kadett3
Kétajtós kabrió limousine 1936-ból

Az újjáélesztett magyarországi autógyártás főszereplője, az Opel Astra hét generációra visszamenőleg Kadett-ősökkel büszkélkedik. Az első németországi ötkarikás játékokat 1936-ban rendezték Berlinben. A háború előtti utolsó olimpia éve komoly előrelépést hozott a még békés germán autóiparban is. Az Opel Olympia technikáját kölcsönvéve megszületett az iskolát teremtő ős-Kadett. Az 1936 decemberében debütált újdonság önhordó acélkarosszériájával szuper szenzációt jelentett a kis családi autók kategóriájában. Az 1073 cm3-es, 23 lóerős motorú, három fokozatú váltós, hátsókerék-hajtású Opel akár 95 km/h sebességgel is röpíthette négy utasát a kitűnő minőségű német Autobahnokon. Olcsónak számított 2100 birodalmi márkás árával, előnyeit méltatta a korabeli sajtó is. A Kölnische Zeitung egyenes egy karrierre éhes, ravasz katonához hasonította fordulékonyságával, könnyedségével szimpátiát keltő Opelt.
kadett2
1936/37-ben közel 35 ezer Kadett hagyta el a gyárat, majd a következő esztendőben „szépségműtéten” esett át a kétajtós jármű. A Kadett második generációja bemutatkozott egyszerűbb, jutányosabb Normal-Limousine kivitelben is. Az „elefántfület”, a díszlécet és dísztárcsákat, valamint a lökhárítókat is nélkülöző Opel népautó ára 1750 birodalmi márkára zuhant. Ugyancsak 1938-ban jelentkezett a Kadett négyajtós Spezial-Limousine kivitelben is. A bájos modell kapuként kitáruló ajtajaival 2350 márkába került.

Kétajtós kabrió-limousine 1936-ból
Kétajtós kabrió-limousine 1936-ból
kadett5
Az Opel Kadett B 1965-től, kombi kivitelben különösen népszerű volt az Egyesült Államokban

1940 tavaszáig 72 657 második generációs Kadett készült. Azután, akárcsak az Olympia, az Admiral, a Kapitän átadta helyét a szerelőszalagokon a hadijármű-termelésnek. Néhány évvel később Németország romokban hevert. 1946. június 14-én 59 vagon indult el Rüsselsheimből a szovjet főváros felé. A következő év nyarán egy pompás „orosz típus”, a Harmadik Birodalomban kifejlesztett Kadett alapegységeiből megszületett Moszkvics 400-as jelentett szenzációt Kelet-Európában. A jó öreg, „echte” Opel Kadett 22 évnyi csipkerózsika-álomra kényszerült…
kadett4
Egy esztendővel a berlini fal felhúzása után, 1962 augusztusában ismét felvirradt a nap az Opel legkisebb modellje számára. 1965-ig 649 512 példány hagyta el Rüsselsheimet az autózás történetébe Kadett A-ként bevonult, 670 kg saját tömegű típus. A négy személy számára kényelmes limuzin sikere idején 1,3 milliárd márkás költséggel épített az Opel cég új gyárat Bochumban. Emlékezetes marad az Opel-barátok számára az 1983-as esztendő, amikor meglepetésszerűen piacra került a Kadett kupéverzióban. Ma is szemet gyönyörködtető ez a 48 lóerős, 136 km/h csúcstempóval kecsegtető kétajtós autó.

Az Opel Kadett B 1965-től, kombi kivitelben különösen népszerű volt az Egyesült Államokban
Az Opel Kadett B 1965-től, kombi kivitelben különösen népszerű volt az Egyesült Államokban
kadett8
A magyar utakon sem ritkák a Kadett D típusok, amelyek elsőkerékhajtásukkal jelentettek újdonságot az Opel-családban

Egy Tour d’Europe győzelemmel a háta mögött érett meg a Kadett arra, hogy a konstruktőrök új köntösbe öltöztessék. Az 1965 és 1973 között 2 649 501 példányban gyártott Kadett B az USA-ban is sikert aratott. A limuzinként, kupéként és kombiként egyaránt népszerű Opel-kedvenc alapmodelljének motorja 993 cm3-es volt. Ennél a 45 lóerős kocsinál fürgébb volt az 55 lóerős Kadett 1,1 S.
kadett6
Az 1966-ban piacra dobott sportkupé, a Kadett B Rallye akár 150 km/h sebességgel is suhanhatott, hála 60 lóerős motorjának. A Monte Carlo Rallye-k történetében is megörökített Kadett-dicsőségek nem utolsósorban a Rekord-motorral megvadított, 1,9 literes, 90 lóerős típusnak köszönhetők. Ez az Opel tudott 170 km/h-s tempóval is száguldani, nem felejtkezve meg a kanyarokról…
kadett7
A búcsút a kör alakú lámpáktól és a Kadett B-től az 1973-ban debütált C modell jelentette. Bő 1,7 millió készült ebből a legelőször csupán 1,2 literes verzióban piacra dobott Opelből. Az 52 illetve 60 lóerős Kadett C 1974 tavaszán megjelent a kereskedőknél 1,0 literes, 40 lóerős erőforrással is. Az 1975 májusában bemutatott Kadett City magasra nyíló hátsó „kapujával” a ma is közkedvelt „háromajtós” kocsik előfutárának tekinthető. A VW Golf korabeli ellenfelének tartott rüsselsheimi négykerekű az 1975-ös Frankfurti Nemzetközi Autószalonban egy szuper sportos Kadettel lepte meg az érdeklődőket. A 105 lóerős, 1,9 literes, benzinbefecskendezéses Kadett GT/E-nek a 180 km/h-s száguldás sem jelentett gondot.

A magyar utakon sem ritkák a Kadett D típusok, amelyek elsőkerékhajtásukkal jelentettek újdonságot az Opel-családban
A magyar utakon sem ritkák a Kadett D típusok, amelyek elsőkerékhajtásukkal jelentettek újdonságot az Opel-családban

Az 1979-ben európai turnéra indult Kadett D – 1,2 literes és 1,3 literes motorral – volt a hatodik (a háború után negyedik) generációs Opel paripa, s az első olyan Kadett, amelynek alapára 10 ezer márka fölé szökött. Igaz, akkoriban még a hátsóablaktörlő is extrának számított! A Kadett D 1981-ben jelent meg a szalonokban 1,6 literes motorral is, kívánságra 75, illetve 90 lóerős teljesítménnyel. Egy évtized telt még csak el az első dízel Kadett premierje óta. Az 54 lóerős, takarékos Opelnél jóval fürgébb volt a 115 lóerős Kadett GTE, amely 1,8 literes, injektoros lelkének hála 9,5 másodperc alatt gyorsult százra, de akár 187 km/h sebességre is képes volt.
kadett9
Fél évszázaddal az ős-Kadett megszületése után, hetedik generációjával jelentkezett az Opel népszerű családi típusa, amely a Corsa révén, immáron nem a legkisebb villám-emblémás német modell volt. A tavalyig összesen 3 878 000 példányban piacra dobott Kadett E kiforrottságával, tucatnyi variációjával hazájában csupán a Volkswagen Golffal nem vehette fel a versenyt, különben Pontiac és Vauxhall kivitelben – a fenti mennyiségen túl – igazi szupersztár lett. A Kadett 55 év után lett újrakeresztelve. Ha az Astra is olyan hosszú karriert fut be, mint kitűnő őse, akkor Rüsselsheimtől Szentgotthárdig legközelebb csak 2046-ban lehet új Opel-keresztelőre számítani!
kadett10
Mogyorósi

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!