Ismét fagáz?

2012. január 13. (péntek)

Az alternatív üzemanyagról szóló – és a mai benzinárak mellett ismét aktuális – írás először az Autó-Motor 1982/20-as számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Sokan emlékeznek még arra az időre, amikor a teher-, a személy- és a más gépjárműveket fagázzal üzemeltették. A kocsik a harmincas években terjedtek el, és a II. világháborúban is használták azokat. A fagáz-meghajtás újbóli használatára tért rá a csehszlovákiai Cankarovi család, amely Belé pod Bezdekem faluban él. Az apa és a fia egy Arót alakítottak át fatüzelésre.

Jó, de még nem az igazi

A keletkező fagázban 40 százalék az éghető, és 60 százalék az éghetetlen rész! Egyes részeinek összetétele sajnos jelentősen ingadozóvá teszi az égést a generátorban. A fagázzal működő generátor teljesítménye is csak 70 százalékos. A gáz robbanásfoka e generátorban 4200-6200 Kj/köbméter. Ha összehasonlítjuk a fagáz keverési arányát (fagáz-levegő 1:1) a benzinével, akkor 30 százalékkal alacsonyabb teljesítményt kapunk.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Annak ellenére, hogy a fagáz üzemében a robbanás hatásfoka alacsonyabb, néhány esetben mégis hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint a klasszikus üzemanyag. A fagáznak például nagyon jó a kopogástűrése, ami lehetővé teszi a magasabb kompresszióviszony alkalmazását a motoroknál. A benzinkeverék és a fagáz könnyen vegyül. Ez nagyon jó éghető anyag.

  Keverőcső elhelyezése a szívócsövön Keverőcső elhelyezése a szívócsövön

Amennyiben ilyen keverést használunk, a motor robbanóterét növelni lehet. Tekintettel arra, hogy a fának – még ha jól szárított is – nedvességtartalma van, és sajnos az égésnél egy különös réteg képződik, ami előnytelen a gázképződés szempontjából, ezért elsődleges szempont, hogy mindig a legjobb tüzelőfát kell választani.

  A generátor beindítása gyújtó segítségével A generátor beindítása gyújtó segítségével

A hátrányai ellenére, mégis mi szól a fagáz használata mellett? A fafeldolgozás következtében keletkezett hulladékot érdemes felhasználni, hiszen többszörösen olcsóbb a benzinnél. Igaz, ennek a tüzelőanyagnak a tárolásához jóval nagyobb hely szükséges. Mégis, ahol lehetséges, ott hasznosítani kell a fahulladékot.

Miként megy végbe?

A szilárd tüzelőanyag átalakítása gázra a generátorban történik. A kémiai változás legfontosabb fázisa az oxidáció és a szenesítés. A gáz tisztítása először az elkülönítőnek nevezett részben történik, majd durva és finom szűrés után jut a motorhoz. Itt a szívócsövön, a karburátor helyett egy keverő, mögötte pedig az indítószerkezet áll.

  A szerzők „tankolnak” A szerzők „tankolnak”

Az utastérben a műszerfalon találunk egy kézi adagolót, amellyel az optimális levegő- és gázadagolás beállítható. A nyomás pontos megállapítására mérőműszer szolgál, amelynek az érzékelőjét a szívócsőbe építették be. A tüzelőberendezés terjedelme miatt az Aro a szokásosnál 500 mm-rel hosszabb. Tömege pedig 105 kg-mal lett nehezebb. A fogyasztás, az üzemeltetők szerint: egy „tankolás” (60 kg fa) 200 km távolságra elegendő.

Üzembe helyezés

A generátor beindítása előtt üzemanyagot kell „tankolni”. Bekapcsoljuk az indítóberendezést, majd a gyújtószelepen keresztül begyújtjuk a fát. Két perc elteltével gáz keletkezik és kikapcsoljuk az indítómotort. Ezek után lehet indítani a kocsi erőforrását. Az elindulás és a folyamatos közlekedés semmiben sem különbözik a hagyományos üzemanyaggal működő autókétól.

  A hűtő alatt az egyik gáztisztító berendezés A hűtő alatt az egyik gáztisztító berendezés

Mint minden technikai találmánynak, a fagázzal üzemelő automobilnak is vannak előnyei és hátrányai. A fagázt nem tartják univerzális helyettesítőnek a folyékony üzemanyagokkal szemben, más csak azért sem, mert ma a fával is gazdaságosan kell bánni. Elégetése nem biztos, hogy optimális felhasználást jelent. Hamis lenne az is, ha minden motor esetében vonatkoztatnánk a fagáz alkalmazását. Az biztos, hogy minden ilyen üzemesetben szükség van a generátorra és a kiegészítő berendezésekre.

 

A fagázmeghajtással, annak ellenére, hogy régi találmány, az autókísérleti intézetek ma újra foglalkoznak. Ki tudja előre, hogy a fejlődés következtében milyen mértékű lesz az előrehaladás ezen üzemelési mód tekintetében.

 – a –

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Ismét fagáz?

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 2 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK
időrend: növekvő | csökkenő
  • 2. Freerun 2012. január 14. 10:41

    :-))))
    Próbáld úgy, hogy Aro M461. Te műszaki zseni.

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Ismét fagáz?


    :-))))
    Próbáld úgy, hogy Aro M461. Te műszaki zseni.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Horipaso 2012. január 14. 08:01

    Azért a cikk írója tudhatná, hogy a GAZ nem ARO.
    Ez a jármő egy GAZ69-es orosz kocsi, az ARO pedig román és egészen másképp néz ki

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Ismét fagáz?


    Azért a cikk írója tudhatná, hogy a GAZ nem ARO.
    Ez a jármő egy GAZ69-es orosz kocsi, az ARO pedig román és egészen másképp néz ki

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

erősen felhős
23 °C
12 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?