A Ford Fiesta 1976-os piacra dobása sokakban azt az érzést keltheti, hogy az autóval a hetvenes évek elején tapasztalható olajválságra reagáltak. A valóságban már egy évvel korábban, 1972-ben elindult az autó fejlesztése – már akkor érezhető voltak az előjelek.

Természetesen a vezetőség is tudott a dologról, de a kezdeti stádiumban csak egy volt a sok közül az elsőkerékhajtású kisautó fejlesztésével foglalkozó projekt, ugyan mind műszaki, mint formatervezés területén elkezdődött a munka, de még nagyon a kezdeti szakaszban tartott a fejlesztés, amikor 1973-ban a kőolaj-, és ezen keresztül az üzemanyagárak robbanásszerűen megemelkedtek. Hirtelen a vezetőségnek is sürgős lett az autó piacra dobása, így ekkor megadták az engedélyt a Bobcat kódnéven fejlesztett típus gyártására.

Már egy évvel az olajválság előtt elindult a Fiesta fejlesztése Már egy évvel az olajválság előtt elindult a Fiesta fejlesztése

Ennek megfelelően 1974-ben elkezdődött a globális értékesítésre szánt kisautó gyártásáért felelős üzem építése a spanyolországi Valenciában. Ennek a 2,7 millió négyzetméteres komplexumnak egyébként más szerepe is volt, a motorgyár már 1975-ben megkezdte a termelést. Ebben az évben született meg a döntés a Bobcat projekt végleges nevéről, maga Henry Ford II., a konszern akkori igazgatója választotta ki a Fiesta elnevezést. Egyrészt jól hangzik a Ford márkanév mögött, másrészt utalás a spanyol származásra is, harmadrészt meg vidám hangulatú.

Sokáig húzta az eredeti forma, nem kellett kétévente átalakítani, mint a második generációnál Sokáig húzta az eredeti forma, nem kellett kétévente átalakítani, mint a második generációnál

Utóbbi már csak azért is fontos volt, mert igazából senki nem tudta, a vásárlók hogy fogadják majd a minden korábbinál kisebb méretű – legyen szó a karosszériáról vagy a motorokról – Fordot. Az előszériát már 1976 májusában legyártották a spanyolországi üzemben, a sorozatgyártás beindulására azonban egészen 1976. október 18-ig kellett várni, ekkor nyitotta meg ünnepélyes keretek között az üzemet Henry Ford II és Juan Carlos spanyol király. Kezdetben 1,0 és 1,1 literes motorral, alap- és Ghia felszereltséggel volt kapható az autó, amely hamar népszerű lett a vásárlók körében. Spanyolország mellett Saarlouis-ban is gyártották a kisautót, 1979-ben készült el az egymilliomodik Fiesta, a spanyolok ugyanezt a jubileumot 1981-ban ünnepelhették, amikor európai szinten már a kétmilliomodik példányt is legyártották.

Külön gyárat építettek az új kisautónak Valenciában; igaz, nem csak ott gyártották Külön gyárat építettek az új kisautónak Valenciában; igaz, nem csak ott gyártották