A szabadidő-autók, azaz a SUV-ok (Sport Utility Vehicle, sportcélú haszonjármű) szegmense talán, ami a legdinamikusabban fejlődik jelenleg hazánkban és Európa szerte. Minden gyártó igyekszik kihasítani a megfelelő szeletet a tortából, a Ford is lépést tart, három típussal van jelen ezen a piacon. A héten, a Hungaroring tanpályáján megtartott bemutatón avatott be minket a gyártó az értékesítési adatokba, kaptunk némi technológiai továbbképzést az AWD rendszerről, a SYNC3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató egységről, valamint extrémebb körülmények között is vezettük a Ford Edge, Kuga és EcoSport modelleket.

Hogy miként teljesít a Ford ebben a szegmensben? Íme a lényeg számokban:

  • Az európai piacon az elmúlt 3 évben a Ford megduplázta összkerékhajtású és négykerékhajtású modelljeinek eladásait, a SUV-értékesítés pedig háromszorosára nőtt
  • 2017-ben a Ford már nyolc különféle össz- és négykerék hajtású modellt kínál – szemben a 2012-ben forgalmazott három típussal –, s a közúti és off-road termékkínálat a Focus RS-től egészen a Transitig terjed, magában foglalva a Ford immár 3 tagú SUV portfólióját is
  • A Ford 2016-ban teljesen megújította a SUV-portfólióját – olyan modellekkel, mint a nemrégiben frissített EcoSport és Kuga, valamint a vadonatúj Edge
  • 2016-ban Európában 21 százalékkal több SUV kelt el, vagyis ez a kategória adta az újautó-eladások egynegyedét, Magyarországon a növekedés még kiemelkedőbb, az SUV kategória 44,6 százalékos növekedéssel immár a második legkedveltebb kategória az újautó vásárlók körében;

A Ford Motor Company 2016-ban az európai piacon 139.000 összkerékhajtású és négykerék hajtású járművet értékesített, a Ford európai SUV-modelljeinek 2016-os értékesítése 31 százalékkal nőtt a 2015-ös eredményekhez képest. A Kuga és az EcoSport minden idők legjobb eladásaival zárta a tavalyi évet.  2016-ban a SUV-kategória európai értékesítése 21 százalékkal nőtt, és a térségben eladott újautó-eladások több mint egynegyedét tette ki.

Magyarországon az SUV szegmens a 2016-ban forgalomba helyezett 28 222 db új gépkocsival a második legnagyobb szegmens, melyből a Ford összesen 1640 darab eladott Kugaval, Edge-el és Ecosporttal 5,8 százalékkal részesedik.

A Ford EcoSport kompakt SUV – amely a nemrégiben lezajlott frissítés óta stílusosabb megjelenést, jobb menetdinamikát és új kényelmi kiegészítőket kínál – tavaly óta kapható Magyarországon, és már a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motorjának 140 lóerős változatával és prémium Sport felszereltséggel is elérhető.

A Ford tavaly márciusban kezdte meg az Edge európai változatának gyártását, mely 2016 májustól kapható Magyarországon. Ez a harmadik modell a vállalat bővülő SUV-kínálatában, amelyben 2016 novemberében megújult a közepes méretű Kuga (immár a Ford SYNC 3 rendszerével) és az EcoSport szerepel.

Az iparági értékesítési elemző IHS jelentése szerint 2014-ben a SUV-értékesítések a teljes személygépkocsi-eladások 20 százalékát tették ki, ám ez az arány 2020-ig várhatóan 27 százalékra nő majd.

A Ford 17 tagú európai modellsorozatából már nyolchoz megrendelhető a vállalat kifinomult összkerékhajtási vagy négykerékhajtási technológiája, míg 2012-ben ez csupán három modellhez volt elérhető. A Ford járműveihez kapható rendszerek magabiztos haladást kínálnak a terepen, javítják a tapadást a csúszós utakon, illetve optimális teljesítményt nyújtanak a versenypályán.

Ágó Béla, a Ford regionális műszaki managere prezentált az AWD rendszerről is
Ágó Béla, a Ford regionális műszaki managere prezentált az AWD rendszerről is

“Kifinomult összkerékhajtási és négykerékhajtási rendszereink széles skálájával pontosan olyan technológiát kínálhatunk vásárlóinknak, ami megfelel autóhasználati szokásaiknak,” mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A vásárlók annyira megkedvelték a SUV-modelleket és az összkerékhajtású autókat, hogy azt tervezzük: a következő három évben öt új modellel jelenünk meg az SUV- és crossover-kategóriában.

AWD – jobb tapadás

2017-től a Ford európai személygépkocsi- és haszongépjármű-kínálatának mintegy 50 százalékához lesz rendelhető összkerékhajtás vagy négykerékhajtás, ami jelentős mértékben javítja a vezetési élményt, az úttartást és a terepképességet.

A Ford a vadonatúj, 350 lóerős Focus RS modellben mutatta be a Dinamikus Nyomatékvektor Szabályozással kiegészített Ford Performance Összkerékhajtást, ami új szintre emeli az irányíthatóságot és a vezetés élményét. A rendszer alapját a hátsó hajtómű mindkét oldalán elhelyezett, elektronikus vezérlésű tengelykapcsolók képezik. Ezek vezérlik az autó első/hátsó nyomatékmegosztását, valamint a hátsó tengely oldalankénti vonóerő-elosztását, ami drámai mértékben növeli az irányíthatóságot és a kanyarstabilitást.

A hátsó hajtóműben elhelyezett vezérlőegység a pillanatnyi vezetési körülményeknek megfelelően folyamatosan változtatja az első/hátsó és az oldalankénti nyomatékelosztást; ennek meghatározásához a rendszer másodpercenként százszor kap információkat a jármű szenzoraiból. A rendszer a vonóerő 70 százalékát is a hátsó tengelyre irányíthatja, s az ide jutó forgatónyomaték 100 százaléka is hajthatja az egyik kereket.

“Ez az összkerékhajtási rendszer igazi technológiai áttörést jelent, hiszen kiváló kanyarmeneti tulajdonságokkal ruházza fel az autót, ami még a határhelyzetekben is élvezetesen irányítható marad,” nyilatkozta Dave Pericak, a Global Ford Performance igazgatója. “Széttéptük a szabálykönyvet, ami azt mondja, hogy az összkerékhajtású ferdehátú autók vezetési élménye nem az igazi, és olyan gépet építettünk, ami legalább annyira meglepő, mint amilyen élvezetes.”

A Ford Edge, Galaxy, Kuga, Mondeo és S-MAX modellekhez is megrendelhető a Ford Intelligens Összkerékhajtás rendszer, ami észrevétlenül vált az elsőkerékhajtás és az összkerékhajtás közt, hogy az autó minden körülmények között – főleg a csúszós utakon – stabilan és biztonságosan haladjon. Az Intelligens Összkerékhajtás az emberi pislogásnál hússzor gyorsabban dolgozza fel és értékeli a kerekek tapadásával kapcsolatos információkat, és 20 ezredmásodperc alatt akár 50/50 arányig képes elosztani a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között.

Azáltal, hogy mindig csak akkor és oda irányít vonóerőt, amikor és ahová szükséges, az Intelligens Összkerékhajtás – az állandó összkerékhajtással szemben – csupán minimális hatással van az üzemanyag-fogyasztásra és a CO₂-kibocsátásra.

A vadonatúj, luxusszínvonalú Ford Edge

A stílusos és kifinomult Ford Edge nagyméretű SUV kétféle motorral kapható a magyar márkakereskedésekben: az egyik a hatfokozatú manuális sebességváltóval párosított 180 lóerős, 2,0 literes TDCi blokk, a másik pedig a hatfokozatú PowerShift automata sebességváltóval összekapcsolt 210 lóerős, 2,0 literes TDCi biturbó dízel. Az Auto-Start-Stop technológia alkalmazásának köszönhetően mindkét erőforrás üzemanyag-fogyasztása 5,8 l/100 km, CO₂-kibocsátásuk pedig 149 g/km.

A vadonatúj Ford Edge olyan technológiákat kínál, mint az Adaptív Kormányzás, a Széles Látószögű Első Kamera és a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer. Minden Edge modell felszereltségének része az Aktív Zajkioltás technológia, ami felméri a kabin zajait, és az audiorendszer segítségével ellentétes irányú hanghullámokat gerjesztve kioltja az utastérbe szűrődő motorzajt.

A Kompakt EcoSport

A Ford EcoSport modellhez a háromszoros Év Motorja díjjal kitüntetett 1,0 literes EcoBoost erőforrás 140 literes változata is megrendelhető, aminek üzemanyag-fogyasztási és CO₂-kibocsátási értékei ugyanazok, mint a 125 lóerős kivitelé (5,4 l/100 km; 125 g/km).

Az autó új Sport felszereltségi csomagjában olyan tételek szerepelnek, mint az egyedi kivitelű, 17 colos fekete könnyűfém keréktárcsák, a fekete tetőfényezés és az ehhez illő külső tükörburkolatok, a sötétített üvegezés, az egyedi futóműtuning, a Sony DAB digitális rádióval szerelt audiorendszer Ford SYNC csatlakozással, 4 colos színes kijelzővel és opcionális navigációval, valamint – a csomagtérajtóra szerelt pótkerék nélkül megrendelt modelleken – a tolatókamera. A fényezések kínálatában új tétel a mutatós Golden Bronze árnyalat. A 2015-ös év elejétől az EcoSport már a csomagtérajtóra szerelt pótkerék nélkül is megrendelhető.

„Az EcoSport modellt a bolygó legkeményebb terep- és klímaviszonyai között fejlesztettük ki, hogy még izgalmasabban egészítse ki növekvő európai SUV-családunk kínálatát. A belgiumi Lommel Próbapálya mérnökei jó munkát végeztek a menetdinamikai tulajdonságok fejlesztése során, így az EcoSport kellemes vezetési élményt ígér európai vásárlóink számára,” nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztésért felelő alelnöke.

Az új motorváltozat mellett az autóhoz a Ford 95 lóerős, 1,5 literes TDCi blokkja is megrendelhető; az egység üzemanyag-fogyasztása 4,4 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 115 g/km. A kínálatban szerepel még az 1,5 literes Ti-VCT motor is, amely 6,3 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, és 149 g/km a CO₂-kibocsátása. Mindegyik motor megfelel az Euro 6 károsanyag-kibocsátási előírásoknak. 2015 januárja és novembere között a Ford 35.800 darab EcoSport modell értékesített, vagyis háromszor annyit, mint a 2014-es év azonos időszakában.

Kuga: új stílus, új technológia

A új Kuga SYNC 3 csatlakozási rendszerében egyszerű hangutasításokkal kezelhető a mobiltelefon, a fedélzeti szórakoztató rendszer, a klímaberendezés és a navigáció. Hátramenetben bekapcsol a Tolatókamera, és a 8 colos színes érintőképernyő valós idejű képet ad az autó mögötti területről, megkönnyítve a manőverezést. Az új Ford Kuga SUV technológiái közt megtalálható az automatikus merőleges parkolás és az ütközések elkerülése is. A Kuga merész és sportos külső megjelenését hatásosan hangsúlyozza ki az új, trapéz alakú hűtőrács, a LED nappali menetfénnyel kiegészített új fényszóró, valamint az új Guard Grey és Copper Pulse fényezés.

A Kuga vásárlói hatfokozatú manuális és PowerShift automata sebességváltót is rendelhetnek, amelyekhez a Ford modern, 2,0 literes TDCi dízelének 150 vagy 180 lóerős kivitele csatlakozhat 120 g/km legalacsonyabb CO₂-kibocsátással és 4,6 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással. A kínálatban a Ford 1,5 literes EcoBoost benzinmotorja is szerepel (120 LE vagy 150 LE) 143 g/km legalacsonyabb CO₂-kibocsátással és 6,2 l/100 km legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztással.

Az új, 120 lóerős, 1,5 literes TDCi dízelmotorral az autó legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 4,4 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 115 g/km; a tapadást (különösen a csúszós utakon) a Ford Intelligens Összkerékhajtás javítja

Az aprólékos gonddal kidolgozott utastérben még magasabb szintű kényelem, fűthető kormánykerék és egyszerűbb megjelenésű kezelőszervek várják a vezetőt; az Adaptív Fényszórórendszer a mindenkori környezethez igazítja a fénycsóvát.

A modern technológiájú Kuga egyike annak az öt vadonatúj vagy újratervezett Ford-modellnek, amelyek az elkövetkező három év során megjelennek az SUV- és crossover-szegmensben.

SYNC3

A Ford Motor Company 2016-ban mutatta be Európában új hangvezérlésű kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszerét, a SYNC 3-at, amellyel az autóvezetők szóbeli utasításokkal irányíthatják okostelefonjukat, az audio- és navigációs eszközöket, valamint a klímaberendezést is.

A SYNC 3 újratervezett 8 colos érintőképernyőt kínál, és gyorsabban működik. Az autósoknak elég megnyomniuk egy gombot, majd kimondani, hogy „kellene egy kávé”, „tankolni kellene”, „kellene egy parkolóhely” – és a rendszer máris kávézót, benzinkutat vagy parkolót keres, sőt akár vasúti pályaudvart, repteret és szállodát is. A navigációs eszköz segítségével a rendszer ezután a kiválasztott úti célhoz irányítja a sofőrt.

A berendezés először a barcelonai Mobil Világkongresszuson mutatkozott be az új Kuga modellben. A cég olyan új alkalmazásokat jelentett be a rendszerhez, amelyek az AppLink funkcióval kiegészített SYNC használatával hangvezérelhetők. Az autósok így akár pénzt is kereshetnek csomagszállítással, hanganyagokat vehetnek fel és oszthatnak meg, vagy időjárás jelentést hallgathatnak. A SYNC 3 nyáron került piacra Európában, először a Mondeo, az S-MAX és a Galaxy modellekben.

„Akár a szokásos reggeli capuccsinoról vagy az utazás költségének csomagszállításból történő fedezéséről legyen szó, a SYNC 3 innovatív, új megoldásai rengeteg dologban segíthetnek,” mondta el Ágó Béla, a Ford regionális műszaki managere. „A modern okostelefonok kiegészítéseként az intuitív érintőképernyővel rendelkező SYNC 3 még több szóbeli utasítást ért meg, emellett pedig gyorsabb és könnyebben olvasható grafikus interfésszel láttuk el.”

Újraértelmezett kapcsolatok

A Ford SYNC már 15 millió járműben teszi lehetővé az alapvető funkciók hangvezérelt irányítását. A SYNC 3 megalkotásához a Ford több mint 22.000 vásárlói visszajelzést, kutatóintézetek meglátásait és közvéleménykutatások eredményét dolgozta fel, hogy az új változat a lehető leginkább felhasználóbarát legyen.

A felhasználói élményt nagyban leegyszerűsítették azzal, hogy a leggyakrabban használt funkciókat (navigáció, audiorendszer és telefon) az ujjak közelébe helyezték. A rendszert gyorsabb adatfeldolgozással és az utasítás kiadásához szükséges lépések csökkentésével is fejlesztették.

A Ford öt további nyelvvel növelte a kompatibilitást, és az előfizetés nélkül is használható Vészhelyzeti Segélyhívó rendszer több lokalizált verziója is elérhető. Ha olyan baleset történne, amely a légzsák nyitásával vagy az üzemanyagellátás blokkolásával jár, a Vészhelyzeti Segélyhívó rendszer a Bluetooth-hoz kapcsolt okostelefont használva segít az utasoknak segítséget hívni az adott országban beszélt nyelven. A Vészhelyzeti Segélyhívó rendszer megadja a jármű helyzetét, hogy a mentőszolgálat operátora egyszerűbben küldhessen segítséget a helyszínre.

2016-tól a SYNC 3 rendszerrel felszerelt járművek tulajdonosainak még több lehetőségük lesz az autóban hozzáférni az okostelefonok szolgáltatásaihoz:

  • Az iPhone-felhasználók aktiválhatják az Apple CarPlay-t, amellyel egyszerűbben és biztonságosabban használhatják készüléküket az autóban: hívást fogadhatnak, zenét játszhatnak le, üzenetet fogadhatnak és küldhetnek, a forgalomhoz szabott útbaigazítást kaphatnak – közben pedig mindvégig az utat figyelhetik.
  • Az Android™ felhasználók az Android Auto™ alkalmazást aktiválhatják. Az Android Auto biztonságosan és könnyedén teszi elérhetővé a sofőrök által már ismert és kedvelt alkalmazásokat, például a Google Search, a Google Maps és a Google Play szolgáltatásait.

A vezeték nélküli szoftverfrissítések automatikusan elérhetők a Wi-Fi hálózaton keresztül, ha a járműben beállították a vásárló parkolójában vagy garázsában elérhető Wi-Fi hálózatot.

A SYNC 3 a Ford Service App segítségével tovább javítja a felhasználói élményt, hiszen online forgalmi információkat közöl a navigációs térképen, hogy az autós pontosabban megtervezhesse az utat, és alkalmazkodhasson a pillanatnyi forgalmi helyzetekhez.

Új alkalmazások

A Ford 2013-ban mutatta be Európában a SYNC AppLink technológiát, amelynek segítségével a sofőrök már számos okostelefonos alkalmazást vezérelhetnek hangutasítással. A kompatibilis alkalmazások közt megtalálhatóak hír-, és sport eredmény szolgáltatók, hangoskönyv lejátszók, online rádiók és a népszerűbb zenelejátszók.