Tisztelt Olvasó!
Az itt közölt interjú második, átdolgozott és kibővített kiadás. Oka, hogy az interjúalany a cikk megírását követően „a teljes körű és korrekt tájékoztatás érdekében” válaszait részben megváltoztatta és ragaszkodott ahhoz, hogy „a cikk e pontosítások szerint jelenjen meg.”
Kérését maximálisan tiszteletben tartjuk és az általa átírt interjút javítás nélkül közöljük. Egyetlen apró megjegyzéssel: mi a telepen nem jártunk. Csak körülötte, az utcán – igaz, vezérigazgatói hozzájárulás nélkül. A „vonatkozó szabályokat” ott – mármint a járdán – emlékezetünk szerint nem szegtük meg. A kép csakis azt örökítette meg a kerítésen túlról, amit bárki más is láthatott 1987. augusztus 24-én Budapest XV. kerületében, az Ifjúgárda utcában.

Egy olvasónk telefonált: Rákospalotán a szemétégető és a roncstelep közötti területen autókarosszériák százai sorakoznak – és rozsdásodnak. S ami érdekes: a csillaggarázs készlete ahelyett, hogy csökkenne, hónapról hónapra nő. Ugyanakkor karosszéria elemekből, alkatrészekből igencsak szűkében vannak a javítók, javíttatók. Miért nem a hiánycikkek beszerzésére fordítják a karosszériákba fektetett pénzt – kérdezte többek között az olvasó.
Az indulatoktól fűtött telefonhívást követően fotóriporter kollégámmal kimentünk a helyszínre. A telepen tényleg meglepően sok Wartburg és Trabant kasznit találtunk, Camptourist utánfutók és feltornyozott Wartburg alvázak társaságában. A kerítésen túlról is láttuk, bizony szép számmal akad horpadt, hiányos karosszéria.
Következő utam az Autótechnika Gépjármű és Alkatrész Termelőeszközkereskedelmi Vállalathoz vezetett, hogy megkérdezzem:
– Miért van annyi karosszéria?
– Néhány évvel ezelőtt nagy hiánycikk volt a Trabant és a Wartburg karosszéria – mondja dr. Halla László vezérigazgató. – A Trabant és Wartburg gyár rendeléseinket az elmúlt években átlagon felül igazolta vissza és teljesítette vállalásait. Időközben a kétütemű motorral szerelt Wartburg gépkocsik iránt a kereslet csökkent. A gyár információja szerint 1995-ig – kis átalakítással – a most futó karosszériával fogják a négyütemű motorral szerelt Wartburg és Trabant gépkocsikat szállítani.
Előzőek alapján tehát nem baj, hogy végre van karosszéria. A rendeléseknél természetesen figyelembe kell venni, hogy a gyárak úgynevezett bázisszemlélettel rendelkeznek, hiszen nagyon sok beszállítójuk van és időben kell rendeléseiket feladni. Úgy gondolom, hogy örülni kell, hogy végre a legértékesebb és legbonyolultabb „alkatrészből”, a karosszériából illetve alvázból vállalatunk jelentős készlettel rendelkezik. Így ebben az esetben nem eladásról, hanem kereskedelemről beszélünk, mivel Wartburg Limousine, Trabant Limousin és Trabant Combi komplett karosszéria típusokból azonnal ki tudjuk elégíteni az igényeket.
Ami az „indulatoktól fűtött” telefonhívást jelenti, nem egészen érthető, hogy miért irritálja az illetőt, hogy végre van karosszéria és ezért azt sem értem, hogy a vonatkozó szabályokat megkerülve önök az én hozzájárulásom nélkül miért jártak a telepen, illetve miért fotóztak.


Ami a hiánycikkeket illeti, szeretnénk több pénzt befektetni, de egyetlen autógyár sem tudja kielégíteni teljes körű igényeinket.
– Amióta híre ment, hogy VW erőforrással fogják szerelni a Wartburgokat, Trabantokat, vagyis lényegesen – karosszériáját tekintve is – változik majd mindkét típus, sokat veszítettek népszerűségükből. A szervizek szerint most inkább toldozzák-foldozzák a kocsikat, minél kevesebbet költenek olyan típusra, amelyik ki fog futni.
– Meggyőződésem, hogy a Trabant és Wartburg autók népszerűsége visszatér. Az igaz viszont, hogy míg korábban e típusok forgalmi értéke meghaladta a műszaki értéket, most fordított a helyzet. Bizony amíg nem lesz elegendő új autó és ilyen sorbanállás marad, addig a régi autókat javítani, csinosítani fogják az üzemeltetők és a javítók; a javítás viszont nem mindig alkatrészcserét kell jelentsen, mert így indokolatlanul pazarló gyakorlatot folytatunk.
– Nem lehetett volna addig kevesebb karosszériát rendelni?
– Ha mindenféle híresztelések nem kelnek szárnyra, akkor ez a mennyiség már elfogyott volna. Mi nagyon fontosnak tartjuk a gyári kapcsolatokat, ügyelünk rá, hogy megfelelően legyenek. Ezeknek köszönhetjük, hogy karosszériában az NDK relációban jó a szállítási készségük.
– Csakhogy nem mindegy, milyen kasznit kap újként a szerviz és főképp a vevő. Sok sérült karosszériát láttunk a telepen és persze az idő múlása is észrevehető rajtuk. A szervizek 4 kaszniból legalább egyet sérülten kapnak, van ahol az arány ennél is rosszabb. A hibákat többnyire saját költségükre, maguk javítják ki.
– A sérüléseknek mi sem örülünk. Mindent elkövetünk, hogy ne legyenek. Sajnos, a sok sérülés a gyártól telephelyünkig való szállítás közben, rakodáskor, a vonaton, a lerakásnál, a szervizbe szállítás során történik. Mi a vasúttól úgynevezett tételes szemrevételezéssel vesszük át mindegyiket, s akár a szállító, akár a gyár hibájából következett be a sérülés, a kárt visszaterheljük az okozóra. Mi is tudjuk, hogy nem teljes értékű a sérült, régebben álló karosszéria. Most dogozunk egy számítógépes programon, amelynek segítségével már ez évben megvalósítjuk az automatikus árcsökkentést. Vagyis a számítógép nyilvántartja majd minden egyes karosszéria állapotát, korát, esetleges sérülését – és ennek megfelelően számítja ki az értékét. A vevő meg fogja érezni tehát a minőségi különbségeket.
A vandalizmus, a rongálás sem ismeretlen számunkra. A múltkoriban a vonaton út közben kővel dobálták meg és törtek össze egy szállítmány VK 350-es elárusítókocsit.


– Visszatérve a kész karosszériákra, úgy tűnik, a Trabant és a Wartburg fontos igazán az Autótechnikának.
– A magyar gépkocsipark mintegy kb. 30 százaléka kétütemű. Ezeket az autókat nemcsak most, de a gyártásuk befejezését követően további nyolc éven át üzemeltetni kell, ellátásukat meg kell oldanunk. Az autó értékének közel 45 százalékát teszi ki a karosszéria, vagyis ez a kocsi legértékesebb alkatrésze, ugyanakkor ez korrodál a legjobban, az idő múlásával még garázsban tárolás esetén is tönkremegy. Nemcsak a gyártása, de a javítása, cseréje is nagyon munkaigényes.
Ha a kocsi többi szerkezeti egysége jó, akkor a karosszériacserével valójában újjá varázsolható az autó. Úgy látom, levesen tudják, hogy abban az esetben, ha a karosszériát (alvázat) és még két fődarabot cserélnek újra, akkor a kocsiban ismét „nullától ketyeg az óra”. Vagyis úgynevezett évjáratmódosítást hajtanak végre a műszaki vizsgán, persze csak ha megfelel minden követelménynek.
Régen Trabant és Wartburg esetén a „két rendszám közé” építettek egy „új” kocsit – alkatrészekből. Most más a helyzet.
– Szívesen megtennék ezt ma is, más típusokkal. Például a Ladákkal, Volgákkal. Azokhoz viszont nemhogy kaszni, de elem sem igen van.
– Sajnos, ezeknél a gyáraknál egyre inkább a késztermék-orientáltság kerül előtérbe, vagyis: a gyár szerint vegyen újat a vevő és arra ne kelljen sokáig várnia. Egyre kevésbé számíthatunk például komplett Lada karosszériákra. Egyébként az utóbb időben a megrendelt Lada karosszériák 10-15 százalékát igazolta csak vissza a gyár, a szállítás is késik. A régebbi típusokhoz még inkább kapunk karosszériát, elemet. Az újabb típusokkal van nagyobb gond. Típusváltásnál egy ideig inkább az összeszerelő szalagra, a gyártáshoz kell minden.
Sajnos, jövőre még annyi Lada karosszériát sem kapunk, mint eddig, a 2108-ashoz például egyet sem.
– Biztató hírek… Eddig sem volt kritikamentes az alkatrészbeszerzés, mi lesz ezután? Ha már itt tartunk, bizonyára ön is tudja, hogy sok szerviz panaszkodik az ellátásra. Van, ahol visszasírják az afitos időket. Ön szerint milyen ma nálunk az alkatrészellátás?
– Az elmúlt 20-30 évben mindig feszültséges volt az alkatrészellátás, sokkal kevesebb kocsi esetében is. Azóta nemcsak a darabszám, hanem a típusváltozatok is sokasodtak. Szerintem – mindent egybevetve – javult az alkatrészellátás, most jobb, mint az említett időszakban bármikor volt.
Lehet, hogy ezzel sokan értenek egyet, főleg azok, akik rendre másokban keresik a hibát. Vannak olyanok, akiknek mindig az a rossz, ami éppen van. Most az Afitot sírják vissza, azt a formát, amit 5-6 évvel ezelőtt ugyanígy szidtak. Csak elő kell venni a régi újságokat. Egyébként a pár évvel ezelőtti átszervezés egyik oka az alkatrészellátás akkori helyzete volt. És még egy: az sem mindegy, hogy valóban hiánycikk-e valami, vagy csak mondják róla. Mert a gyárak a megrendelések 90-95 százalékát visszaigazolják, s vállalt kötelezettségeiknek közel 100 százalékban eleget tesznek. A hiányzó néhány százalékot tartalmazó alkatrészek okozzák a feszültséget.
– Az Autótechnika mire alapozza megrendeléseit?
– Készítünk minden évben egy reprezentatív felmérést, amelyhez több csatornáról gyűjtjük be az adatokat. Figyeljük a javítók igényeit, számon tartjuk összesen miből, mennyi fogy, tekintetbe vesszük a kocsik életkorát és a biztosító baleseti statisztikáját és a készletet.
Egy kocsihoz átlagban 5 ezer alkatrész kell, egyes típusoknak nálunk is több változatuk fut. Nem kis feladat az alkatrészbeszerzés, amit igen sok dolog befolyásolhat – többet között a gyári technológia, hogy például hegesztve, vagy csavarozva vannak-e egymáshoz kötve az elemek.
– Talán akkor az elosztás körül lehetnek hibák. Mert nemcsak az állami és szövetkezeti szervizek, de a kisiparosok is elégedetlenek. Ők munkaidejük 50-80 százalékát és kilométerek százait fordítják az anyagbeszerzésre. Ezenkívül fogyasztói áron vásárolnak. Mindezeket persze a megrendelők érzik meg igazán.
– Ezen a helyzeten segíteni kívánunk. A KIOSZ-szal tárgyalunk, és javaslata alapján eddig tíz kisiparossal kísérleti szerződést kötöttünk, akik kijelölt autósboltokban és kedvezményes áron vehetnek tőlünk alkatrészt. Amiből kevés van, elosztásos módszerrel, amiből sok van, azzal tudunk igazán kereskedni.
Úgy gondolom, hogy sokkal nagyobb készletekkel lehetne megvalósítani, hogy minden alkatrész mindig ott legyen (mennyiségben, minőségben és térben), ahol éppen fel kívánják használni.
Akik reálisan ítélik meg a helyzetet, azok elégedetlenségükben is mértéktartóbbak és nem dramatizálnak, nem keltenek rossz hangulatot, mint néhány javító. Nekem azaz álláspontom, hogy mindenkinek a saját portája előtt kell először söpörni, ott harmonizálni, szolgáltatni. Ezért természetesen nagyon keményen kell dolgoznunk.


– A javítók és javíttatók véleménye eléggé ismert az alkatrészellátásról. Megkérdezem: az Autótechnika elégedett-e önmagával?
– Amit tudunk, megtesszük. Vannak hibáink, elismerjük, de vannak terveink is, hogy ezeket kiküszöböljük. Minél előbb számítógépre akarjuk tenni például a raktárkészlet nyilvántartását. Az úgynevezett elosztásos rendszer helyett minél előbb a kereskedelmi módszereket akarjuk előtérbe helyezni. Itt vannak például a Trabant és Wartburg karosszériák. Ezek a mi forgóalapunkat terhelik, s most, hogy átmenetileg felesleg van belőlük, kereskednünk kell velük. Közbenjárásunkra az OTP felemelte a gépkocsik javítására adható kölcsön összegét 50 000 Ft-ra. Nem titkolom, hogy ezt mi azért szorgalmaztuk, hogy a fizetőképes kereslet javulásával mielőbb eladjuk raktáron lévő készletünket. Úgy gondolom, hogy ez a „jó kereskedő gondossága”.
– Ez a közös érdek is. Ennek ellenére összhangról még aligha beszélhetünk. Ezúttal ön mondta el a véleményét. Ha a témához a javítóknak, vagy bárkinek van hozzáfűzni valója, úgy természetesen megadjuk a szót. Szívesen rendeznénk egy kerekasztal beszélgetést is, az érdekeltek részvételével. Ön kész egy ilyen eszmecserére?
– Eddig is eleget tettem ilyen kérésnek és természetesen bármikor. Persze azt is be kell látni, hogy a sok beszéd, a hivatkozás, az indokoltnál több egyeztetés, a valótlan állítások, a szakmai és személyi presztízsek nem szolgálják az ügyet, az autósokat. Hiszen szerintem a javítók, a kereskedők és persze mi is azért vagyunk, hogy az autótulajdonosok teljes körű kiszolgálást kapjanak mindenütt.
– Hát ez az. Az Autó-Motor ehhez csak a saját eszközeivel tud hozzájárulni. Vagyis lehetőséget ad rá, hogy ki-ki elmondja a véleményét, javaslatát azért, hogy az érdekeltek végre megtalálják a lehetséges legjobb megoldást.

Zsitva Katalin
L. Szabó László felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!