2017-ben ünnepli 70. születésnapját a nagy múltú autógyártó, ha lesz, aki elfújja a gyertyákat. Túl a csődön és a felszámoláson a márkanév létezik, sőt, autók is készültek Saab jelvénnyel, de a valódi feltámadás még várat magára.

Saab felirat a Griffin logó helyén Saab felirat a Griffin logó helyén

A második világháború végén a trollhättani Svenska Aeroplan AB repülőkről autók tervezésére váltott, az 1947-ben alapított autógyár első szériamodellje, a 92-es 1949-ben debütált. Az örök garanciával kínált kétütemű motorjáról és újszerű biztonsági felszereléseiről híres konstrukció rendszeres megújulással, a kombi (95) bevezetésével csaknem 20 évig maradt életben, végül csak 1968-ban jöttek ki egy vadonatúj modellel. A 99-es ferdehátú karosszériájával és turbós motorjával új irányt jelölt ki a márka számára, amely 1969-ben a Scaniával egyesült. Miközben folytatták biztonsági kísérleteiket és a jó minőségű, tartós kocsik gyártását, továbbra is kicsinek számítottak az autóiparban. Az 1978-as 900-as hiába lett minden idők legütősebb Saabja, a 9000-es nagyautó már a Fiattal közösen készült el, 1989-ben pedig a General Motors vásárolt 50%-os részesedést a cégben, a másik fele az Investor AB tulajdonába került.
Új padlólemezt ígért a hamvába holt PhoeniX tanulmány Új padlólemezt ígért a hamvába holt PhoeniX tanulmány

Bár a GM 600 millió dolláros befektetése látszólag biztosította a márka jövőjét, az Opel Vectra A-ra épülő új 900-as csak nyomokban tartalmazta a Saab egykori értékeit. Az egyediséget és az innovációt végül már nagyítóval kellett keresni az ezredforduló után, amikor az amerikai óriás a maradék részvényeket is megszerezte, majd más márkáktól származó modellekkel pótolta az elmaradt fejlesztéseket. A veszteségesen működő svédeknek a GM csődje volt a kegyelemdöfés, 2008 decemberében bejelentették, eladják a Saabot, amely 2009 márciusában végül annak ellenére csődöt jelentett, hogy éppen folyt az új 9-5-ös fejlesztése az Opel Insignia műszaki alapjain.

A kínaiak jelezték vételi szándékukat, a GM viszont hallani sem akart róla, hogy új autója éppen azok kezébe kerüljön, akiknek a saját piacukon Buick néven szeretné ugyanazt eladni. Mivel a legjobb ajánlatot a sportautókat gyártó svéd Koenigsegg adta, úgy tűnt, „családban marad” a nemzeti márka, a manufaktúra azonban ugyancsak kínai befektetőkre épített, ezért az üzlet meghiúsult. A pótmegoldást végül a szintén sportkocsijairól ismert, holland Spykerrel közösen dolgozta ki a GM: a részvények 80%-a a kezükben maradt, a gyárnak mégis új gazdája lett, de hiába jelent meg a reményteli PhoeniX prototípus az azonos nevű új, moduláris padlólemez ígéretével, a lelkesedés nagyobb volt a lehetőségeknél. A Spyker is belebukott, annyi pénzük sem maradt, hogy kifizessék a beszállítókat és az alkalmazottakat. Kínai befektetők továbbra is fizettek volna a Saabért, a GM azonban csak a Vectra-alapú 9-3-ast (a karosszériaelemek kivételével) adta el nekik, az időközben bemutatott és néhány hónapig itthon is forgalmazott, 9-5-öst „lenyelte”.

A céget felszámolták, jogai a Saab AB hadiipari vállalatnál maradtak. Ma mégis legfeljebb tetszhalottnak tekinthető a márka, hiszen a kínai háttérrel létrehozott National Electric Vehicle Sweden (NEVS) 2013 augusztusában minimális darabszámban újraindította a 9-3-as gyártását a Scania tulajdonában lévő Griffin logó nélkül, benzinmotorral. Ha minden jól megy, és a NEVS jövőképe valóra válik, 2017-ben feltámadhat a Saab. Bár a 2002-es 9-3-as továbbra is a kínálatban maradna, megkapná a régóta ígért, teljesen elektromos hajtásláncot, mellette megjelenne egy kompakt SUV, egy középkategóriás ferdehátú és egy crossover, plusz egy nagyméretű szabadidő-autó a kínálat csúcsán. Az újdonságok már az új, nagy akkucsomag beépítésére is alkalmas Epsilon padlóra épülnének, gyártásuk Trollhättanban és Tiencsinben indulna, elsőként a svéd és a kínai piacra, később Európa és az USA is kapna belőlük. Ha elég jó minőségűek lesznek, talán a Saab AB újra engedélyezi majd a név használatát, de ha nem sikerül velük megállapodni, előfordulhat, hogy a kínaiaknak egy új márka bevezetésére is költeniük kell majd.

Saabhoz köthető újítások a márka hőskorából:

1969 gyújtáskapcsoló a padlón 1970 fényszórótörlő és mosó 1971 alapáron kínált ülésfűtés 1971 koccanásálló lökhárító 1980 aszferikus visszapillantó tükör

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!