Itt most nem koszorús költőnk, Arany János halhatatlan fülemüléjének perbefogott füttyéről lesz szó, hanem a tavasz hírnökének, a rigónak oly régen várt jelentkezéséről. Ami nekünk, motorosoknak is a tavaszt jelenti – és az ezzel járó munkálatok elvégzésére hívja fel a figyelmet. A „benzinnel beoltott” motorosok már alig várják azokat a közeli napokat, amikor elővehetik szeretett járművüket, hogy megkezdhessék a Nagy Kalandot, a kedvük és szívük szerinti motorozást.
Akinek pedig ennyire szívéhez nőtt ez a kétkerekű kedves jószág, annak bizonyára nem is munkát, hanem inkább szórakozást jelent a jármű előkészítése a motoros idényre. Nos, az alábbiakban bemutatunk egy hasznosnak ígérkező képsort, amely mint egy vörös fonal, mutatja az előkészítéssel kapcsolatos tennivalók helyes irányát. Természetesen ez az összeállítás nem teljes, aki keres, az találhat még szöszmötölni valót.
Most pedig fel, munkára!

Rózsa György felvételei

… Mert hogy gondos volt a gazda, s a téli pihentetés előtt szépen letakarította járművét, most csak a por alapos letakarítására kell szorítkoznia

Mikor is cserélt utoljára olajat a sebességváltóban? Bizony az már régen lehetett. Tessék csak berúgni azt a kedves brummogót, hadd melegedjék át egy kissé az olaj, hogy aztán maradéktalanul kifolyjék. Jó lenne, ha mosóolajjal kiöblítené. Miután kicsurgott az utolsó csepp is, vissza a zárócsavart (vizsgálja meg kérem, hogy hibátlan-e annak tömítése?) – és jöhet a friss kenőolaj

Feszül, vagy lóg-e a kuplungbowden? Úgy tessék beállítani a kiemelőkart, hogy annak meglegyen a 2 mm-es holtjátéka

És ha már a bowdenoknál tartunk, akassza ki valamennyit, részben annak megállapítására, hogy nem rojtosodtak-e ki, továbbá itt az alkalom leápolásukra. A kis fröccs-kannából cseppentsünk be kevés petróleumot

Mi van a légszűrőben? Tavalyi por, még hozzá sok por. (De hiszen ez természetes.) Tegyük egy benzinnel töltött edénybe a légszűrőt és lötyköljük azt meg abban. Pillanatok alatt elszennyeződik a benzin. A jól kifürdetett légszűrőt buktassuk meg néhányszor fáradtolajban (lehet gázolaj is). Lecsepegés után visszaszerelhetjük a porlasztóra

Gondoztatta-e az akkumulátort a téli hónapokban? Ha nem, itt az utolsó pillanat, tessék sürgősen megvizsgálni. A hiányzó savat desztillált vízzel kell pótolni. Ajánlatos lenne leméretni a cellák teljesítőképességét

Hát a lánc? Mikor is tették utoljára „tisztába”? Ne sajnálja hát a fáradtságot, mossa ki a láncot benzinben vagy petróleumban, és az ÁFOR-kutaknál kapható dobozos lánczsírt olvassza folyósra egy lapos dobozban. Buktassa meg a láncot ebben a meleg kenőcsben, hogy a massza befészkelhesse magát minden láncszem csapjába

Milyen állapotban van a megszakítócsavarok érintkezési felülete? Bizony alaposan „kráteresek”. Elő a kis tűreszelővel. Jobb ezt otthon megcsinálni, mint kint, az országúton bajlódni

Ugyebár Ön is szereti, ha a fékek biztonságosan és emellett lágyan fognak? Tessék csak kiépíteni a fékpofákat, és ha azokon elég vastag a betét, akkor elő a drótkefét és sikáljuk meg azzal a minden bizonnyal fényesre kopott betéteket. Ez alkalommal kitakaríthatjuk a fékdobot is.

… és ha kellő gonddal és szeretettel elvégezte a képsoron látottakat (vagy még annál is többet), akkor nyugodtan útnak eredhet, nem éri kellemetlen meglepetés