Ismét fagáz?

2012. január 13. (péntek)

Az alternatív üzemanyagról szóló – és a mai benzinárak mellett ismét aktuális – írás először az Autó-Motor 1982/20-as számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor a teher-, a személy- és a más gépjárműveket fagázzal üzemeltették. A kocsik a harmincas években terjedtek el, és a II. világháborúban is használták azokat. A fagáz-meghajtás újbóli használatára tért rá a csehszlovákiai Cankarovi család, amely Belé pod Bezdekem faluban él. Az apa és a fia egy Arót alakítottak át fatüzelésre.

Jó, de még nem az igazi

A keletkező fagázban 40 százalék az éghető, és 60 százalék az éghetetlen rész! Egyes részeinek összetétele sajnos jelentősen ingadozóvá teszi az égést a generátorban. A fagázzal működő generátor teljesítménye is csak 70 százalékos. A gáz robbanásfoka e generátorban 4200-6200 Kj/köbméter. Ha összehasonlítjuk a fagáz keverési arányát (fagáz-levegő 1:1) a benzinével, akkor 30 százalékkal alacsonyabb teljesítményt kapunk.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Annak ellenére, hogy a fagáz üzemében a robbanás hatásfoka alacsonyabb, néhány esetben mégis hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a klasszikus üzemanyag. A fagáznak például nagyon jó a kopogástűrése, ami lehetővé teszi a magasabb kompresszióviszony alkalmazását a motoroknál. A benzinkeverék és a fagáz könnyen vegyül. Ez nagyon jó éghető anyag.

  Keverőcső elhelyezése a szívócsövön Keverőcső elhelyezése a szívócsövön

Amennyiben ilyen keverést használunk, a motor robbanóterét növelni lehet. Tekintettel arra, hogy a fának – még ha jól szárított is – nedvességtartalma van, és sajnos az égésnél egy különös réteg képződik, ami előnytelen a gázképződés szempontjából, ezért elsődleges szempont, hogy mindig a legjobb tüzelőfát kell választani.

  A generátor beindítása gyújtó segítségével A generátor beindítása gyújtó segítségével

A hátrányai ellenére, mégis mi szól a fagáz használata mellett? A fafeldolgozás következtében keletkezett hulladékot érdemes felhasználni, hiszen többszörösen olcsóbb a benzinnél. Igaz, ennek a tüzelőanyagnak a tárolásához jóval nagyobb hely szükséges. Mégis, ahol lehetséges, ott hasznosítani kell a fahulladékot.

Miként megy végbe?

A szilárd tüzelőanyag átalakítása gázra a generátorban történik. A kémiai változás legfontosabb fázisa az oxidáció és a szenesítés. A gáz tisztítása először az elkülönítőnek nevezett részben történik, majd durva és finom szűrés után jut a motorhoz. Itt a szívócsövön, a karburátor helyett egy keverő, mögötte pedig az indítószerkezet áll.

  A szerzők „tankolnak” A szerzők „tankolnak”

Az utastérben a műszerfalon találunk egy kézi adagolót, amellyel az optimális levegő- és gázadagolás beállítható. A nyomás pontos megállapítására mérőműszer szolgál, amelynek az érzékelőjét a szívócsőbe építették be. A tüzelőberendezés terjedelme miatt az Aro a szokásosnál 500 mm-rel hosszabb. Tömege pedig 105 kg-mal lett nehezebb. A fogyasztás, az üzemeltetők szerint: egy „tankolás” (60 kg fa) 200 km távolságra elegendő.

Üzembe helyezés

A generátor beindítása előtt üzemanyagot kell „tankolni”. Bekapcsoljuk az indítóberendezést, majd a gyújtószelepen keresztül begyújtjuk a fát. Két perc elteltével gáz keletkezik és kikapcsoljuk az indítómotort. Ezek után lehet indítani a kocsi erőforrását. Az elindulás és a folyamatos közlekedés semmiben sem különbözik a hagyományos üzemanyaggal működő autókétól.

  A hűtő alatt az egyik gáztisztító berendezés A hűtő alatt az egyik gáztisztító berendezés

Mint minden technikai találmánynak, a fagázzal üzemelő automobilnak is vannak előnyei és hátrányai. A fagázt nem tartják univerzális helyettesítőnek a folyékony üzemanyagokkal szemben, más csak azért sem, mert ma a fával is gazdaságosan kell bánni. Elégetése nem biztos, hogy optimális felhasználást jelent. Hamis lenne az is, ha minden motor esetében vonatkoztatnánk a fagáz alkalmazását. Az biztos, hogy minden ilyen üzemesetben szükség van a generátorra és a kiegészítő berendezésekre.

 

A fagázmeghajtással, annak ellenére, hogy régi találmány, az autókísérleti intézetek ma újra foglalkoznak. Ki tudja előre, hogy a fejlődés következtében milyen mértékű lesz az előrehaladás ezen üzemelési mód tekintetében.

 – a –

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Ismét fagáz?

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 2 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK
időrend: növekvő | csökkenő
  • 2. Freerun 2012. január 14. 10:41

    :-))))
    Próbáld úgy, hogy Aro M461. Te műszaki zseni.

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Ismét fagáz?


    :-))))
    Próbáld úgy, hogy Aro M461. Te műszaki zseni.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Horipaso 2012. január 14. 08:01

    Azért a cikk írója tudhatná, hogy a GAZ nem ARO.
    Ez a jármő egy GAZ69-es orosz kocsi, az ARO pedig román és egészen másképp néz ki

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Ismét fagáz?


    Azért a cikk írója tudhatná, hogy a GAZ nem ARO.
    Ez a jármő egy GAZ69-es orosz kocsi, az ARO pedig román és egészen másképp néz ki

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo, BMW R 1200 GS Adventure
  • Vezettük: Citroën C4 Cactus és Citroën C1, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Tanácsadó: Gondok az olajnyomással
  • Haszonjármű melléklet: Peugeot Boxer, Renault Trafic, Mercedes Sprinter, Setra S 515 HD, Renault Trucks C és K sorozat, Ford Transit Courier, Nissan e-NV200, Opel Vivaro, Iveco Daily, Fiat Dobló Cargo 1.6 Mjet Maxi XL, Fiat Ducato 2.3 Mjet 150 MH2

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zápor
27 °C
15 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?