Erre voltunk kíváncsiak, amikor fényképezőgéppel oldalunkon és jegyzetfüzettel a zsebben elindultunk körútunkra. Találomra odamentünk egy-egy utcán álló gépkocsihoz, és elbeszélgettünk annak vezetőjével, hogy ő mit tud arról a gépkocsiról, amivel jár, és mit tud azokról a gépjárművekről, amelyekkel nap mint nap találkozik.

Nagyon sokat vagyunk szolgálatban, s így bizony kevés idő jut az elméleti képzésre – mondja Gasztl János, a Boyszolgálat gépkocsivezetője

Elsőként a Bazilikánál az FA-40-49 rendszámú IFA kocsi vezetőjét, Gasztl Jánost kérdeztük meg, vajon mit tud a légrugózásról?
– A franciák gyártanak légrugós kocsit, a Citroënt, de az Ikarus autóbuszokba is építettek már. A rugózás a levegő összenyomásán alapul…
– És mit tud a saját kocsijáról, az IFÁ-ról?
– Van benzines és diesel, meg van személykocsi is.
– Az öné milyen?
– Benzines.
– Milyen hőértékű gyertyát szoktak használni?
– Amilyet kapunk… de magas kellene, 175-ös.

*

Az Engels téri MÁVAUT pályaudvaron a GA-13-53-as Ikarus autóbusz vezetőjét, Bitskey Vencelt kértük meg, válaszoljon néhány kérdésünkre. Elsőnek az Ott-motor benzin-levegő keverési arányát kérdeztük meg. És kaptuk a helyes választ: 1:16. (Még helyesebb lett volna hozzátenni, hogy kilogrammokban.)

Bistkey Vencel, a GA-13-53-as Ikarus vezetője hiányolja, hogy az új gépkocsiszerkezetekről – pl. a tárcsafék – nincsenek modellek, amelyek az oktatást megkönnyítenék

Jól tájékoztatott a benzines és diesel-motorok közötti különbségekről is, ahol a gyújtási módon kívül a kompresszióviszony eltérésére is egészen pontos magyarázatot hallottunk. Ezután a vezérlésről és a légkuplungról beszélgettünk, majd megtudtam azt is, hogy Bitskey Vencel 1942 óta vezet gépkocsit és volt oktató is.

*

Délután négy óra körül a Vörösmarty térre mentem. Két taxi állt bent a taxiállomáson. Az első vezetője már telefonált, a második – egy Moszkvics – még üres volt. Megyek feléje, a vezető már nyitja is a hátsó ajtót.
– Nem. Köszönöm, nem utazom! – És gyorsan elhadarom, hogy az Autó-Motortól vagyok, és ha van egy perc ideje, szeretnék egy riportot csinálni azzal a címmel, hogy ki mit tud az autóról? Tehát megengedne néhány kérdést?
– Tessék, mondja csak…!
– Mit tud a légrugózásról?
Határozottan válaszol: „Semmit!” És már is cseng a telefon, rohan, bejelentkezik.
– Hallott már a tárcsafékről?
– A szalagfékről? – kérdezi vissza.
– Nem. Az újrendszerű tárcsafékről.
– Nem hallottam.
– Hány atmoszférára sűrít a diesel-motor?
– Nyolcvanra.
– Igen.
Az utasok már várják. Megköszönöm az interjút, de távozóban még visszaszól: „Inkább a sinust-cosinust kérdezze!”

Egy jó taxisofőrnek az új utcaneveken kívül az új gépkocsiszerkezeteket is ismernie kellene…

– Hogy-hogy? Iskolába jár?
– Igen, a Rippl Rónai utcába.
– Az Autóközlekedési Technikumba?
– Oda!
Ezen érdemes elgondolkozni.

*

Pataky Miklós munkája a diesel-motorokhoz kapcsolódik, a magánideje pedig a benzineshez

A Vörösmarty tér másik oldalán, a 60-as busz végállomáson a beérkező GA-57-35-ös autóbuszból Pataky Miklós száll ki, őt kérem meg, válaszoljon néhány kérdésemre, de előre bocsátom, hogy mivel ő diesel-motorral jár, én a változatosság kedvéért a benzinesről fogok kérdezni.
– Kérem, tessék csak, ismerem azt is, van egy Moszkvicsom, ott áll a másik oldalon.
– Köszönöm, akkor erről sem kérdezek. Hanem arra kérnék választ, hogy hány személy utazhat a billenőplatós tehergépkocsik rakfelületén?
– Egy se!
– Helyes.
– Mi az AC-pumpa szerepe? – Elmondja, hogy tüzelőanyagszállítás, de hogy mit jelent az AC jelzés, már én válaszolom, hogy feltalálójának, Albert Champion-nak kezdőbetűi.
– Mit jelent az ohc vezérlés?
– Az ohc? Pedig volt ilyen motorom is… Felülszelepelt… – és egy kis segítséggel már az is megvan, hogy „felülvezérelt”.

*

A Harminckettesek terén láttam meg a BA-52-65 rendszámú Moszkvicsot. Az esőcseppeket törülgette vezetője, Bús Balázs, a még újnak látszó krómozásról.
– Első kocsija?
– Nem. Chevrolet-val jártam.
– Ismeri a Moszkvicsot?
– A kezelési könyvet már áttanulmányoztam, és a kocsin is megnéztem mindent, leszedtem a kerekeket, alábújtam.
A bejáratásról kérdezek, és a válasz a gyári utasításnak megfelelően hangzik el. Majd a szelepek nyitására-zárására terelődik a szó, sőt egy kis okoskodással még a szelepvezérlési diagramot is sikerült lerajzolni.

Ha nem is egészen pontosan, de rajzban is bemutatta a szelepek nyitását-zárását Bús Balázs gépkocsivezető

*

Körútunk ezzel véget ért. Nem „vizsgáltatni” akartunk, nem dicsérni és nem megszégyeníteni, csak képet alkotni, ki mit tud az autóról! Reméljük, legközelebbi sétánk alkalmával még több helyes feleleletet kapunk majd kérdéseinkre, és bízunk benne, hogy ezek a kis riportok is elősegítik, hogy mindenki még többet tudjon az autóról.

Juhász Andor