Motorja és szélvédelme is gyenge volt, mégis álomautónak számított. Keménytetővel is elegáns maradt a stílusos karosszéria

Vannak tárgyak, amelyek sosem mennek ki a divatból, vagy legalábbis mindig nosztalgiával gondolunk rájuk. Ilyen a lemezjátszó, a fejkendő, vagy éppen a Škoda Felicia. Az 50-es évek végén bemutatott kabrióért sokan már akkor is rajongtak, mielőtt az ezredforduló környékén a gyűjtők elkezdtek fantáziát látni a szocialista autókban. A Felicia ugyanis már újkorában is a vágyott, nyugati életmód szimbóluma volt, ráadásul a kor divatja, az amerikai stílus szerint rajzolták meg, így a szemnek évtizedekkel később is kellemes, látványos maradt.

Látványos a dupla karburátor és légszűrőház a szellős motortérben

Az eredeti konstrukciót 1957-ben, 450-es néven mutatták be a Brnói Vásáron, majd két év után Feliciaként került gyártásba a modernizált változat. Az első laprugók helyett tekercsrugókat, új műszerfalat és kormány- helyett padlóváltót kapott. A felülszelepelt, négyhengeres, 1,1 literes motort megtartották, dupla karburátorral 50 lóerőt hoztak ki belőle. Hátul továbbra is keresztlaprugós, lengőtengelyes felfüggesztést alkalmaztak, kormányműve csigás-fogasíves rendszerű volt, így annak ellenére, hogy sportosnak látszott, teljesítménye és kezelhetősége alapján is inkább túraautóként vált be. Akár négyen is ülhettek benne, raktere is elnyelte egy hétvégi kirándulás kellékeit. Mégsem ezért volt különleges a Felicia, hanem a nyitható teteje miatt, melyet télen műanyag keménytetővel lehetett helyettesíteni.

A Felicia 1957-ben bemutatott őse, a 450-es még kormányváltót és elöl is laprugós felfüggesztést kapott

A tervgazdálkodás idején csak mellékszerepet szántak neki, így a Wartburg 313 Sporthoz hasonlóan elsősorban híres emberek juthattak hozzá. Bár a Škoda az USA-ban is talált rá vevőket, és Csehszlovákiában kiutalás nélkül is meg lehetett vásárolni, egy nyugati márka kínálatában biztosan több fogyott volna belőle az 1964-ig legyártott, alig 14 900 példánynál. A korszak magyar filmjeinek egyik sztárautója itthon és hazájában is kultstátuszba emelkedett, az sem meglepő, ha egy prágai szálloda halljában egy Karel Gott portré alatt látjuk viszont…

25 éves a modern Felicia
A Volkswagen konszern tulajdonába került Škoda első újdonsága a Favoritra épülő Felicia volt. Az 1994-ben, a prágai Károly hídon bemutatott típus kisautós méretei ellenére a maga idejében a kompaktok táborát erősítette. 1995-től kombi és pickup karosszériával is készült, ez volt a márka történetének első dízelmotoros modellje. A Škoda-féle, 1,3 literes benzines mellett a Volkswagentől származó, 1,6 literes motorral is választható volt az említett, 1,9-es gázolajos mellett. A népszerű, második Feliciából 2001-ig összesen 1 416 939 darab talált gazdára.