben.

- Igen, a konkurenciával szemben előnyünk volt, mert minket még a fejlesztés stádiumában ért a szigorítás. A Pulit a kívánságoknak maximálisan megfelelően alakíthattuk ki.

- A hírek szerint januárban megkapták a forgalombahozatali engedélyt és nem sokkal azután megkezdték a sorozatgyártást. Mi volt nehezebb, a törzskönyvet megszerezni, vagy a kooperációs partnereket megtalálni?

- Mindkettőn sikeresen túlvagyunk. A Pulit a konkurencia és a követelménye ismeretében fejlesztettük ki. Azt a néhány észrevételt, amit az első kocsik vizsgálata után tettek a francia szakemberek, figyelembe vettük. A Puli január 23-án kapta meg Franciaországban a törzskönyvet. Előtte azonban igencsak komoly teszteknek vetették alá. Szerencsésen vette az akadályokat és a francia állami vizsgálóintézettől „jogosítványt” kapott. Erre azért vagyunk büszkék, mert a Puli az első a kiskocsik között, amelyik ettől az intézettől jó minősítést kapott.
Partnereinkről csak jót mondhatok. Igaz, kezdetben mérnökeink személyesen keresték fel a szóba jöhető gyárakat, és beletelt egy időbe, amíg kiválasztották a közreműködőket. Ma már maguktól jönnek a jelentkezők.

- Mi az, amit a hazai gyáraktól nem tudnak beszerezni?

- Az import aránya 27 %. A motor japán, a meghajtó féltengelyek, a fékrendszer, a lengéscsillapítók, a variátoros hajtás, az automata biztonsági öv, a keréktárcsa francia. Elképzelhető, hogy a féltengelyeket az NDK-tól is beszerezhetjük majd. Hiszen a franciáktól kulcsa készen megvásároltak egy ilyen gyárat, amelyikben csak ilyen tengelyeket fognak gyártani. Már kipróbáltuk a mintákat, minőségük igen jó, csak meg kellene egyeznünk.
Kis Polski-elemeket is használunk – a lámpatesteket, a visszapillantó tükröt, a kormányt. A főfékhengert a Skodától vesszük, a gumikat egy szovjet cégtől. Vannak más, apróbb alkatrészek is, de ezeket nem érdemes felsorolni.

 

- Akkor térjünk át a magyar gyártókra.

- Úgy érezzük, partnereink többet tettek, mint amennyire az együttműködés kötelezte volna őket. Készségesek voltak, anyagi áldozatokat vállaltak, őszintén drukkoltak a Puli sikeréért. Csak a Soproni Autófelszerelési Vállalattal nem tudtunk zöld ágra vergődni, elutasításuk még udvariasnak sem mondható.
A Salgótarjáni Síküveggyárban fejlesztették ki a kívánságainknak megfelelő ragasztott első-hátsó szélvédőt és hőkezelt oldalablakokat. Még egy kicsit vastagok ugyan, de vékonyabbak lesznek. Már azon vannak, hogy az eddigi sík szélvédők helyett hajlítottakat állítsanak elő – az első 500 kocsi után ilyenekre lesz szükség.
A 17 elemből álló, üvegszál erősítésű poliészter karosszériát napi ütemezéssel szállítja a Hajdúszováti Lenin Mgtsz, és mi ragasztjuk össze. Rengeteg jelentkezővel tárgyaltunk. Az a véleményünk, hogy a műanyagiparban sokan vannak, akik csak hiszik, hogy értik a szakmát.
Az Imag, az Ikarus móri leányvállalata kitűnő cég, vállalkozószellemű partner. Az üléseket készíti a Pulihoz és a praktikus belső burkolatrendszert. Hajlunk rá, hogy még a kormányt is tőlük rendeljük meg és talán a kábelkötegeket is.
Az ablaktörlőt a Bakony Művek, a hátsó ajtókhoz szükséges gázrugókat az Egri Finomszerelvénygyár, a kombinált műszert az MMG készíti. Saját fejlesztésünk a kormánymű és a sebességváltó, a kipufogórendszer, a kerékfelfüggesztés és az üzemanyagrendszer. Kisebb-nagyobb alkatrészeket kisiparosoktól is vásároltunk, például gömbcsuklókat, oldalajtózárakat.

- Mi az, ami még megoldásra vár?

- Keressük az EGB-szabványnak megfelelő automata biztonsági öv, a visszapillantó tükör és a lámpatestek hazai gyártóját. Idővel persze minél több import alkatrészt hazai gyártmányúval szeretnénk helyettesíteni.

- Hallani olyan véleményeket, hogy a magyar gyárak előbb pénzt kérnek, s csak aztán hajlandók fejleszteni.

- Ilyesmit nem tapasztaltunk. Igaz, hogy 3-4 partnerünk a műszaki fejlesztéséhez mi is hozzájárultunk, de nem ezzel kezdtük az együttműködést.
Voltak olyan vállalatok, amelyek presztízskérdést csináltak abból, hogy kívánságunkat teljesítsék. Például a sajóbábonyi Észak-magyarországi Vegyi Művek egy olyan anyagok dolgoztak ki, amelynek alkalmazásával a motor 86-88 dB-es zajszintjét 73-ra tudtuk csökkenteni.
Egyébként minket anyagilag csak az OMFB támogatott – egy 20 millió forintos műszaki fejlesztési szerződést kötöttünk, ennek az összegnek az 50 %-át kell visszafizetnünk. A KkM is mellénk állt, ők is bíztak a Puli sikerében.

- Hány kocsira kaptak eddig megrendelést?

- A Puli nem tömegigények kielégítésére szolgál, csak néhány ezerre lehet kereslet évente. A szocialista országokban gyártott autók franciaországi forgalmazója, Poch nagykereskedő évente legalább 1500 Pulira szándékozik megállapodást kötni. Idén 800 exportját tervezzük. Egyébként nem csak 1500, hanem 5000 kiskocsi gyártására is képes a Hódgép. Ennél nagyobb sorozatra fel kellene készülnünk, de nagy mennyiségre egyelőre nem számítunk.

  A Puli, amely már sorozatban készül A Puli, amely már sorozatban készül

- Miért bíznak ennyire a Puli sikerében?

- Mert a konkurenciához hasonlítva jó és szép is. Bár az utóbbi ízlésdolga, mégis ezt mondom. Hiszen a többiek úgy néznek ki, mintha valami miatt összementek volna. A miénk eleve kicsinek készült, nem pedig egy nagy kocsi lekicsinyített változata. Szerintem különb mindegyiknél.

- Hogyan tovább?

- Francia partnerünk változatok kér tőlünk – már dolgozunk is rajtuk. A következő Puli karosszériájába az ő formatervezőjük is besegít.

- Mások is érdeklődnek a Puli iránt?

- Igen, a francia Ph. Ligier és az NSZK-beli Tecoplan műszaki fejlesztő vállalat. Mindkettővel azon vagyunk, hogy valamiféle együttműködést valósítsunk meg.

A cikk a hirdetés után folytatódik

De ezek a szálak már a Genfi Autószalonhoz vezetnek. Magyar Gézát, a Hódgép Kereskedelmi Leányvállalatának igazgatóját hazatérése után kerestem fel. – Hogyan lett a Puliból – Leó?

  A Leo, a félautó a Genfi Autószalon kiállítócsarnokában A Leo, a félautó a Genfi Autószalon kiállítócsarnokában

- Úgy, hogy a Tecoplan novemberben egy ötlettel állt elő: csináljunk együtt egy félautót a Puliból. Ilyen még nem volt, az elképzelésük igazán eredeti és elméletileg nagyonis életrevaló. Hiszen majd minden világváros központjában komoly gondot okoz a közlekedés és a parkolóhelyek hiánya. Az NSZK-ban nem olcsó dolgokkal lehet megnyerni a vevőt, hanem a praktikussal. Ez a félautó két ember számára ugyanazt a kényelmet nyújtja, mint egy hagyományos méretű kocsi, sebessége miatt sem marasztalható el. Csak éppen az első ülések mögött már vége is van, olyan rövid, mint amilyen széles egy másik. A járdásra merőlegesen parkolhat, nem foglal egy nagyobb helyet a megengedettnél. A Leo karosszériáját – egy kiszélesített Puli alvázra – a Hódgép formatervező szakemberének segítségével a Tecoplan tervezte és készítette.

A LEO MŰSZAKI ADATAI:

Hossza 2496 mm, szélessége 1560 mm, magassága 1388 mm. A tengelytáv 1700 mm, a nyomtáv elöl 1310, hátul 1330 mm. Fordulási körátmérő 9,2 m. Öntömeg 450 kg, hasznos terhelés 250 kg, össztömeg 700 kg. A motor Fiat Fire 4 hengeres, soros, hengerűrtartalma 720 cm3, kompresszióviszony 9,5:1, max. teljesítménye 23 kW (31 LE) 5400 f/perc. Sebességváltó: fokozatnélküli automata, vagy 4 fokozatú, kézi kapcsolású. Elektromos hálózata 12 V-os. Menetteljesítménye: végsebesség 130 km/ó, gyorsulás 0-50 km/ó-ra 6 mp, 0-80 km/ó-ra 14 mp, 0-100 km/ó-ra 22 mp.

- Tényleg megvették a kiállított példányt?

- Azt nem, de az első kocsira már van vevő. Egyébként igazán elégedettek lehetünk a fogadtatásával. Ezért mielőbb megállapodunk a Tecoplannal a további teendőkről. Mindketten úgy látjuk, hogy a félautóban rejlő gazdasági lehetőségek kihasználásával mindenképp meg kell próbálkoznunk.

- Ph. Ligier a Puli miatt utazott Genfbe?

- A Forma-1-ből ismert versenyistálló tulajdonosának egy 80 fős kisüzeme van, ahol kiskocsikat gyártanak. Ezeknek jelent konkurenciát a Puli. Ligier emberei jól megnézték, lefényképezték a mi kisautónkat Párizsban, s aztán megkerestek bennünket. Genfben együttműködésre kaptunk ajánlatot Ph. Ligier-től, de erről még igazán korai lenne többet mondani.

 

- Ha egy üzlet beindul…

- … akkor minden ajánlattal foglalkozni kell. Még akkor is, ha esetleg nem várható belőle nagy üzlet. Amióta a Hódgép a Puliba belekezdett, azóta többet beszélnek róla. Ha úgy vesszük, reklámnak sem akármilyen. Az ipari kapcsolatainknak kifejezetten jót tett. Már nem mi keressük a partnereket, hanem ők minket.
És közben egyre több vállalatról derül ki, hogy képes részt venni a járműgyártásban. Csak eddig nem volt kivel társulniuk. Még egy ilyen „apróságba”, mint a Puli, abba is szívesen beszállnának.

- Sokan igaziból is beszállnának a kiskocsiba. Ha a Hódgép képes lesz a hazai piacra is gyártani egy gyorsabb, olcsóbb változatát, meg is teszi. Csak nehogy a hazai hatóságokkal nehezebb dolga legyen, mint a külhoniakkal volt.

Zsitva Katalin

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Puli és Leo – törzskönyv után tenyészet

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
18 °C
5 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?