Puli és Leo – törzskönyv után tenyészet

2012. június 29. (péntek)

A magyar mikroautókról szóló írás először az Autó-Motor 1988/9-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Némi kárörömmel írom le a következőeket: Puli nemhogy lesz, de már van is! Az ellendrukkereknek, a hitetlenkedőknek nagy ok ez a szomorúságra. Képzelem, mit éreztek, amit a tv híradójában meglátták a Genfi Autószalon csillogó csodái között a Hódgép-Tecoplan közös szülöttjét, a Leót. Ami, mint tudjuk, Puli-félvér. Hogy ezen az „oroszlános” mellékágon milyen lesz a szaporulat, az még a jövő zenéje. Genfben mindössze az volt a dolga, hogy a közvéleményt „megszondáztassa”: mi lenne, ha ez a félautó – volna?

 

Tavaly márciusi (5-ös) számunkban részletesen bemutattuk a Hódgép minijét. Amiért ismét szóba hozzuk, arra a Puli törzskönyvezése és sorozatgyártásának beindítása ad okot. Vagyis az a tény, hogy – sokak jóslatával ellenkezően – mégsem tűnt el a süllyesztőben ez a kicsi jármű. Horváth Árpád műszaki vezérigazgató-helyettes a Puli gazdája Hódgépnél – vele beszélgettünk.

- Ezt a témát az élet sodorta elénk – mondja -, mi csak megragadtuk a kínálkozó lehetőséget. A Puli a Hódgépnek nem az egyetlen, csak az egyik terméke. Sem lebecsülni, sem túlbecsülni nem szerencsés. Sikere nem juttat bennünket a mennybe, kudarca sem a tönk szélére. Franciaországban keresik és veszik az ehhez hasonló, úgynevezett kiegészítő kiskocsikat. Nem versenyeztetik őket a személykocsikkal, hiszen nem azok. És mert nem azok, éppen ezért van rájuk szükség, mi pedig emiatt fejlesztettük ki és gyártjuk a mi modellünket.

- Nálunk autóként vonult be a köztudatba. Ebben persze a vágyaink is megnyilvánulnak. Hiszen annyira szeretnénk, ha valamilyen előrelépés lenne már a gépkocsik hazai „piacán”. Mire való pontosan a Hódgép Pulija?

- Semmiképpen sem arra, hogy a sztrádán autózzon vele a család. Franciaországban nem kell jogosítvány a vezetéséhez. A 14 éves gyermek is beleülhet és az is, akinek valamiért elvették a vezetői engedélyét. Ezzel azért közlekedhetnek, mert a jármű „tudományát” maximálták. Például: sebessége nem lehet több 45 km/óránál, a hosszúsága 2500 mm-nél, a tömege 350 kg-nál, a motor teljesítménye 4 kW-nál – és így tovább. Ezek a francia közlekedésrendészet előírásai, amelyek 1987-ben lettek ilyen szigorúak.

- A Hódgép szempontjából nézve még időben.

- Igen, a konkurenciával szemben előnyünk volt, mert minket még a fejlesztés stádiumában ért a szigorítás. A Pulit a kívánságoknak maximálisan megfelelően alakíthattuk ki.

- A hírek szerint januárban megkapták a forgalombahozatali engedélyt és nem sokkal azután megkezdték a sorozatgyártást. Mi volt nehezebb, a törzskönyvet megszerezni, vagy a kooperációs partnereket megtalálni?

- Mindkettőn sikeresen túlvagyunk. A Pulit a konkurencia és a követelménye ismeretében fejlesztettük ki. Azt a néhány észrevételt, amit az első kocsik vizsgálata után tettek a francia szakemberek, figyelembe vettük. A Puli január 23-án kapta meg Franciaországban a törzskönyvet. Előtte azonban igencsak komoly teszteknek vetették alá. Szerencsésen vette az akadályokat és a francia állami vizsgálóintézettől „jogosítványt” kapott. Erre azért vagyunk büszkék, mert a Puli az első a kiskocsik között, amelyik ettől az intézettől jó minősítést kapott.
Partnereinkről csak jót mondhatok. Igaz, kezdetben mérnökeink személyesen keresték fel a szóba jöhető gyárakat, és beletelt egy időbe, amíg kiválasztották a közreműködőket. Ma már maguktól jönnek a jelentkezők.

- Mi az, amit a hazai gyáraktól nem tudnak beszerezni?

- Az import aránya 27 %. A motor japán, a meghajtó féltengelyek, a fékrendszer, a lengéscsillapítók, a variátoros hajtás, az automata biztonsági öv, a keréktárcsa francia. Elképzelhető, hogy a féltengelyeket az NDK-tól is beszerezhetjük majd. Hiszen a franciáktól kulcsa készen megvásároltak egy ilyen gyárat, amelyikben csak ilyen tengelyeket fognak gyártani. Már kipróbáltuk a mintákat, minőségük igen jó, csak meg kellene egyeznünk.
Kis Polski-elemeket is használunk – a lámpatesteket, a visszapillantó tükröt, a kormányt. A főfékhengert a Skodától vesszük, a gumikat egy szovjet cégtől. Vannak más, apróbb alkatrészek is, de ezeket nem érdemes felsorolni.

 

- Akkor térjünk át a magyar gyártókra.

- Úgy érezzük, partnereink többet tettek, mint amennyire az együttműködés kötelezte volna őket. Készségesek voltak, anyagi áldozatokat vállaltak, őszintén drukkoltak a Puli sikeréért. Csak a Soproni Autófelszerelési Vállalattal nem tudtunk zöld ágra vergődni, elutasításuk még udvariasnak sem mondható.
A Salgótarjáni Síküveggyárban fejlesztették ki a kívánságainknak megfelelő ragasztott első-hátsó szélvédőt és hőkezelt oldalablakokat. Még egy kicsit vastagok ugyan, de vékonyabbak lesznek. Már azon vannak, hogy az eddigi sík szélvédők helyett hajlítottakat állítsanak elő – az első 500 kocsi után ilyenekre lesz szükség.
A 17 elemből álló, üvegszál erősítésű poliészter karosszériát napi ütemezéssel szállítja a Hajdúszováti Lenin Mgtsz, és mi ragasztjuk össze. Rengeteg jelentkezővel tárgyaltunk. Az a véleményünk, hogy a műanyagiparban sokan vannak, akik csak hiszik, hogy értik a szakmát.
Az Imag, az Ikarus móri leányvállalata kitűnő cég, vállalkozószellemű partner. Az üléseket készíti a Pulihoz és a praktikus belső burkolatrendszert. Hajlunk rá, hogy még a kormányt is tőlük rendeljük meg és talán a kábelkötegeket is.
Az ablaktörlőt a Bakony Művek, a hátsó ajtókhoz szükséges gázrugókat az Egri Finomszerelvénygyár, a kombinált műszert az MMG készíti. Saját fejlesztésünk a kormánymű és a sebességváltó, a kipufogórendszer, a kerékfelfüggesztés és az üzemanyagrendszer. Kisebb-nagyobb alkatrészeket kisiparosoktól is vásároltunk, például gömbcsuklókat, oldalajtózárakat.

- Mi az, ami még megoldásra vár?

- Keressük az EGB-szabványnak megfelelő automata biztonsági öv, a visszapillantó tükör és a lámpatestek hazai gyártóját. Idővel persze minél több import alkatrészt hazai gyártmányúval szeretnénk helyettesíteni.

- Hallani olyan véleményeket, hogy a magyar gyárak előbb pénzt kérnek, s csak aztán hajlandók fejleszteni.

- Ilyesmit nem tapasztaltunk. Igaz, hogy 3-4 partnerünk a műszaki fejlesztéséhez mi is hozzájárultunk, de nem ezzel kezdtük az együttműködést.
Voltak olyan vállalatok, amelyek presztízskérdést csináltak abból, hogy kívánságunkat teljesítsék. Például a sajóbábonyi Észak-magyarországi Vegyi Művek egy olyan anyagok dolgoztak ki, amelynek alkalmazásával a motor 86-88 dB-es zajszintjét 73-ra tudtuk csökkenteni.
Egyébként minket anyagilag csak az OMFB támogatott – egy 20 millió forintos műszaki fejlesztési szerződést kötöttünk, ennek az összegnek az 50 %-át kell visszafizetnünk. A KkM is mellénk állt, ők is bíztak a Puli sikerében.

- Hány kocsira kaptak eddig megrendelést?

- A Puli nem tömegigények kielégítésére szolgál, csak néhány ezerre lehet kereslet évente. A szocialista országokban gyártott autók franciaországi forgalmazója, Poch nagykereskedő évente legalább 1500 Pulira szándékozik megállapodást kötni. Idén 800 exportját tervezzük. Egyébként nem csak 1500, hanem 5000 kiskocsi gyártására is képes a Hódgép. Ennél nagyobb sorozatra fel kellene készülnünk, de nagy mennyiségre egyelőre nem számítunk.

  A Puli, amely már sorozatban készül A Puli, amely már sorozatban készül

- Miért bíznak ennyire a Puli sikerében?

- Mert a konkurenciához hasonlítva jó és szép is. Bár az utóbbi ízlésdolga, mégis ezt mondom. Hiszen a többiek úgy néznek ki, mintha valami miatt összementek volna. A miénk eleve kicsinek készült, nem pedig egy nagy kocsi lekicsinyített változata. Szerintem különb mindegyiknél.

- Hogyan tovább?

- Francia partnerünk változatok kér tőlünk – már dolgozunk is rajtuk. A következő Puli karosszériájába az ő formatervezőjük is besegít.

- Mások is érdeklődnek a Puli iránt?

- Igen, a francia Ph. Ligier és az NSZK-beli Tecoplan műszaki fejlesztő vállalat. Mindkettővel azon vagyunk, hogy valamiféle együttműködést valósítsunk meg.

A cikk a hirdetés után folytatódik

De ezek a szálak már a Genfi Autószalonhoz vezetnek. Magyar Gézát, a Hódgép Kereskedelmi Leányvállalatának igazgatóját hazatérése után kerestem fel. – Hogyan lett a Puliból – Leó?

  A Leo, a félautó a Genfi Autószalon kiállítócsarnokában A Leo, a félautó a Genfi Autószalon kiállítócsarnokában

- Úgy, hogy a Tecoplan novemberben egy ötlettel állt elő: csináljunk együtt egy félautót a Puliból. Ilyen még nem volt, az elképzelésük igazán eredeti és elméletileg nagyonis életrevaló. Hiszen majd minden világváros központjában komoly gondot okoz a közlekedés és a parkolóhelyek hiánya. Az NSZK-ban nem olcsó dolgokkal lehet megnyerni a vevőt, hanem a praktikussal. Ez a félautó két ember számára ugyanazt a kényelmet nyújtja, mint egy hagyományos méretű kocsi, sebessége miatt sem marasztalható el. Csak éppen az első ülések mögött már vége is van, olyan rövid, mint amilyen széles egy másik. A járdásra merőlegesen parkolhat, nem foglal egy nagyobb helyet a megengedettnél. A Leo karosszériáját – egy kiszélesített Puli alvázra – a Hódgép formatervező szakemberének segítségével a Tecoplan tervezte és készítette.

A LEO MŰSZAKI ADATAI:

Hossza 2496 mm, szélessége 1560 mm, magassága 1388 mm. A tengelytáv 1700 mm, a nyomtáv elöl 1310, hátul 1330 mm. Fordulási körátmérő 9,2 m. Öntömeg 450 kg, hasznos terhelés 250 kg, össztömeg 700 kg. A motor Fiat Fire 4 hengeres, soros, hengerűrtartalma 720 cm3, kompresszióviszony 9,5:1, max. teljesítménye 23 kW (31 LE) 5400 f/perc. Sebességváltó: fokozatnélküli automata, vagy 4 fokozatú, kézi kapcsolású. Elektromos hálózata 12 V-os. Menetteljesítménye: végsebesség 130 km/ó, gyorsulás 0-50 km/ó-ra 6 mp, 0-80 km/ó-ra 14 mp, 0-100 km/ó-ra 22 mp.

- Tényleg megvették a kiállított példányt?

- Azt nem, de az első kocsira már van vevő. Egyébként igazán elégedettek lehetünk a fogadtatásával. Ezért mielőbb megállapodunk a Tecoplannal a további teendőkről. Mindketten úgy látjuk, hogy a félautóban rejlő gazdasági lehetőségek kihasználásával mindenképp meg kell próbálkoznunk.

- Ph. Ligier a Puli miatt utazott Genfbe?

- A Forma-1-ből ismert versenyistálló tulajdonosának egy 80 fős kisüzeme van, ahol kiskocsikat gyártanak. Ezeknek jelent konkurenciát a Puli. Ligier emberei jól megnézték, lefényképezték a mi kisautónkat Párizsban, s aztán megkerestek bennünket. Genfben együttműködésre kaptunk ajánlatot Ph. Ligier-től, de erről még igazán korai lenne többet mondani.

 

- Ha egy üzlet beindul…

- … akkor minden ajánlattal foglalkozni kell. Még akkor is, ha esetleg nem várható belőle nagy üzlet. Amióta a Hódgép a Puliba belekezdett, azóta többet beszélnek róla. Ha úgy vesszük, reklámnak sem akármilyen. Az ipari kapcsolatainknak kifejezetten jót tett. Már nem mi keressük a partnereket, hanem ők minket.
És közben egyre több vállalatról derül ki, hogy képes részt venni a járműgyártásban. Csak eddig nem volt kivel társulniuk. Még egy ilyen „apróságba”, mint a Puli, abba is szívesen beszállnának.

- Sokan igaziból is beszállnának a kiskocsiba. Ha a Hódgép képes lesz a hazai piacra is gyártani egy gyorsabb, olcsóbb változatát, meg is teszi. Csak nehogy a hazai hatóságokkal nehezebb dolga legyen, mint a külhoniakkal volt.

Zsitva Katalin

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Puli és Leo – törzskönyv után tenyészet

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/17-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI CoD S tronic, Kia Soul 1.6 CRDi, Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4WD, BMW X4 xDrive30d, Honda NM4 Vultus
  • Tuning: Volkswagen Golf III TDI
  • Extra: Porsche Múzeum
  • Vezettük: Opel Adam Rocks
  • Bemutató: Mazda MX-5, Jaguar XE

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

erősen felhős
17 °C
14 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?