A Balatonfüreden rendezett veterános esemény nemzetközi jelentőségűvé vált, hiszen az ötletgazda Valker Viktor és a fővédnök, Zoób Kati olyan nívós eseményt álmodott meg, amely a Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetsége (FIVA) által kiemelt státuszt kapott. Aki május 15-16-án ellátogatott a Tagore sétányra, maga is láthatta, miért szerettek bele a hagyományok bűvkörében élő külföldi veteránosok: 60 válogatott, ritka és különleges autó mutatta meg magát a festői környezetben, köztük itthon korábban sosem látott csodákkal.

Az 1911-es Opel, az 1923-as Cadillac, az 1929-es Duesenberg és az 1937-es Škoda csak egy része a különlegességeknek, melyeket a korán kelők akár mozgásban is láthattak, amikor szombaton a biztonságos garázsból az eső áztatta sétányra gurultak. Ahogy az előző évben, a BMW idén is lelkesen támogatta a kezdeményezést, így méltón ünnepelhették meg a márka 100. születésnapját. Tucatnyi klasszikust utaztattak ide a müncheni gyűjteményből, többek között a 328-as sportkocsit és az 507-es roadstert, nekünk pedig ismét a Bavarian Classics készült tesztvezetéssel.

Tavaly az M-es kiviteleké volt a pálya, idén a kényelem állt a középpontban, így az M3-as után két hamisítatlan, hathengeres BMW kabriót, egy 320i-t és egy 325i-t vezethettünk az E30-as sorozatból, valamint a vadonatúj modell kipróbálása után megtapasztalhattuk, mit nyújtott az első, cápa 7-es sorozat közel 40 évvel ezelőtt. Idén is ízelítőt kaphattunk a lelkes kis csapat maximalizmusából, és az élménybeszámoló után azok a kollégák is képbe kerültek a hazai és a külföldi E30-as állománnyal, akik nem bújják heti szinten a használtautós hirdetéseket.

Ezúttal is felejthetetlen élmény volt az akkor még szikrázó napsütésben BMW-zni az északi part kacskaringós útjain át a takaros falvakon, még úgy is, hogy az egyik motort egy nappal a rendezvény előtt rakták össze és különféle óvintézkedéseket követelt tőlünk a friss blokk bejáratása. Ebből is látszik, hogy az élményautózás nem egyenlő a tövig nyomott gázpedállal, elég, ha az autó olyan kiegyensúlyozott és élettel teli, mint a rajongók szívének kedves E30-as. Két késői, már “csúnya”, légzsákos kormánnyal szerelt példánya az ideális hobbiautó megtestesítője, szépen egyensúlyoznak élvezet és ésszerűség között.

Az én szívemet megint a cápa rabolta el. A fellelt, de még így is lenyűgöző állapotban lévő, hollandiai 730-as típusjelzéséből nem véletlenül hiányzik az i betű, hiszen még karburátoros, és nem csak befecskendező, egyéb extra, még jobb oldali tükör sincs benne, ha csak a rádió és a benne felejtett “Schön war die Zeit” c. kazetta nem számít annak. Amikor azonban D-be húzzuk a háromfokozatú automatikus váltót és rálépünk a régi hagyomány szerint padlóhoz támasztott gázpedálra, kizárjuk a külvilágot, eggyé válunk vele és úgy érezzük, sosem akarjuk elengedni a különben tökéletes pozícióban álló kormányt.

Azonnali gázreakciója, erős motorja, masszív váltója, érzékeny irányítása, hajó módjára ringó, de az irányt precízen tartó futóműve a fejlődésnek fityiszt mutatva csal könnyet a szemünkbe. Epedás ülései, jó hangszigetelése belülről, maradandó formája kívülről nyűgöz le. Úgy nagy, hogy alig foglal helyet új testvéréhez képest és úgy luxus, hogy még az ablakokat is kézzel kell mozgatni. Nem csoda, hogy kezdenek elszaladni az árak, és még bele sem számoltuk, hogy ilyennel (is) járt Derrick főfelügyelő…

   Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Hozzászólások