A Tavria mint új márka tavaly jelent meg az útjainkon. Az akkor csak alapkivitelben kapható autónak azóta újabb változatai – Happy, Happy Lux, Cabrio, Van – jelentek meg, miközben az alapmodell is korszerűsödött. Ezúttal a modernizált, hazai elemekkel feljavított és gazdagon felszerelt luxusmodellt, az 550 ezer forintba kerülő Happy Lux változatot mutatjuk be.

Kulturált az ukrán kisautó belseje. Az alapfelszerelést a Happy Lux-változatban rádiós magnó egészíti ki. Gazdag a műszerezettség. A visszajelzők szinte mindenről tudósítanak, még a fékolajszintről is érkezik tájékoztatás

A mindenkori legolcsóbb autó tekintetében mindig, mindenkinek van valamilyen – általában igen határozott – véleménye. Aki megteheti, hogy jobbat vegyen, az legtöbbször leszólja, s elmondja mindennek ezt az olcsó bóvlit. Akinek viszont ez az egyetlen lehetősége az önálló helyváltoztatásra, az örül, hogy egyáltalán van ilyen. Példának elég talán a Trabantot felhozni, amit legalább annyian áldottak, mint szidtak.

Valóban vidámabbá varázsolja a Tavria belsejét a színes üléshuzat. Több is lehetne a rakodótér, a teljesen kárpitozott ajtón például egyáltalán nincs

A ma kapható egyik legkedvezőbb árú kisautó most is, mint régebben, az egykori szocialista országok egyikéből, Ukrajnából érkezik hozzánk. A neve: Tavria. Az a zaporozsjei autógyár állítja elő, amely egykoron az oly rossz hírű Zaporozseceket szállította. A két jármű közötti különbséget azonban joggal lehet óriásinak nevezni. A Zaporozsec már akkor elavult volt, amikor megjelent. A farmotoros megoldás és a karosszériaforma egyaránt legalább tizenöt éves lemaradást tükrözött. A Tavria ezzel szemben korszerű megoldásokat vonultat fel. Soros, négyhengeres, vízhűtéses, 1100 cm3-es, négyütemű motorja 51 lóerős, amely teljesítmény 140 km/h elérésére teszi alkalmassá a kissé szögletes, de amolyan Lada Szamará-san áramvonalas autót. Az első felfüggesztés McPherson rendszerű, amit ma a legkorszerűbbnek tartanak a szakemberek. Az első kerekeket természetesen tárcsafékkel lehet lassítani.

Már Magyarországon szerelik fel a Happy Lux-változatokra a gyárinál szebb hűtőrácsot és a ködfényszórókat. Ezeket az alkatrészeket cserélik a nullrevízió alkalmával. Amióta ez a gyakorlat működik, jelentősen csökkent a reklamációk száma

Röviden fogalmazva: a konstrukció jó és korszerű. A tapasztalatok szerint egyes műanyag alkatrészek alapanyagával, egyes elektromos szerelvényekkel és a kidolgozással voltak kisebb problémák. Ezek nagy részét a hazai forgalmazó már kiküszöbölte. Az Ukrajnából beérkező járműveken már a nullrevízió alkalmával kicserélnek egyes hűtővízcsöveket, a termosztátot, a karburátor talptömítését, egy relét, valamint a ventilátor hőkapcsolóját. Egyes esetekben szükség volt az üzemanyagszint-jeladó cseréjére is.

Ettől a kis hegynyi felszereléstől válik a Tavria egyszerű alapmodellből Happy Lux-változattá

Magyarországra csak egyfajta, zárt karosszériájú Tavria érkezik. A kínálatot végignézve mégis több közül választhatnak a vevők. Ennek oka, hogy az itthoni forgalmazó megpróbálja megelőzni a hazai igényeket, és ezért két gazdagabban felszerelt változatot is forgalomba hozott. A Happy Luxban gyakorlatilag az elektromos mozgatású ablakon, a légkondicionáló berendezésen és a bőrgarnitúrán kívül minden benne van. Az ülésekre huzatot húznak, a padlóra gumiszőnyeg kerül. A szellőzést napfénytető javítja, miközben szélvihar kialakulása ellen az ablakokon elhelyezett szélterelő véd. A szintén itthon beszerelt rádiós magnóhoz antenna és kazettatartós boksz tartozik. A felszerelésben az egyik legdrágább elem a távirányítós riasztó beépítése, amely központi zár segítségével nyitja és zárja az ajtókat. Kívülről szembeötlő változás a hűtőrács cseréje, a dísztárcsák és a ködfényszórók felszerelése.

Ebben a kategóriában nem nevezhető kicsinek a csomagtér, a kerékdobok miatt egy kissé körülmények a pakolás

A Tavria műszaki felépítésén az utóbbi időben nem változtattak, ám egy apróságon igen. A régi, meglehetősen csúnya műszerfaalt új, esztétikusabb váltotta fel. Maga a műszerblokk is kicserélődött, a két egymás melletti körben elhelyezett műszercsoportot (az egyik körben a sebességmérő, a másikban a vízhőfokmérő és az üzemanyagszint-mérő kapott helyet) központi sebességmérő és alatta elhelyezett műszeregyüttes (vízhőfok-, üzemanyagszint- és voltmérő, valamint egy econométer) váltotta fel.

G.M.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!