Ha Hamburgban járnak, ne hagyják ki az autóritkaságokat összegyűjtő „Prototyp” múzeum meglátogatását. A patinás épületben a számos egyedi átalakítás mellett az elmúlt évtizedek versenysportos masinái és sebességrekorder járművei csodálhatók meg. Találunk itt Porsche vadászterepjárót, az amerikai hadsereg számára átalakított katonai VW Bogarat és néhány olyan négykerekű csodát, amelyek jócskán megelőzték korukat. El tudják képzelni, hogy 1951-ben a München és Ingolstadt közötti „Autobahnon” Ferdi Lehderrel a volán mögött egy hárommázsásnál is könnyebb „kapszula” 261 km/órával száguld?! Én nehezen…

A kiállított járművek zömét igényesen restaurálták, műszakilag helyreállították, a legtöbb modell némi folyadékfeltöltés és „akksikúra” után menetkész állapotba hozható. A legelvakultabb rajongók értékelik igazán nagyra például azt a szobát, amelyben a legkülönfélébb autók motorhangfelvételeit lehet meghallgatni – csak, hogy teljes legyen az élmény…

A hamburgi Prototípus Múzeum keddtől vasárnapig, 10 és 18 óra között tart nyitva, a hétfő szünnap. Cím: HafenCity Hamburg, Shanghaialle 7/Lohseplatz, D-20457 Hamburg. A felnőtt jegyár 7,5 euró, a gyerekjegy (4-14 év) 4,5, míg csoportoknak (15 főtol) fejenként 6 euró a belépő. A körülbelül egyórás tárlatvezetés (német vagy angol nyelven) felára 75 euró.

AFM TYP 50 FORMEL 2

Alexander von Falkenhausen motorépítő munkáját dicséri e modell, melyet a kor legszebb versenyautójának tartottak. Az 1971 cm3-es, 130 lóerős motor egy BMW 328-asból származik, a 480 kilogrammos autó végsebessége 220 km/óra. Az 1952-ben épült jármű az utolsó az elkészült hatdarabos szériából.

Borgward Hansa 1500 Sport-Coupe

Mindössze három példány készült az 1953-ban Le Mans-ban indult Borgward-átalakításokból. Az 1954-es Hansa 1500 Sport-Coupe 85 lóereje 180 km/órás csúcstempó eléréséhez segítette a sofőrt, az autó önsúlya 922 kilogramm.

Delfosse DVD

Aerodinamika mindenekelőtt! Még az első kerekeket is lemezruha alá rejtették. Összlökettérfogat 600 cm3, teljesítmény 30 LE, végsebesség 165 km/óra, saját tömeg 350 kilogramm, évjárat 1947.

Mathé Fetzenflieger MA01

Egy ilyen kaliberű sportkocsihoz bizony megfelelően felcicomázott csapatszállító kisbusz is dukál (szintén a tárlat része), mint ahogy azt az extrém sportokat kedvelő Mathé furgonja is mutatja! MA01: összlökettérfogat 1498 cm3, teljesítmény 130 LE, végsebesség 210 km/óra, saját tömeg 395 kilogramm, évjárat 1952.

NSU Kompressor

Ez az a bizonyos „kapszula”, mellyel 1951-ben München és Ingolstadt között sebességrekordot állítottak fel. Összlökettérfogat 500 cm3, teljesítmény 110 LE, végsebesség 261 km/óra, saját tömeg 290 kilogramm, évjárat 1951.

Otto Mathé Hell JAP Formel 3

Az osztrák karosszériaépítő mester, Franz Hell munkáját dicséri a Formula–3-as versenygép, melynek motorterébe az angol JAP félliteres aggregátját építették. Összlökettérfogat 500 cm3, teljesítmény 38 LE, végsebesség 177 km/óra, saját tömeg 228 kilogramm, évjárat 1948.

Petermax Müller autója

A motor a sofőr mögött kapott helyet, a pilótafülkében a sebesség- és a fordulatszámmérőé a főszerep. Összlökettérfogat 1100 cm3, teljesítmény 78 LE, végsebesség 215 km/óra, saját tömeg 550 kilogramm, évjárat 1949.

Polensky Monopoletta

Helmut Polensky versenyző és konstruktőr négy elkészült Monopolettája közül ez a legfiatalabb, a motor a BMW-től, míg a váltó egy VW Kübelwagenből származik. Összlökettérfogat 497 cm3, teljesítmény 48 LE, végsebesség 188 km/óra, saját tömeg 265 kilogramm, évjárat 1950.

Porsche 365 1950 Coupe

Nem is hinnék, hogy ezt a gyönyörűen restaurált Porschét a halál torkából mentették meg, a szétrohadt, törésektől sem mentes kasztni ma újra teljes pompájában csillog! Összlökettérfogat 1086 cm3, teljesítmény 40 LE, végsebesség 140 km/óra, saját tömeg 700 kilogramm, évjárat 1950.

Porsche 718/RS60

Az 550 Spyder nagy sikerű utódja a 718/RS60 (fenti képen), mely folytatta elődje remek eredményeit a versenysportban. Összlökettérfogat 1587 cm3, teljesítmény 165 LE, végsebesség 260 km/óra, saját tömeg 479 kilogramm, évjárat 1960. Vicces a műszerfalra ragasztott matrica: „Vigyázat! A motorban nincs olaj, tilos beindítani!”

Porsche 597 „Jagdwagen”

No, ez az igazi Porsche terepjáró, az 597-es vadászautó a legmostohább körülmények között is elboldogul! A Porsche a 70 darab prototípust egy szövetségi katonai pályázatra készítette el, s végül vadászautóként tudta értékesíteni. Összlökettérfogat 1582 cm3, teljesítmény 50 LE, végsebesség 100 km/óra, saját tömeg 1090 kilogramm, évjárat 1958.

Volkswagen WD Sport

A kasztni végső kialakítása a bécsi Kastenhofer műhelyhez köthető. Összlökettérfogat 1131 cm3, teljesítmény 35 LE, végsebesség 130 km/óra, saját tömeg 600 kilogramm, évjárat 1949.