Ez az a bizonyos szerelőszalag, amelyen 3 perc alatt „jön le” egy Jawa. Most éppen az USA-exportra készülnek a fehér „California” modellek Ez az a bizonyos szerelőszalag, amelyen 3 perc alatt „jön le” egy Jawa. Most éppen az USA-exportra készülnek a fehér „California” modellek

Senki sem tudja, hol temetkeznek a madarak. És ki tudja, hova kerülnek a pompás nagykerekű Jawák százezrei? (Az AM szerkesztőségének is volt ilyen 250-es Jawája – mikor is? – a negyvenes évek végén; jó ideig használtuk, valamennyiünk megelégedésére.) Már rég belepte a feledés pora ezt a Jawát, amikor prágai testvérlapunk, a „Svet Motoru” meghívására, a lap műszaki szerkesztője, Frantisek Smolka kíséretében a romantikus Tynec nad Sázavouban jártam – abban a városkában, ahol az a bizonyos Jawa készült.

Emeletnyi prések ontják magukból a sajtolt lemezdarabokat Emeletnyi prések ontják magukból a sajtolt lemezdarabokat

Azóta nagyon sok víz folyt le a Sázavou folyócskán, még ha olyan kicsi is, és közben nemcsak a Jawa-modellek változtak, hanem maga a gyár is új. A háromemeletes épület iskolához hasonlít inkább, mintsem gyárhoz, ahol 180 másodperc alatt „raknak össze” egy motorkerékpárt.

Ezen a görgősoron készülnek a sárvédők Ezen a görgősoron készülnek a sárvédők

Sétánkat rendhagyó módon, a gyártás végén az expedíciós osztálynál kezdtük. Ottjártunkkor éppen a Magyarországra indított Jawákat csomagolták – szalagszerűen. Ide már csak azok a kipróbált példányok kerülhetnek, amelyeket a hangfogós szobában levő görgőkön „kivallattak”. Ez itt az utolsó meó. (Az elsőt Strakonicében végzik, ahol a motorok készülnek.)

Az oldalfülkében szórják pisztolyból a festéket, és percek múlva már szárazon jönnek ki a szárítóalagútból a szerelésre kész sárvédők Az oldalfülkében szórják pisztolyból a festéket, és percek múlva már szárazon jönnek ki a szárítóalagútból a szerelésre kész sárvédők

Hatalmas, világos teremben öltenek végleges testet a Jawák. A szalag elején „elindul” a csupasz váz, és három perc múlva, amikor a szalag eléri az utolsó stációját, üzemképes motorkerékpárként emelik le az imént elindított vázat. Ez így elmondva nagyon egyszerűnek tűnik, de valójában sok és kemény munka van e 180 másodperc mögött. Erről mondanak el egyet és mást az ott exponált fényképek.

Szikraeső záporozik a hegesztő-automatából, amint kerek egésszé „ragasztja” az abroncsot, amely természetesen ugyancsak itt készül Szikraeső záporozik a hegesztő-automatából, amint kerek egésszé „ragasztja” az abroncsot, amely természetesen ugyancsak itt készül

– ergyé –
Rózsa György felvételei

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!