Van, aki gyűjti, van, aki használja a volt KGST-piacra szánt járműveket. Volt idő, mikor hosszú esztendőket kellett várni arra, hogy az autóra vágyakozó hozzájusson az általa kinézett gépkocsihoz. A rendszerváltás után aztán a tulajdonosok gyorsan lecserélték ezeket a keleti járgányokat a nyugatiakra. Mostanság viszont egyre többen, egyre drágábban vásárolnak maguknak, esetleg továbbértékesítés céljából ilyen régi és egy-két évtizede még lesajnált autókat.

Egy szép állapotú, piros, kerek lámpás, 2101-es típusú, 1977-es évjáratú Ladát háromszázezerért hirdettek meg nemrég Szabadkígyóson. Ezt időközben el is adták, egy dunántúli vevő lett az új tulajdonosa. Az eladó szerint a jármű kiváló állapotban volt, idős házaspár gondozta, ahol a tulajdonos halála után az örökösök váltak meg az autótól. A legnagyobb használtautó-portálon ugyanez a típus és évjárat – sőt még színben is egyezik a két autó – több mint egymillió forintért keresi gazdáját.
Békés megyében tapasztalataink szerint inkább használják az ilyen autókat, mintsem gyűjtik. Ezek szervizelése a tulajdonosok elmondása alapján egyszerűbb, a szakemberek véleménye viszont ettől némileg eltér. Ahogy fogalmaztak, ezeknél az autóknál a minőséggel lehetnek a legnagyobb gondok, illetve mára kevés autószerelő maradt, aki igazán ért a régi típusokhoz. Ezt egyébként tapasztaltuk is: a megyében a legtöbb szerviz nem foglalkozik ilyen járművel, sőt volt szakember, aki nem is emlékezett arra, hogy valaha is járt ilyen a szervizükben.
A tulajdonosok viszont állítják, jóval egyszerűbb a javítása a keleti autóknak. Azt azért hozzáteszik, csak akkor van ez így, ha ért is hozzá a tulajdonos. A szovjet/orosz típus mellett a cseh Škoda is népszerű a gyűjtők körében. Egy ilyen, 1982-ben készült farmotoros kockalámpás 120L típust árul Kovács Pál is.

– Korának megfelelő állapotban van az autó, naponta használom, jellemzően kisebb utakra itt, a megyében, de nagyobb túrákat is hibátlanul teljesít – mondta el a tulajdonos. – Ezt a típust korábbról ismerem, volt már ilyen Škodám. Ehhez ma is kapni alkatrészeket, és én magam is meg tudom javítani. Akitől vettem, keveset használta, javarészt a kertbe, a temetőbe járt vele, eléggé megkímélte, még az eredeti gyári Tesla rádió is benne van – tette hozzá.

Kovács Pál naponta használja az autót, kíváncsi, mennyit ér az eddig 68 ezer kilométert futó járgány a piacon Fotó: Imre György

A tulajdonos elmondása alapján folyamatosan gondját viselte az autónak, jelenleg 68 ezer kilométernél áll az óra. Úgy nyilatkozott, hogy számára nem fontos, hogy eladja, szereti a járművet, de ha valaki jó pénzt ad érte, az viheti. Erre egyébként akár esély is mutatkozik: ugyanilyen színben, évjáratban és felszereltséggel az ország másik felében közel nyolcszázezer forintért kínálják az egykori csehszlovák ipar farmotorosát. A kamuti tulajdonos viszont ettől jóval olcsóbban árulja a sajátját.

Kispolszkit, közel hárommillióért
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legutolsó adatai alapján 2016-ban Ladából 52 ezer darab futott az utakon, ezzel szemben 2002-ben – innentől érhető el a márka a KSH adatai közt – még közel 300 ezer volt állományban. Škodából viszont nem lett kevesebb, sőt többel találkozhatunk a magyar utakon: tavalyelőtt 176 ezer darab cseh járművet regisztráltak, ami 15 ezerrel több a 2002-es darabszámhoz képest. Korábban még nagyon népszerű volt a Trabant és a Wartburg is. Előbbiből 191 ezer, utóbbiból 116 ezer volt 2002-ben hazánkban. 2016-ra mindkettő néhány ezerre csappant. Az első öt, legnagyobb számban használt keleti autó közé még a Polski Fiat fért be, ebből hajdanán több mint 70 ezer futott, manapság éppen csak 5 ezer. Ezek közül egyébként egy kiváló gyári állapotú 126p típust – ez egyébként a köznyelvben a „kispolszki” – az egyik portálon több mint kétmillió forintért hirdetnek, de akár bérelhető is a tulajdonostól. A lengyel léghűtésest 1982-ben gyártották, de szinte még bejáratós: alig 400 kilométer van benne.