A Torinói Nemzeti Autómúzeum (Museo Nazionale dell Automobilio) impozáns épülete csodálatos autórelikviákat és értékes kópiákat egyaránt gyűjteményében tudhat. Az olaszokhoz hűen nemcsak a kiállított példányok, hanem a csomagolás, az ötletes háttér és a design is magukért beszélnek. A múzeumot 1932-ben Cesare Goria Gatti és Roberto Biscaretti di Ruffia alapította, amit aztán Roberto fia, Carlo Biscaretti di Ruffia nyitott meg 1960. november 3-án. Az épület 2005-ben teljes körű felújításon esett át, a kiállítótermekben összesen 58 márka nagyjából 200 autócsodája tekinthető meg, a gőzgépektől egészen a modern kori Formula–1-es versenyautókig.

Bernardi, 1896 (B), Benz Victoria, 1893 (J)

A veronai Prof. Enrico Bernardi manufaktúrájának terméke ez a háromkerekű, 624 cm3-es, egyhengeres, 3,5 lóerős motorral ellátott modell. A tricikli háromfokozatú váltóval, 270 kilogrammos önsúllyal és 35-40 km/órás végsebességgel büszkélkedik.

Karl Benz és Gottlieb Daimler négykerekű, egymással szembenéző kialakítású, négyüléses modellje. A motorja 2123 cm3-es, egyhengeres (!), 5 lóerős, a jármű önsúlya 570 kg

Benz Break, 1899


A Break volt Karl Benz első igazi sikermodellje, melyből az első évben rekordmennyiséget, 572 darabot értékesítettek! A 2280 cm3-es, kéthengeres motor 8 lóerős, a „vágtának” pedig 35 km/óránál szakad vége. Önsúly: 680 kg.

Panhard & Levassor B1, 1899


A legidősebb francia márka, Louis-René Panhard és Emile Levassor alapítókról kapta a nevét. Az 580 kilós B1-es 3562 cm3-es, négyhengeres Daimler motorral hajtott, teljesítménye 12 lóerő, és 60 km/órás csúcstempóra képes.

Fiat 12, 1902


Giovanni Enrico nevéhez köthető a Fiat 12-es, melynek négyhengeres, 3768 cm3-es motorjához méhsejtmintás hűtőradiátor is tartozik. A 16 lóerő és az 1220 kilós tömeg mellé tisztességes, 75 km/órás csúcstempó dukál.

Alfa Romeo RLSS , 1926


Az első Nicola Romeo-féle modell, melyet részben hajódeszkával borítottak. Hathengeres, 2994 cm3-es, 83 lóerős aggregáttal, 130 km/órás csúcstempóval.

Mercedes-Benz 540K, 1936


Erős, gyors és igazán drága, sportautó, német stílusban tálalva. Az 540K (2235 kg) nyolchengeres, 5000 cm3-es motorral készült, melynek teljesítménye 180 lóerő, végsebessége 170 km/óra!

Fiat Turbina, 1954


A Turbina egy áramvonalas, 300 lóerős, minden értelemben szupersportautó 1954-ből, végsebessége 250 km/óra!

Alfa Romeo Giulietta Sprint, 1954


Egy kor szimbóluma a Sprint: gyors, modern és nagyon olasz. A motortérben négyhengeres, 1290 cm3-es, 80 lóerős aggregáttal, maximális sebessége 165 km/óra. A formatervet Bertone jegyzi.

Fiat 600 Multipla, 1956


Tágas belső, rövid kasztni, olcsó és eredeti, ez a 600-as Multipla, ami az 56-os Brüsszeli Autókiállításon debütált. Sokkal inkább praktikus, mintsem gyors, a 90 km/órás végsebesség eléréséhez 21,5 lóerős, 633 cm3-es motor segítette. Szinte hihetetlen, hogy 3,5 méteren mennyire jól elfér kiviteltől függően 4, 5, vagy épp 6 felnőtt. Taxiként is kínálták.

Ferrari 156 F1, 1963


Amikor még 450 kilogramm volt a minimális súly és 1,5-ös motor hajtotta a versenyautókat. A 156 F1-es 460 kilót nyomott a mérlegen, 1477 cm3-es, V6-os aggregátja 200 lóerős, a végsebessége pedig 240 km/óra. Olyan nevek köthetők ehhez a típushoz, mint Phil Hill (1961) és John Surtees (1963).

„Hawaii” Dragster, 1965


No, ennek a vezetéséhez kellett csak bátorság: a klasszikus negyedmérföldes gyorsuláson (402,25 m) megfutotta a 320 km/órát! A pilóta lába között a differenciálmű, a kormány leginkább valami suta habverőre hajaz, a kilátás – ahogy a biztonság is – finoman szólva sem tökéletes… Elöl ott a 7,0 literes, V8-as, 1200 lóerős Chrysler Marine motor.

Ferrari 365 GT4, 1973


Hiába a luxus és a teljesítmény megtestesítője, az első négyüléses Ferrari sosem lett nagy kedvenc. A 2+2 üléses kialakítást elsősorban az amerikai piaci igények hívták életre. Persze ettől még remekmű: 12 henger, 4390 cm3, 310 lóerő, végsebesség 245 km/óra.

Lancia Delta Evoluzione, 1991


A Deltát 1979-től egészen 99-ig gyártották Torinóban, a formaterv Giorgetto Giugiaro nevéhez köthető. 1980-ban a Delta elnyerte az Év Autója díjat. A MARTINI-díszítésű EVO sportváltozatot 1991 és 93 között gyártották, és a normál 7,5-8,7 millió lírás ár helyett 45 millióért adták! Az 1300 kilós kasztnit a 2,0 literes, 210 lóerős benzines egészen 220 km/óráig volt képes repíteni.

Mikor, mennyiért

A Torinói Nemzeti Autómúzeumba a felnőtt napijegy 8 euróba kerül, a különféle klubtagságival rendelkezők 6, míg a diákok 2,5 euróért tekinthetik meg a kiállítást. Hat év alatt és speciális tagsági kártyával rendelkezőknek ingyenes a tárlat látogatása. A nyitva tartás elég hektikusan változik, a hétfő (10-14 óra) és a kedd (14-19 óra) rövid nap, szerdán, csütörtökön és vasárnap 10-19-ig, míg pénteken és szombaton 10-től este 9 óráig tart nyitva a múzeum. Információ: www.museoauto.it

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!